The Finisher 2: Sprong in de Wildernis – David Baldacci

0
285

Omslag The Finisher 2: Sprong in de Wildernis

Vega Jane moet voor de Raad van Bitterbos verschijnen omdat ze is betrapt met een plattegrond van het verboden moeras dat het dorp omringt. Ze wordt beschuldigd van verraad en het helpen van de vijanden van Bitterbos. Hoewel Vega Jane onschuldig is, wordt ze toch veroordeeld tot een zware straf. Ze moet meevechten in het jaarlijkse Duellum en het opnemen tegen de sterkste mannen van het dorp. Winnen lijkt onmogelijk en de kans dat ze het overleeft is klein, want de Raad heeft bepaald dat ze zich niet mag overgeven of gemakkelijk mag opgeven. Vluchten is ook geen optie. Daar heeft de raad met dreigementen voor gezorgd. Met hulp van haar jeugdvriend Delph gaat ze trainen voor de gevechten. Dit is de enige kans die ze heeft om het Duellum te overleven.

Vega Jane is boos over alles wat haar overkomt en de vele vragen die ze heeft over Bitterbos, zodat ze ondanks de gevaren die dit met zich meebrengt toch weer op onderzoek uitgaat om te ontdekken wat in het dorp zo angstvallig geheim wordt gehouden.

Goede aansluiting bij deel 1
Het eerste deel, Vechten voor de waarheid, eindigde met een flinke cliffhanger. Sprong in de duisternis gaat naadloos verder waar het vorige deel stopte. Zonder herhalingen of terugblikken gaat Vega Jane door met het vertellen van haar levensverhaal. Het is dan ook, voor een goed begrip van wat er in het verhaal gebeurt, het beste om de boeken op volgorde te lezen. Er is in het eerste deel veel aandacht besteed aan het leren kennen van de wereld waarin Vega Jane leeft en de personages en wezens die er leven. Ook worden er veel nieuwe begrippen en woorden geïntroduceerd waaraan je als lezer best even moest wennen. Bij het lezen van het tweede deel is op een plezierige manier merkbaar dat deze wereld vertrouwd aanvoelt en ook het andere taalgebruik niet meer stoort maar juist iets toevoegt. Afgezien van het feit er veel vragen en mysteries zijn waar nog antwoorden op moeten komen en het maar de vraag is hoe de sympathieke Vega Jane het Duellum gaat overleven, lijkt niets een spannende en plezierige leeservaring in de weg te staan.

Tegenvallend verhaal
David Baldacci heeft een prettige schrijfstijl die vlot leest en vooral de personages goed uit laat komen. Vega Jane wist in het eerste deel langzaam maar zeker te boeien en te raken, zodat je ook in dit deel graag over haar belevenissen leest. Ze is nog steeds vindingrijk en eigenwijs en leert nu ook om flink van zich af te bijten. Niet alleen in de gevechten die ze moet leveren maar ook mondeling kan ze, zo te zeggen, voor vuurwerk zorgen. Het boek gaat voor een groot deel over haar deelname aan het Duellum. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan haar training en hoe ze werkt en zwoegt om met hulp van Delph kracht op te bouwen en strategieën te verzinnen. Er lijkt iets op te bloeien tussen Vega Jane en Delph, maar dat blijft erg vaag.

Tussen de gevechtsrondes door gaat Vega Jane op onderzoek uit en probeert ze antwoorden te krijgen op een aantal vragen die haar bezighouden. Hoe zit het met de bijzondere voorwerpen die ze gevonden heeft? Waarom hebben een aantal raadsleden een hekel aan haar of juist veel belangstelling voor haar? Wat zijn de geheimen achter Bitterbos die ze blijkbaar niet mag ontdekken en wat is er buiten Bitterbos nog meer in de wereld? Helaas krijgen zowel Vega Jane als de lezer weinig tot geen antwoorden op deze vragen. Deel twee voegt eigenlijk weinig toe aan het verhaal dat begonnen is in Vechten voor de waarheid“. Het is voor mij niet duidelijk waarom dit niet (desnoods met wat geschrap) in één boek had gekund. Hoewel de belevenissen van Vega Jane leuk zijn om te lezen, wekt het boek op deze manier vooral teleurstelling op.

Destina, Elementa en de Addersteen
De magische voorwerpen die Vega Jane in haar bezit heeft komen haar goed van pas en ze leert er steeds beter mee omgaan. Dat is maar goed ook, want ze komt weer in de meest gevaarlijke en vreemde situaties terecht. Op zich zijn ook dit interessante momenten in het boek, maar de samenhang met de rest van het verhaal is vaak wat kunstmatig. Het lijkt alsof er zich twee aparte verhalen over Vega Jane afspelen die elkaar wel raken, maar geen eenheid vormen. De samenhang is echt een minpunt van het boek want ook het Bitterbos ontwikkelt zich niet verder en blijft een wat statisch decor. Ook haar omgang met de raadsleden en haar broertje komen niet verder dan losse momenten in het verhaal waar niet veel mee lijkt te gebeuren

Aan het einde van het boek wordt er een klein tipje van de sluier opgelicht en worden er een aantal antwoorden gegeven, maar niet genoeg om er een heel boek aan te wijden. Ook dit deel heeft een open einde met een cliffhanger vol angst en gevaar.

Het boek heeft een prettige schrijfstijl en een interessant en sympathieke hoofdpersoon. Door de goede introductie in het eerste deel en omdat deel twee naadloos met het verhaal verder gaat weet het boek in de start direct weer te boeien. Toch valt het tegen omdat “Sprong in de wildernis” erg weinig toevoegt aan het verhaal en er weinig antwoorden komen. Het boek was waarschijnlijk beter tot z’n recht gekomen als het als één geheel met deel 1 was uitgebracht.

[product_page sku=”9789025867829″]

The Finisher 2: Sprong in de Wildernis Boek omslag The Finisher 2: Sprong in de Wildernis
The Finisher 2