The Finisher 3: Rennen voor je leven – David Baldacci

0
412

Omslag The Finisher 3: Rennen voor je leven

Vega Jane (15) heeft haar hele leven in het bitterbos gewoond, het was het enige wat kende. Haar was daarnaast ook altijd verteld dat er buiten het bitterbos en het levensgevaarlijke moeras niets bestond. Maar ze ontdekte dat haar leven gebaseerd was op leugens en probeerde de waarheid over zichzelf en bitterbos te ontdekken. Daarmee bracht ze haar leven in gevaar en nu is ze samen met haar beste vriend Delph en hond Harry 2 het moeras ingevlucht. Vega is er van overtuigd dat er iets bestaat voorbij het moeras en wil daarnaartoe om eindelijk vrij te zijn. Maar om zover te komen moet ze eerst, samen met haar vrienden, het moeras zien te overleven.

Deel drie van The Finisher
Rennen voor je leven is het derde deel in de Young Adult serie over Vega Jane en het bitterbos. In het begin wordt een korte en spannende terugblik gegeven op wat er in de eerste delen gebeurd is, zodat je weer gelijk midden in het verhaal zit. Vega Jane en haar vrienden krijgen geen tijd om plannen te maken of zich te bezinnen, ze zijn meteen in groot gevaar. Dit gaat eigenlijk het hele verhaal zo door. Ze komen van de ene dodelijke situatie in de andere, waarbij iets te vaak benadrukt wordt dat ze weer bijna dood waren of nu toch echt waarschijnlijk doodgaan. Gelukkig voor hen gebeurt er steeds iets waardoor ze het er levend van af brengen, wat niet wil zeggen dat er geen gewonden vallen. Toeval speelt hierbij een iets te grote rol, soms lijkt de auteur uit de hoge hoed hulp of een oplossing te voorschijn te toveren.

Tegenvallende verwachtingen
Na de eerste twee delen was er bij mij als lezer het idee dat dit boek over de tocht door het moeras zou gaan en er antwoorden op een aantal vragen zou komen. Dit was echter niet helemaal het geval. Vega Jane krijgt wat informatie over o.a. het ontstaan van Bitterbos en haar familie maar alles bij elkaar is het te weinig om als lezer tevreden mee te zijn. En ook het verhaal over het moeras viel wat tegen. Vega Jane en haar vrienden komen bijna nergens en verblijven maar op twee plekken.

Rennen voor je leven zit vol met actie en spanning, al lijkt de afloop vaak bepaald te worden door geluk of toeval.

Ze komen bij een wrede nare koning die niet alleen zijn volk onderdrukt maar slechte bedoelingen heeft met bitterbos. Vervolgens belanden ze na wat avonturen bij Astrea, de Waker van het Moeras. Hier ontdekt Vega een deel van de waarheid waar ze naar zocht en doet ze een onthutsende ontdekking over zichzelf, waarna ze in het laatste deel van het boek bezig is met deze ontdekking.

Erg weinig dus over het moeras uitkomen en ontdekken wat er na het moeras komt. Wel veel actie, nieuwe vreemde wezens en wonderbaarlijke gebeurtenissen. Op zich niet oninteressant en regelmatig spannend, maar het had grotendeels voor het verhaal overgeslagen kunnen worden. Het voegt buiten wat nieuwe informatie en de krachten die Vega Jane bij zichzelf ontdekt weinig toe aan het verhaal.

Warme vriendschap
De vriendschap (en misschien iets meer) tussen Vega Jane en Delph is goed uitgewerkt en fijn om over te lezen. Hiermee weet de auteur de lezer absoluut te overtuigen, het is zonder twijfel duidelijk dat deze twee jongeren hun leven voor elkaar willen geven en een hechte band hebben. Ze vullen elkaar goed aan en hebben ieder hun eigen sterke punten, of dat nu mét of zonder magie is. Het is jammer dat ze zich als personen verder weinig ontwikkelen en nog steeds dezelfde types zijn als in het eerste boek. Ook Harry 2, al is hij een hond, weet als vriend van Vega Jane indruk te maken. Soms lijkt hij bijna menselijk, het is zeker dat van hem nog het een en ander te verwachten valt.

Aantrekkelijke schrijfstijl
David Baldacci heeft een pakkende en aantrekkelijke manier van schrijven. Vega Jane is direct en open in haar manier van vertellen. Ze heeft vele gesprekken met personages uit het boek en die hebben pit, humor en soms wat emotie. Ook de beschrijvingen van het moeras en de wezens die ze daar tegenkomt zijn de moeite van het lezen waard.

[product_page sku=”9789025870461″]

The Finisher 3: Rennen voor je leven Boek omslag The Finisher 3: Rennen voor je leven
The Finisher 3