Watergeheimen – Christien Boomsma

0
21

Omslag Watergeheimen

De twaalfjarige Bo is dol op zwemmen en doet dat het liefst in de rivier de Lauwers, die door haar dorpje Molenvelt stroomt. Ze heeft altijd al het gevoel gehad dat er iets leeft in het water van de Lauwers. Iets wat de andere kinderen bang maakt. Maar wat dat iets is, dat weet niemand. Daar komt verandering in wanneer Rafael en zijn moeder in het oude huis van Mollema komen wonen. De oude Mollema bewaarde namelijk een geheim in het botenhuis achterin zijn tuin. Bo en Rafael sluiten algauw vriendschap en gaan op onderzoek uit. Tot hun grote verbazing ontdekken ze dat er een zeemeermin gevangen wordt gehouden in het schuurtje. Ze heet Alijah en is nog maar tien jaar oud. Bo en Rafael zien het als hun taak om Alijah te helpen ontsnappen, maar beseffen niet dat ze zo verstrikt raken in een web van avontuur en gevaar. Ze zijn namelijk niet de enigen die afweten van het zeemeerminnetje. En lang niet iedereen heeft zulke goede bedoelingen als Bo en Rafael.

Superspannend en erg realistisch
Watergeheimen is een ontzettend spannend verhaal. Zodra Bo en Rafael achter het bestaan van de zeemeermin komen, begint het gevaar. De twee moeten ervoor zorgen dat Alijah veilig blijft, maar dit wordt erg lastig gemaakt door de slechteriken die het op de zeemeermin gemunt hebben. Deze mannen werken voor een bedrijf dat experimenten wil doen op Alijah. Iets wat absoluut niet mag gebeuren, vinden Bo en Rafael. Het verhaal wordt steeds spannender, waardoor je richting het einde wel door moet lezen.

Schrijfster Christien Boomsma weet de gevoelens van Rafael en Bo erg goed op papier te zetten. Eigenlijk zitten zowel Bo als Rafael, en zelfs Alijah, in hetzelfde schuitje: ze missen een ouder. Bo’s moeder is overleden, Rafaels vader is ervandoor met een andere vrouw en Alijah heeft haar moeder nooit gekend. De gevoelens van de drie zijn rauw en herkenbaar.
Boomsma weet dit realistisch uit te werken, waardoor Watergeheimen erg geloofwaardig overkomt. Het is niet alleen een verhaal over de strijd tegen het kwaad en de zoektocht naar een veilige plek voor Alijah, maar ook een verhaal over vriendschap en familie.

Hedendaags taalgebruik en oude legenden
Het taalgebruik in Watergeheimen is soms populair, wat goed bij het verhaal past. Het is een verhaal uit deze tijd, met het gebruik van MSN en veel Engelse woorden. Ook de gebeurtenissen passen bij deze tijd. Zo is Rafaels vader er met een andere vrouw vandoor; iets wat niet vaak in een kinderboek voorkomt. Dit maakt het verhaal geloofwaardig en herkenbaar voor veel kinderen.

Watergeheimen is een origineel verhaal dat gebaseerd is op oude legenden over zeemeerminnen. Bo en Rafael vinden op een gegeven moment een oud dagboek en op die manier worden verleden en heden knap met elkaar verweven. Oude verhalen worden opnieuw tot leven gebracht. In het dagboek vinden Bo en Rafael het verhaal van Mollema en enkele legenden over zeemeerminnen. De combinatie van deze oude legenden en het verhaal van Bo en Rafael in onze tijd, zorgen voor een boek dat zowel spannend als leerzaam is.

Realistische mix van spanning en emotie
Watergeheimen is typisch zo’n boek dat je niet meer weg kunt leggen als je er eenmaal in bent begonnen. Het is een realistische mix van spanning, emotie en oude legenden. Zal het de kinderen lukken om Alijah te bevrijden? Eén ding is zeker: het verhaal van Bo, Rafael en Alijah houdt je vast tot en met de laatste bladzijde.

Watergeheimen

Christien Boomsma | De Vier Windstreken | 2011

Alle kinderen uit Molenvelt weten het. Er leeft iets in het zwarte water van de rivier. Maar wat? De twaalfjarige Bo trekt zich er niets van aan. Tot er nieuwe bewoners in een huis trekken dat al jaren leegstond. Met haar nieuwe vriend Rafael onderzoekt Bo het botenhuis in de verwilderde tuin. Waarom is het afgesloten met een ijzeren ketting? En wat betekenen de vreemde geluiden daarbinnen? Samen ontdekken ze een ongelooflijk geheim. Ze raken verstrikt in een avontuur dat hun vriendschap tot het uiterste op de proef stelt en zelfs hun leven in gevaar brengt.