Het Programma – Suzanne Young

0
35

Omslag Het Programma

Een gevaarlijk virus heerst onder tieners over de hele wereld. Als je besmet raakt, word je depressief en zal je proberen om zelfmoord te plegen. De zeventienjarige Sloane is op die manier al haar oudere broer Brady verloren en ziet hoe steeds meer van haar leeftijdsgenoten alsmaar somberder worden. Gelukkig is er een oplossing voor dit probleem: het Programma. Als de Programmeurs zien dat je besmet bent, zullen ze je meenemen naar één van hun instellingen en uiteindelijk zal je er weer genezen uitkomen. Je zal geen zelfmoord meer willen plegen en je gaat het leven weer waarderen. Een frisse start, zeg maar. Alleen, hoe fris is die nieuwe start nou eigenlijk?

Lacey, Sloanes beste vriendin, is genezen door het Programma, maar als snel komen Sloane, haar vriend James en Laceys vriend Miller erachter dat Lacey niet meer de oude is. Niet alleen lijkt ze kunstmatig opgewekt, maar ook lijkt Lacey de anderen helemaal niet meer te herkennen! In Het Programma is niets wat het lijkt. Wanneer weet je dat je besmet bent met het zelfmoordvirus? Wat gebeurt er eigenlijk in dat Programma? Waarom herinnert Lacey zich haar beste vrienden niet meer? Sloane raakt steeds meer mensen om haar heen kwijt aan het virus en is erg bang dat zij ook besmet zal raken. Ze zal dan namelijk uit haar oude leven weggerukt worden. En gehersenspoeld, vermoedt ze. De Programmeurs houden haar streng in de gaten. Gelukkig heeft ze Miller en James nog. Maar hoe lang zal dat nog duren?

Spanning en sensatie
Zoals de beschrijving al doet vermoeden, hebben we hier niet te maken met een vrolijk verhaal. De mensen in Het Programma zijn bang, gefrustreerd en depressief. Sloane behoort tot de risicogroep voor het virus. Elke ochtend ligt er een vragenlijst op de tafeltjes in het klaslokaal waarin de leerlingen onder andere moeten aangeven of ze zich depressief voelen en of ze iemand kennen die is overleden aan het virus. Sloane is altijd in gevecht met zichzelf, want hoewel ze zich natuurlijk niet bepaald vrolijk voelt door alle omstandigheden, is ze bang om daar eerlijk over te zijn. Ze is bang dat de Programmeurs haar zullen meenemen. Er is zelfs één bepaalde Programmeur die Sloane bijzonder goed in de gaten lijkt te houden, waardoor ze vermoedt dat ze elk moment meegenomen kan worden.

Ik wil natuurlijk niet teveel verklappen over wat er allemaal in het boek gebeurt, maar ik kan je wel vertellen dat je je geen moment verveelt als je dit boek leest. Over emotionele achtbanen gesproken: dit boek leg je niet meer weg.

Het zal je af en toe nog wel eens duizelen als je Het Programma leest omdat alles zo ingewikkeld in elkaar zit, maar dat is juist de kracht van dit boek.

Heftige onderwerpen
Zoals je wel vaker bij dystopische boeken merkt, krijgen we in Het Programma ook heftige onderwerpen voorgeschoteld. De dood, en dan vooral zelfmoord, is niet een onderwerp waar iedereen even makkelijk over leest. Toch kan ik dit boek erg aanraden. Het gaat namelijk niet alleen over de dood, maar ook over liefde en over trouw. Het boek zet je aan het denken, maar eigenlijk heb je daar helemaal geen tijd voor, want je wil maar door blijven lezen. Geef het boek bij twijfel toch een kans; je zult er zeker geen spijt van krijgen!

Het regent dystopieën
Je wordt er haast mee doodgegooid: de dystopieën, ze zijn overal. Het leuke aan dit genre is dat je alle kanten op kan. Dat is precies was Suzanne Young heeft gedaan. Haar ideeën zijn origineel; nergens zal je een boek aantreffen dat een soortgelijk plot heeft. Dat komt onder andere door het controversiële onderwerp, maar ook vooral door haar slimme manier van schrijven. Het zal je af en toe nog wel eens duizelen als je Het Programma leest omdat alles zo ingewikkeld in elkaar zit, maar dat is juist de kracht van dit boek. Daarnaast zijn de meeste dystopieën op een andere manier verschillend van onze samenleving. In Het Programma tref je geen bloederige gevechten en prachtige baljurken aan. Nee, de dystopische elementen zijn hier vooral mentaal, wat het boek eigenlijk ook een beetje griezelig maakt. Er is geen duidelijke tegenstander. De Programmeurs proberen het virus te verslaan, maar tegen welke prijs?

Laat je niet misleiden door het zware onderwerp, want Het Programma is zo intrigerend en goed geschreven dat het lastig is om het boek weg te leggen. Doordat de problemen die Sloane heeft vooral veroorzaakt worden door een mentaal aspect deel je haar verwarringen. Het boek zet aan tot nadenken, maar laat je tegelijkertijd op het puntje van je stoel zitten. Ik kan helaas niet veel vertellen over het plot zonder belangrijke dingen te verraden, maar geloof me: dit boek wil je lezen. Ik kan in ieder geval niet wachten op het tweede deel!

[product_page sku=”9789045206905″]

Het Programma Boek omslag Het Programma
Suzanne Young