Interview met Roderick Leeuwenhart

0
288

Als een van de Geekers op je Speakers kwam Roderick Leeuwenhart de afgelopen tijd al een langs op onze site. Ook schreef hij voor ons een mooi artikel over fantasy en sciencefiction uit Japan. In ‘ons’ wereldje is zijn naam al veel langer bekend, want al in 2014 stichtte hij zijn eigen uitgeverij om zijn populaire Pindakaas en Sushi boeken uit te brengen. Bovendien won hij de afgelopen editie van de Harland Awards Verhalenwedstrijd met zijn korte verhaal Sterrenlichaam.

Het was hem echter nog niet druk genoeg, want dit jaar stichtte Roderick samen met Marc de Lobie Hanabi Publishers, waar ze originele manga van Nederlandse artiesten uitgeven. De eerste twee uitgaven zijn al gerealiseerd en wij vroegen Roderick naar zijn plannen voor de toekomst.

Interview met Roderick Leeuwenhart

dragonballzUit je artikel voor ons kunnen we je voorliefde voor anime en manga halen, waar is deze ooit mee begonnen?

Mijn liefde voor anime begon waarschijnlijk door de ongelooflijk mysterieuze ervaring van alle animeseries die ik op de jaarlijkse vakantie in Frankrijk ’s ochtends op televisie zag. In de 90s had je in Nederland nog geen anime, althans, niet van het kaliber Sailor Moon en Dragon Ball Z. Frankrijk was veel verder dan wij. En ze synchroniseerden het allemaal na in het Frans, natuurlijk. Dus ik snapte er weinig van, ik zag alleen dat het bizar interessant was allemaal, vergeleken met de leuke, maar ook wat brave Amerikaanse tekenfilmseries. Kun je je voorstellen dat je als tienjarige Goku en Gohan met Cell ziet vechten, die in zijn maag wordt gestampt, waarna hij een ander personage uitbraakt? In onbegrijpelijk Frans? Ogen als schoteltjes. Daarna kwam Pokémon in ons eigen land aan, wat ze noemen een ‘watershed moment’.

Hoe kwam jij daarna nieuwe series op het spoor?

Ik heb niet echt een goed mechanisme om series te ontdekken. Ook geen manga, of films, of boeken. Ik leg vooral mijn oor op de rails en luister naar wat mensen op social media kijken, maar vooral zijn het vrienden die me dingen aanraden. Dus ik pluk van alle genres wat mee. Momenteel kijk ik Code Geass: Lelouch of the Rebellion. Al een paar jaartjes oud, erg leuk. Afgelopen jaar genoot ik van Ms. Kobayashi’s Dragon Maid en de manga Vinland Saga.

Niet alleen de verhalen zelf, maar ook de wereld eromheen spreken je aan, zo blijkt uit je boek Pindakaas en Sushi, die je bij je eigen opgerichte uitgeverij Leeuwenhart hebt uitgegeven. Hoe is Pindakaas en Sushi ontstaan?

Ik had het op een gegeven moment in mijn kop gekregen dat ik het er toch op ging wagen: ik wilde schrijver worden. Dat had ik mezelf in mijn jeugd op een gekke manier uit het hoofd gepraat, als zijnde te moeilijk om je geld mee te verdienen. Stom eigenlijk. Maar Pindakaas en Sushi kwam voort uit het idee dat ik toch iets opvallends moest doen. En aangezien ik heel bekend ben met de animecon-scene, was het logisch daarover te schrijven. Aanvankelijk moest het een soort half-informatief introductieboek worden, maar gaandeweg werd het 100% story. Japanfans in Nederland, door de ogen van een zestienjarige meid die zelf verliefd wordt op de Japanse popcultuur.

Ik had het op een gegeven moment in mijn kop gekregen dat ik het er toch op ging wagen: ik wilde schrijver worden.

Het speelt zich dus onder andere af op conventies, waar jij zelf ook veel te vinden bent, als bezoeker en als standhouder. Wat vind je het mooiste om te zien tijdens deze conventies?

Het is een vrijplaats voor geeks! Wat me keer op keer weer opvalt is de goede sfeer. Zelfs al loop je er draconisch verkleed bij (soms letterlijk), iedereen vindt het geweldig. Het is een soort speeltuin, een terugkeer naar een vrije, gelukkige wereld waarin er geen gezeik is. Dat vind je trouwens ook op Elfia en vást ook op allerlei andere festivals. Wat animecons onderscheid is die lekkere Japanse vibe. In videozalen films kijken, cosplayers om je heen, taiyaki eten en workshops amigurumi volgen.

dragonballzOndertussen alweer twee delen verder, de trilogie is compleet. Was dat al vanaf het begin het idee? En heb je veel feedback gekregen van fans en conventiebezoekers over hoe herkenbaar ze bepaalde passages vonden?

