The Lunar Chronicles 5: Winter – Marissa Meyer

0
268

Prinses Winter woont bij haar stiefmoeder koningin Levana op Luna. Daar is ze geliefd bij de bevolking om haar zachtaardige karakter en haar beeldschone uiterlijk. Winter heeft drie littekens die van haar oog over haar wang lopen, maar die benadrukken haar schoonheid juist: een schoonheid waar Levana niet over beschikt. Winter onderdrukt haar lunaire gave al van jongs af aan en dat doet wat met haar. Geregeld heeft ze waanbeelden en dan is ze helemaal van de wereld. Ze heeft gezien hoe Levana haar gave gebruikt en Winter heeft gezworen dat zij zelf nooit zo zou worden.

Ondertussen wordt het tijd om Kai na zijn ontvoering terug naar het Oosterse Keizerrijk te brengen. Dat valt met name Cinder zwaar. Ze wil Kai graag beschermen tegen de kwaadaardige Levana, vooral nu ze zo’n speciale band hebben opgebouwd. Kai draagt echter de verantwoordelijkheid voor de relatie tussen Luna en de Aarde op zijn schouders en hoopt daarnaast ook voorgoed de vreselijke ziekte letumose uit te roeien met het vaccin dat hij van Levana krijgt zodra ze getrouwd zijn. Cinder, Wolf, Cress, Thorne en Iko maken zich klaar om zich ook naar Luna te begeven en een opstand te ontketenen. Met een beetje geluk kunnen ze Scarlet misschien ook bevrijden, die nog steeds gevangen zit in Levana’s paleis…

Het eind van een avontuur
Winter is het laatste échte deel van de fantastische Lunar Chronicles. Lezers die dit boek verslonden hebben kunnen hun hart ophalen met Alle sterren, een collectie korte verhalen over onze helden, maar daarna is het echt klaar met Cinders verhaal. Het boek lijkt weliswaar niet heel dik, maar toch bestaat hij uit maar liefst 868 pagina’s, dus een dikke pil is het zeker. Dat is alleen maar goed, want zo’n geweldige serie verdient een waardige afsluiter.

Marissa Meyer moet net als Cress een geweldige hacker zijn, maar dan van het recept van het beste boek ooit.

Dat is ook zeker wat Winter is: een waardige afsluiter. We volgen al onze bekende personages in hun pogingen Luna te verlossen van Levana en Cinder, de verloren prinses Selene, op de troon te zetten. Alle losse eindjes worden aan elkaar geknoopt, maar dat doet Meyer op zo’n spectaculaire wijze dat het steeds onmogelijk blijft om te voorspellen wat er gaat gebeuren. Deze onvoorspelbare dingen zorgen ervoor dat de personages echt tot leven komen. Ze zitten uiterst complex in elkaar en doen daarom soms ook bepaalde dingen die je niet meteen snapt. Dat heeft natuurlijk weer grote gevolgen voor het plot, en daar moeten alle andere personages zich weer naar schikken. Al met al is Winter een ware achtbaan in het donker.

Van sprookjesfiguur naar echt persoon
Marissa Meyer moet net als Cress een geweldige hacker zijn, maar dan van het recept van het beste boek ooit. Moeiteloos weet ze je in haar greep te houden en je in de kortste tijd door het dikke boek heen te slepen. Dat doet ze niet alleen door het geweldige plot, maar ook door de bekende (en minder bekende) personages nóg levendiger te maken. Waar we Cinder, Scarlet en Cress eerst nog vooral associeerden met Assepoester, Roodkapje en Rapunzel, komen ze nu compleet los van dat beeld en worden echt op zich staande personages. Dit geldt zelfs voor Winter, die op Sneeuwwitje gebaseerd is, ondanks dat ze voor het eerst pas echt aan bod komt in dit deel. Hoewel Kai, Wolf, Thorne en Jacin ondergeschikte personages zijn, weet Meyer ze toch tot leven te wekken op een zelfde soort manier als de anderen. Zou het een glamour zijn of is Marissa Meyer echt zo goed?

En ze leven nog lang en gelukkig?
Zonder te verklappen hoe het boek eindigt, wil ik toch even mededelen dat wat er ook gebeurt, er altijd meer is om naar uit te kijken! De Lunar Chronicles zijn weliswaar afgelopen na Winter en Alle sterren, maar toch is het verhaal van onze helden nog niet klaar. Ondertussen is het eerste deel van Iko uit, een spectaculaire graphic novel-serie over onze favoriete androïde. Hier volgt binnenkort ook nog een recensie van op Fantasywereld! Die leesdip kun je dus nog eventjes uitstellen!

Winter is het spetterende slotstuk van een net zo spetterende serie. Het plot schiet alle kanten op en het is vrijwel onmogelijk om te voorspellen wat er gaat gebeuren. De personages worden zo mogelijk nóg realistischer en het hele verhaal komt tot een bloedstollende eindstrijd. Voor de fans van de Lunar Chronicles is het gelukkig nog lang niet klaar, want zij kunnen nog snel verder met Alle sterren en Iko en daarna kunnen ze weer uitkijken naar de vervolgen op Iko! We hebben gelukkig nog even te gaan, want ik ben nog lang niet klaar om deze serie gedag te zeggen!

[product_page sku=”9789020678857″]

The Lunar Chronicles 5: Winter
The Lunar Chronicles 5