De Koninklijke Konijnen van Londen – Santa Montefiore & Simon Sebag Montefiore

0
168

Shylo is een klein, mager, schriel konijntje dat altijd gepest wordt door zijn grotere broers en zussen. Hij is traag, onhandig en draagt zelfs een ooglapje om zijn loensende oog te corrigeren. Stiekem droomt Shylo van een leven vol avontuur, maar diep van binnen weet hij best dat hij dat nooit zou durven. Totdat hij op een dag een stelletje paparazzi-ratten hoort praten in het bos. Deze paparatzi’s zijn van plan via een geheime tunnel het koninklijk paleis binnen te dringen en een foto te maken van de koningin in haar nachtjapon! En alsof dat nog niet erg genoeg is, willen ze die verkopen aan stalk-de-sterren.com! Dat kan Shylo natuurlijk niet laten gebeuren…

Om de paparatzi’s tegen te houden, zal Shylo al zijn angsten moeten overwinnen. Allereerst moet hij zijn veilige hol verlaten om naar Londen te reizen en op zoek te gaan naar de Koninklijke Konijnen van Londen, een geheime konijnenorganisatie die de koninklijke familie tegen gevaar beschermt. Dat is alleen makkelijker gezegd dan gedaan voor een eenvoudig plattelandskonijntje. Lukt het Shylo om de Koninklijke Konijnen te vinden en hen ervan te overtuigen dat de koningin in gevaar is?

Geheim konijnenagentschap
Santa Montefiore en Simon Sebag Montefiore kennen we natuurlijk vooral van hun romans voor volwassen lezers. Voor De Koninklijke Konijnen van Londen, hun allereerste kinderboek, besloten ze hun krachten te bundelen, en met twee van zulke schrijvers kon dat natuurlijk bijna niet misgaan. Het verhaal van het kleine konijntje Shylo is dan ook duidelijk geschreven door twee ervaren auteurs, die precies weten hoe ze een verhaal tot leven moeten wekken en hun lezers geboeid kunnen houden.

Wat vooral leuk is aan dit verhaal, is dat het ontzettend origineel en creatief is. De Koninklijke Konijnen van Londen doet eigenlijk wel een beetje denken aan de film Kingsman, maar dan met konijnen in de hoofdrol. Onder Buckingham Palace blijkt een geheim konijnenagentschap te zitten, met alle hippe snufjes en gadgets die je in de gemiddelde James Bond-film ook voorbij ziet komen. Hun belangrijkste taak is om de koningin te beschermen, en dat levert geregeld grappige, bizarre, maar vooral ook spannende situaties op. Je kunt immers geen geheim agent zijn zonder zo nu en dan je leven op het spel te zetten!

Het verhaal van het kleine konijntje Shylo is duidelijk geschreven door twee ervaren auteurs, die precies weten hoe ze een verhaal tot leven moeten wekken en hun lezers geboeid kunnen houden.

Mooi uitgewerkte konijnenwereld
Ook de personages in het verhaal zijn goed uitgewerkt. Allereerst heb je natuurlijk de kleine Shylo, die absoluut geen vertrouwen in zichzelf heeft. Langzaam maar zeker leert hij echter in zichzelf te geloven en ontdekt hij dat het helemaal niet erg is om anders te zijn, wat het verhaal een mooie boodschap geeft. Maar ook de andere konijnen in het verhaal krijgen echt een eigen personage, met hun eigen karakter, kledingstijl en manier van praten. Achter in het boek staat zelfs een kleine quiz waarbij je verschillende koninklijke konijnen aan uitspraken uit het verhaal kunt koppelen. Dat is niet eens zo heel moeilijk, waaruit wel blijkt hoe goed het de twee auteurs is gelukt hun personages tot leven te wekken.

Wat ik wel jammer vond, is dat niet alle namen in het verhaal vertaald zijn. Shylo’s achternaam is bijvoorbeeld Tawny-Tail, maar die verwijzing naar de kleur van zijn staart wordt natuurlijk niet begrepen door Nederlandse lezertjes. En zo heb je ook nog boer Ploughman en de rat Splodge, namen die jonge kinderen waarschijnlijk niet eens zullen kunnen uitspreken. Samen met het vrij kleine lettertype zorgen die Engelse namen er toch voor dat het verhaal nog best lastig te lezen is voor kinderen, al maken de beeldende illustraties van Kate Hindley en de prachtige uitgave met gouden letters en leeslint erg veel goed.

Met De Koninklijke Konijnen van Londen hebben Santa Montefiore en Simon Sebag Montefiore een spannend en origineel sprookje geschreven dat zowel van buiten als van binnen een echt pareltje voor in je boekenkast is. Het lettertype is vrij klein en het is jammer dat niet alle namen vertaald zijn, maar toch verveelt Shylo’s verhaal geen moment en komt het voor je ogen tot leven. Iets wat in het echt ook nog wel eens kon gaan gebeuren, want de filmrechten van De Koninklijke Konijnen van Londen zijn inmiddels verkocht, dus wie weet zien we Shylo binnenkort terug op het witte doek!

De Koninklijke Konijnen van Londen Boek omslag De Koninklijke Konijnen van Londen
Santa Montefiore & Simon Sebag Montefiore
9789077330340
Van Holkema & Warendorf
Oktober 2016
152

Het leven is een avontuur. Alles is mogelijk, met wilskracht en geluk, met een sappige wortel, een natte neus en een snufje onbezonnen moed! Shylo was altijd het onderdeurtje van zijn nest, de zwakste en rustigste van de familie. Zijn broers en zussen zetten hem voor schut, omdat hij anders is. Maar wanneer Shylo op een groepje paparatzi's stuit en van hun plan hoort om een foto te nemen van de koningin in haar nachtjapon, is het aan deze onwaarschijnlijke held om naar Londen te reizen en De Koninklijke Konijnen van Londen te vertellen over dit duivelse plot! De Koninklijke Konijnen van Londen kennen een lange geschiedenis in de bescherming van de koninklijke familie en nu is het aan dit geheime genootschap om in actie te komen en de Ratzi's te stoppen... Kan een klein konijntje zo zwak en verlegen als Shylo hen ervan overtuigen dat de koningin in gevaar is?