Schaduwloper – Christien Boomsma

2
989

Omslag Schaduwloper

De vijftienjarige Luca vraagt zich af of er niet meer in het leven zou moeten zijn dan zeurende ouders, huiswerk en school. Aan haar beste vriendin Nina heeft ze ook niets meer, want die heeft alleen nog maar oog voor haar vriendje. Maar dan hoort ze op het schoolplein de ringtoon van een mobieltje. Wanneer ze het telefoontje opneemt hoort ze een raspende mannenstem die smeekt om hulp. Luca krijgt geen kans om vragen te stellen, want plotseling is het stil. Is dit een flauwe grap of is het echt? En wat moet ze doen?

Vanaf het moment dat Luca besluit op onderzoek uit te gaan, staat haar wereld totaal op zijn kop. Luca ontmoet de knappe en mysterieuze schaduwloper Vigo en ontdekt dat er een andere wereld bestaat. Een Schaduwwereld waarin schaduwhonden leven, wezens die leven van angst en nachtmerries. Nu willen deze schaduwhonden ook onze wereld veroveren. Vigo wil alles op het spel zetten om dit te voorkomen. Als hij hier niet in slaagt zullen er namelijk vele slachtoffers vallen. Luca beseft dat proefwerken en lastige vriendinnen hierbij in het niet vallen en gaat vol overtuiging samen met Vigo de strijd aan om de wereld te redden.

Korte hoofdstukken met pakkende titels
Op meeslepende wijze wordt in zeventien korte hoofdstukken een spannend verhaal neergezet. De hoofdstukken hebben pakkende en goed passende titels die spanning weten op te roepen, waardoor je snel door wil lezen om er achter te komen hoe het nu echt verder gaat. Het eerste hoofdstuk heeft de onschuldige titel “Telefoon” en begint heel ontspannen. Luca en haar beste vriendin Nina zijn net als zoveel andere tieners vooral bezig met hun uiterlijk en school. Er wordt een levendig en herkenbaar beeld van de middelbare school neergezet. De meeste middelbare scholieren kennen immers het afgeven op de brugklassers en het gemopper over huiswerk. Maar dan blijkt een telefoon het begin te zijn van een reeks vreemde en griezelige gebeurtenissen.De auteur weet overtuigend te brengen waarom Luca de telefoon oppakt en op onderzoek uitgaat. En nadat ze deze eerste stap op weg naar gevaar en avontuur heeft gezet is de volgende stap steeds weer een logische keuze.

Gebeurtenissen vol actie en spanning
Luca, en dus ook de lezer, komt steeds meer te weten over de Schaduwwereld en het gevaar waarin onze wereld verkeert. De spanning wordt goed opgebouwd en ook de hints en aanwijzingen in het verhaal volgen elkaar op geloofwaardige wijze op. Vanaf het begin word je dan ook helemaal het verhaal in getrokken en beleef je de avonturen van Luca mee. Om de Schaduwwereld te doorgronden en te begrijpen kost wel wat meer tijd.

De gebeurtenissen wisselen elkaar in hoog tempo af en zitten vol actie en wendingen. Soms is het hierdoor wat lastig om bij te houden in het verhaal waar het nu werkelijk om gaat. Tussendoor maken Luca en de andere personages nog erg veel mee. Zo wordt er iemand ontvoerd en zijn hun levens in gevaar. Bovendien valt Luca als een blok voor de knappe Vigo en heeft ze geen idee of dit wederzijds is. Deze verliefdheid is een leuke aanvulling en haalt niets van de spanning in het verhaal weg. Het boek is naast spannend ook soms wat griezelig en eng. De personages maken ook onprettige en situaties mee die realistisch verteld worden. En de klappen die soms uitgedeeld worden zijn hard en doen echt pijn.

Tegen het einde gebeurt er erg veel. Er zijn onthullingen en er worden ingrijpende beslissingen genomen. Er is misschien iets te veel actie tegelijkertijd, maar tijdens het lezen ga je er wel in mee. Het einde is leuk gevonden maar om spoilers te voorkomen valt daar weinig over te zeggen.

Schrijfstijl en personages
De schrijfstijl is levendig en beschrijvend en weet daardoor makkelijk sfeer op te roepen. Vooral in het neerzetten van griezelige gebeurtenissen weet de auteur haar woorden goed te kiezen. Het taalgebruik is vlot en past echt bij tieners. Wanneer ze onderling kletsen wordt gewone spreektaal gebruikt. Het taalgebruik van Luca en haar vrienden is soms doorspekt met de nodige krachttermen. Maar gezien de situatie waarin ze op dat moment verkeren zou het opmerkelijk zijn wanneer ze dit niet deden. In het boek worden eigen verzonnen woorden gebruikt die bij de Schaduwwereld horen. Dit leest soms wat lastig, hoewel het anderzijds deze wereld wel realistischer maakt.

De personages in het boek zijn niet echt uitgewerkt. De nadruk ligt in het boek op een reeks van spannende gebeurtenissen. Zeker de lezers die houden van een boek vol gevaar, spanning en een beetje griezelen zullen hier dan ook niet mee zitten. Het is interessant om te lezen hoe verschillend Luca en Nina reageren op alles wat hen overkomt. Maar ook leuk om te merken dat ze ieder op hun eigen manier een bijdrage kunnen leveren. Luca is een erg leuk personage om over te lezen. Eigenlijk is ze niet de meest waarschijnlijke figuur om in zo’n avontuur te belanden, maar nu het haar overkomt, blijkt ze behoorlijk wat pit te hebben. Ietwat voorspelbaar valt ze uiteindelijk voor de knappe en mysterieuze Vigo, de krijger met speciale gaves. Toch wordt dit leuk uitgewerkt.

Schaduwloper is een meeslepend en spannend verhaal vol actie en wendingen. De auteur weet de lezer mee te trekken in een wereld waarin griezelige schaduwhonden de mensheid bedreigen. De personages zijn weliswaar niet erg uitgewerkt maar weten zeker te boeien. Het verhaal is goed opgebouwd en wordt levendig en overtuigend verteld. Echt een boek voor liefhebbers van een fantasyverhaal dat ook een beetje griezelig is en barst van de spanning en actie.

[product_page sku=”9789051163339″]

Schaduwloper Boek omslag Schaduwloper
Christien Boomsma