The Finisher 1: Vechten voor de waarheid – David Baldacci

0
935

Omslag The Finisher 1: Vechten voor de waarheid

De veertien jarige Vega Jane woont in Bitterbos, een armoedig en geïsoleerd dorp, dat omringd is door een moeras. Wie dit moeras in gaat, kan dat niet navertellen. Verder gebeurt er in Bitterbos eigenlijk nooit iets, iedere dag ziet er hetzelfde uit als de vorige. Tot op een dag Vega per toeval ziet hoe haar mentor door de tuchthonden van De Raad van het dorp het moeras in wordt gejaagd. Hij laat voor Vega een geheime kaart achter die haar leven voor altijd zal veranderen. Door deze kaart gaat ze twijfelen over alles wat haar ooit over Bitterbos verteld is. Haar dorp blijkt vol geheimen te zitten en Vega is vastbesloten om daar achter te komen. Met gevaar voor eigen leven gaat Vega op zoek naar de waarheid – over de wereld waarin ze leeft, haar familie en over zichzelf. Bestaat er misschien een andere wereld waar haar een beter leven wacht?

Thrillerauteur schrijft Fantasydebuut.
The Finisher is geschreven door bestseller thrillerauteur David Baldacci. Dit is zijn debuut als auteur van een Young Adult fantasyserie. Zijn thrillers kenmerken zich door een vlotte schrijfstijl, prettige personages en een goed uitgewerkt plot. Genoeg voor mij om heel benieuwd te zijn naar zijn eerste fantasyboek. De cover is erg aansprekend en zal zeker de aandacht van mogelijke lezers weten te trekken. De omschrijving op de achterflap is ook boeiend en de vraag die gesteld wordt maakt nieuwsgierig: “Wat zou jij doen als je ontdekte dat alles waar je ooit in geloofde niet waar was? Wat als alles mogelijk was, zelfs het onmogelijke?”.

Ook de binnenkant ziet er aantrekkelijk uit met mooie versieringen aan het begin van ieder hoofdstuk. Op het eerste gezicht heeft het boek dus alles in zich om als lezer uit te zien naar een geweldige leeservaring. Jammer genoeg blijkt dat, zeker in het begin, tegen te vallen.

Half boek
Het verhaal begint zonder proloog of introductie in een vreemde wereld met nog onbekende personages. Nu is dat vaak zo bij fantasyboeken en het leren kennen en ontdekken van deze werelden is juist één van de dingen die me in dit genre zo aanspreken. Maar het lukt David Baldacci niet om een overtuigende wereld met magie en vreemde wezens neer te zetten. Hij weet de lezer niet goed mee te trekken in zijn wereld. Tijdens het lezen kom je meer te weten over Bitterbos en de mensen die er wonen, maar het lijkt als los zand aan elkaar te hangen. De magische ontdekkingen die Vega doet en de geheimen die ze ontdekt worden totaal niet uitgewerkt, ze lijken zo uit de lucht gevallen te zijn. Dit is echt jammer, omdat het op zich zeker interessant is om over te lezen. Het duurt heel lang voordat er in het boek iets van een verhaallijn zichtbaar is en er zijn vooral veel vragen waarop in dit deel nog geen antwoorden gegeven worden.

Dit eerste deel is daarom wat mij betreft meer een introductie op de rest van de serie dan dat het een verhaal weet te bieden. Aan het einde is er niets afgerond, zit Vega zwaar in de problemen en moet je als lezer wachten op deel twee om verder te lezen. Het voelt alsof je maar de helft van een boek gekregen hebt.

Vega Jane
Vega vertelt het verhaal in de ik-vorm in de verleden tijd. Het is onduidelijk wanneer ze het vertelt of hoe oud ze is op dat moment. Het taalgebruik doet de ene keer wat jong aan en een andere keer is het wat statig alsof iemand op hoge leeftijd aan het woord is. De manier van vertellen is opsommend en beschrijvend en leest niet echt prettig. Dit komt ook omdat er erg veel nieuwe woorden gebruikt worden, zowel voor alle nieuwe wezens, als voor bestaande woorden die veranderd zijn. Het is zo nu en dan bijna puzzelen wat er nu in een zin bedoeld wordt. Deze zakelijke stijl maakt het alsof je een verslag leest. Wat er gebeurt, is gelukkig wel interessant genoeg en dat maakt dat je toch doorleest.

Een andere reden om toch verder te lezen is Vega. Heel langzaam weet ze je als lezer in te pakken en voor zich te winnen. Het duurt tot ver over de helft van het boek voor Vega over komt als een echt personage dat meeleven en respect oproept. Maar dan ben je in haar ban en wil je weten wat er in het volgende deel met haar gaat gebeuren. Zal ze antwoorden krijgen op haar vragen en zal ze de geheimen van Bitterbos weten te ontrafelen?

Dit eerste deel is vooral interessant als aanloop naar deel twee. Er zijn nog te veel vragen open aan het einde van het verhaal. Vega Jane is een fijn personage om over te lezen, maar het duurt erg lang voor je haar als lezer echt leert kennen. De schrijfstijl is mede door de vele nieuwe woorden wat vermoeiend.

[product_page sku=”9789025867805″]

The Finisher 1: Vechten voor de waarheid Boek omslag The Finisher 1: Vechten voor de waarheid
The Finisher 1