The Finisher 4: Wereld vol gevaar – David Baldacci

0
99

Wereld vol gevaar is het vierde boek in de serie rond Vega Jane. Samen met haar trouwe hond Harry 2 en haar beste vriend Delph is Vega Jane in deel drie door het levensgevaarlijke moeras gegaan. Alle gevaren die op de loer lagen heeft ze van zich af weten te houden en ondertussen heeft ze nieuwe vaardigheden ontwikkeld en is ze in de leer geweest bij de machtige heks Astrea. Maar om nu ook uit het moeras te kunnen ontsnappen moet ze de Vijf Cirkels doorkruisen die allemaal levensgevaarlijk zijn. Zo is er een cirkel waar een wezen op zielen jaagt en zal ze onder andere te maken krijgen met een doolhof van botten en een rivier waar de dood de wacht houdt.

Astrea heeft Vega Jane alles geleerd over het moeras en haar de beginselen van magie bijgebracht. En Vega Jane heeft natuurlijk de hulp van haar vrienden. Maar zal dit genoeg zijn om alle cirkels te overleven in een moeras dat geschapen is om te doden?

Oude vijanden

De reis van Vega Jane begon in deel 1 toen ze vol vragen en vastbesloten om vrij te zijn Bitterbos ontvluchtte. In de eerste drie delen heeft ze veel gevaren doorstaan en heeft ze deels antwoorden op haar vragen gekregen. Ze weet nu meer over haar magische voorwerpen, haar familiegeschiedenis en waarom het moeras lang geleden gemaakt is. De bitterlingen waren op de vlucht voor de Maladons. Een meedogenloos en wreed ras. Om die buiten Bitterbos te houden zijn de vijf cirkels zo gevaarlijk en gruwelijk mogelijk gemaakt. Maar het houdt ook Bitterlingen tegen, zoals Vega Jane, die vrij willen zijn en eigen keuzes willen maken.

Tijdens de tocht door het moeras denkt Vega Jane veel na over deze oude vijanden en vraagt ze zich af of het een goede zet was van haar volk om te vluchten. Vooral wanneer ze iemand ontmoet die wel eens een Maladon zou kunnen zijn. De twijfels van Vega Jane komen goed naar voren. Moet ze deze persoon erop aan spreken? Moet ze haar zorgen delen met Delph, die het erg goed kan vinden met dit personage? Kloppen de verhalen over dit ras wel echt?

Het lijkt, gezien de overpeinzingen van Vega Jane, heel waarschijnlijk dat er in de volgende delen meer gaat komen over dit ras en hun oorlog met de Bitterlingen. Dat is iets dat voor interessante wendingen kan gaan zorgen en waardoor je als lezer benieuwd wordt naar het vervolg.

Vijf cirkels

Het boek bestaat eigenlijk uit 5 losse avonturen. Per cirkel komen Vega Jane in een andere wereld terecht met steeds weer nieuwe uitdagingen en gevaren. Net als in de eerdere delen komt de oplossing vaak door goed uitkomende reddingen of gebeurtenissen die nu aangevuld worden met toverspreuken. Vega Jane heeft immers magie geleerd van de heks Astrea. Heel geloofwaardig is het niet, maar het is vlot en met veel fantasie geschreven. David Baldacci trekt van alles uit de kast om het Vega Jane en haar vrienden zo moeilijk mogelijk te maken.

Oude en nieuwe reisgenoten.

Het is leuk om ook in deel vier over Harry 2 en over Delph te lezen. Beiden zijn minstens zo belangrijk voor het verhaal als Vega Jane. Niet alleen vanwege de onvoorwaardelijke steun en hulp die ze haar geven, maar ook omdat ze laten zien dat iedereen eigen waardevolle talenten heeft die belangrijk zijn in een groep. En omdat de persoonlijkheid van Vega Jane het meeste naar voren komt wanneer ze spreekt met Delph of zich zorgen maakt om de veiligheid van haar vrienden.

Er komen nieuwe reisgenoten bij in dit boek die weer zorgen voor wat extra spanning en mysterie in het verhaal. Vooral Petra voegt veel aan het verhaal toe vanwege de geheimen die haar omringen en omdat Vega Jane van slag raakt van Petra. Vega Jane mag haar namelijk niet zo, maar krijgt tegen wil en dank toch iets van waardering voor Petra. En Vega Jane worstelt met haar gevoelens door Petra, want is ze nu wel of niet jaloers op de band die tussen Delph en Petra ontstaat? En kan ze op Petra rekenen in de zware beproevingen die nog zullen volgen? Deze aanvulling op alle actie en gevechten maakt dat dit boek net wat intrigerender is dan de andere delen.

Wereld vol gevaar is een vlot geschreven verhaal vol actie en gevaarlijke gebeurtenissen. Het zijn eigenlijk vijf avonturen waarbij er steeds iets nieuws te overwinnen valt in iedere cirkel. Ook in dit boek speelt toeval en geluk een grote rol bij het oplossen en overleven van gevaarlijke situaties. Door de toevoeging van mysterieuze nieuwe reisgenoten die veel emoties losmaken bij Vega Jane wordt er een extra spanningsboog toegevoegd aan het verhaal en wordt de nieuwsgierigheid naar het vervolg opgewekt.

Vorig artikelFiguranten gezocht voor Archeon
Volgend artikelLena Heady komt naar Dutch Comic Con (Winter Editie)