Verborgen krachten 1: Vuurdoop – Christien Boomsma

0
111

Omslag Verborgen krachten 1: Vuurdoop

Mare is een doorsnee meisje van 14 jaar. Nou ja, doorsnee… Als je haar maffe moeder die dol is op edelstenen en allerlei magische snufjes niet meetelt natuurlijk. Maar verder is alles normaal in haar leven. Totdat haar ouders haar meeslepen naar het Fochteloërveen om te kijken naar een bijzondere zonsverduistering. Voor ze het weet wordt ze door een wildvreemde op de schouders gezet en vangt ze het allereerste licht na de verduistering op. Een gebeurtenis die haar leven voorgoed zal veranderen…

Niet veel later komt er namelijk een mysterieuze man naar haar toe die haar vertelt dat de zonsverduistering een gave bij haar heeft doen ontwaken, magische krachten die tot nu toe diep in haar verborgen hebben gezeten. Een leuke grap, denkt Mare, maar als ze de man vervolgens met zijn blote handen vuur ziet maken, is haar interesse gewekt. Samen met Nick, een jongen die het licht ook gevangen heeft, begint ze te oefenen, maar algauw komt ze erachter dat dat misschien toch niet zo’n slim idee was. Wie is die vreemde man die denkt dat ze een gave heeft? Waarom wil hij zo graag dat Nick en Mare leren toveren? En vooral: als Mare dan echt magische krachten heeft, waarom lukt het haar dan niet ze te gebruiken?

Het leuke aan de boeken van Christien Boomsma is dat het vaak échte Nederlandse fantasyboeken zijn.

Zonsverduistering
Bij het schrijven van Vuurdoop werd Christien Boomsma geïnspireerd door de zonsverduistering uit 2011 en heel toevallig vond er rond de verschijning van het boek wéér een zonsverduistering plaats! 20 maart 2015 kon daarom geen beter moment zijn voor de verschijning van het boek. Uitgeverij De Vier Windstreken deelde duizenden eclipsbrillen uit bij het eerste hoofdstuk van Vuurdoop, maar helaas hebben we de verduistering hier in Nederland niet echt meegekregen vanwege een dikke laag bewolking. Geen magische zonnekrachten voor ons dus, maar dat maakt Vuurdoop absoluut niet minder leuk om te lezen.

Spannende Nederlandse fantasy
Het leuke aan de boeken van Christien Boomsma is dat het vaak échte Nederlandse fantasyboeken zijn. Geen boeken waarbij je je in Engeland of in Amerika waant, maar verhalen die zich gewoon bij jou in de buurt hadden kunnen afspelen. Dat geldt ook voor dit boek. Vuurdoop speelt zich af in de provincie Groningen, die een rijke heksengeschiedenis blijkt te hebben. En dat is niet zomaar verzonnen, want de gebeurtenissen waar Boomsma haar verhaal op heeft gebaseerd, blijken echte feiten te zijn! Ik denk dat ik binnenkort, net zoals Mare en Nick, maar eens een bezoekje ga brengen aan de beruchte Geselberg, waar tussen 1587 en 1597 tientallen ‘heksen’ werden verbrand.

Het feit dat Vuurdoop zich gewoon in Nederland afspeelt, maakt het verhaal extra spannend. Het speelt zich af in een bekende wereld, maar laat een geschiedenis zien die voor velen vast nog onbekend is. Bovendien val je als lezer eigenlijk vrijwel meteen in de spanning door de mysterieuze zonsverduistering waarmee het verhaal begint. Kleine dilemma’s als concurrerende scholen en in de steek gelaten worden door vriendinnen leiden daar dan weer een beetje van af, maar zullen het verhaal ongetwijfeld realistischer en herkenbaarder maken voor de doelgroep van het boek: tieners vanaf een jaar of 12.

Acteurs, tv-series en Engelse termen
Wat wel opvalt is dat Vuurdoop erg hedendaags en modern overkomt. Namen van televisieseries, films, acteurs en telefoonmerken komen voorbij en het boek staat vol met Engelse termen. Waarschijnlijk zullen veel tieners zich hierdoor erg makkelijk met de hoofdpersonen kunnen identificeren, al heb ik wel een beetje het idee dat de auteur hier soms een beetje in doorschiet. Niet alle Engelse woorden komen even natuurlijk over en hetzelfde geldt voor enkele vrij lastige Nederlandse begrippen. Dit zorgt ervoor dat het boek hier en daar toch net even wat minder vlot doorleest.

Vuurdoop is het spannende begin van een nieuwe serie die de duistere geschiedenis van Nederland in duikt. Het taalgebruik is modern en er zitten veel herkenbare momentjes en plaatsen in die het verhaal erg realistisch maken, al zorgt dit er ook voor dat het boek niet overal even lekker weg leest en erg tijdgevoelig is. Voorlopig zullen tieners echter nog wel even kunnen genieten van dit originele en spannende verhaal, dat erg nieuwsgierig maakt naar het volgende deel in de serie Verborgen krachten.

Vorig artikelWintervertelling – Mark Helprin
Volgend artikelHet Programma – Suzanne Young