Ja, die trilogie zat al sinds het begin in mijn hoofd. Nou vertik ik het om tweemaal hetzelfde boek te schrijven, dus elk deel heeft een heel eigen smoel. Speelt deel 1 zich op een animecon af, deel 2 gaat over de ultieme (catastrofale) vakantie in Japan, en in deel 3 gaat hoofdpersoon Marle Japans studeren. Voor dat boek had ik al een bijzondere structuur in gedachten: het is verdeeld over de vier seizoenen, waarvan je telkens één volle dag meemaakt. Tussenin zitten timeskips van drie maanden, waardoor je als lezer telkens opnieuw moet kalibreren: waar zitten we? Wat is er gebeurd in de tussentijd? Daar kon ik lekker mee spelen. Ontwaakt Marle ineens met een vreemde jongen in bed die we helemaal niet kennen! 

De reacties op de Pindakaas en Sushi-serie waren overweldigend, eerlijk gezegd. Lezers vonden het herkenbaar en geweldig om iets te lezen dat echt over hén ging. Inmiddels zijn er al cosplayers geweest uit de boeken. Soms komen mensen me zelfs fanart brengen op conventies!

Wat zijn je verdere schrijfplannen? Ga je meer in deze ‘wereld’ schrijven?

Voorlopig ben ik even klaar met de Nederlandse animecon-scene. Na drie boeken heb ik daar wel alles over gezegd wat ik wilde. Maar Japan laat me niet los. Ik wil een nieuwe serie starten die iets met Japanse folklore en yokai doet. Eerst ben ik nog druk aan het schrijven aan Sterrenlichaam, een hardcore sciencefictionroman die gebaseerd is op het korte verhaal waarmee ik eerder dit jaar de Harland Awards won. Hele andere kost en best een uitdaging. Maar eentje die ik hongerig aanpak.

Eén uitgeverij was ondertussen nog niet genoeg, want dit jaar heb je samen met Marc de Lobie Hanabi Publisher opgericht. Wat is het plan achter deze uitgeverij?

dragonballzNederlandse mangatekenaars (mangaka) een professioneel podium bieden. Het barst van het talent hier, maar er is nauwelijks een manier om verder te komen dan zelfgeprinte boekjes. Met Marcs know-how in de stripwereld, en mijn kennis van de Japanse, zijn we het avontuur aangegaan. Onze eerste uitgaven zijn RunRun van Johan Neefjes en Wilde Haren van Elsje Bakker. Allebei heel fraaie manga graphic novels, die het inmiddels ook goed doen in de recensies. We willen elk jaar een paar titels uitbrengen. Kwaliteit boven kwantiteit.

Over deze twee uitgaven gesproken. Hoe ben je ze op het spoor gekomen? Is er wat jou betreft veel (onontdekt) mangatalent in Nederland?

Toen Marc en ik Hanabi oprichtten, gingen we kijken naar wie we wilden hebben. Hij was toevallig al Johan op het spoor gekomen: die liep al een tijdje rond met RunRun onder zijn arm. Grappig genoeg – voor zo’n ontzettende Japanfreak als hij – zat hij totaal niet in de conwereld. Elsje wel, zij tekende ook de covers van Pindakaas en Sushi. Hier komt een netwerk dat je gedurende vijftien jaar hebt opgebouwd gewoon goed van pas.

Kun je in het kort wat vertellen over de beide titels?

dragonballzMet liefde! RunRun leg ik altijd uit als een Quentin Tarantino-achtig verhaal over misdadige meisjes in Tokio, die de stad op zijn kop zetten. Vette knipoog naar buitensporig geweld en een klein beetje ‘ecchi’ – de Japanse term voor schunnig. Wilde Haren is totaal anders. Het is een slice-of-life verhaal over een jonge vrouw die kapster wil worden, maar helemaal met zichzelf in de knoop raakt. Ook met veel humor verteld, maar toch erg anders. Herkenbaar voor iedereen die weleens verdwaald is geraakt in zijn eigen leven.

Hoe gaan jullie in de toekomst nieuwe titels vergaren, gaan jullie wellicht ook Internationale mangaka uitgeven?

Staan we op zich voor open, maar nog geen plannen. Tot nu toe begeleiden we onze tekenaars heel intensief met manga die speciaal voor ons zijn gemaakt. Het moet wel in het format passen. Zomaar een langlopende (populaire) serie uit Japan of Duitsland uitgeven, dat is niet onze insteek. Het gaat juist om manga van Nederlandse (en Vlaamse!) bodem.

Zou het je leuk lijken om zelf eens een verhaal te bedenken die daarna tot manga gemaakt wordt?

Jazeker! Ik speel met het idee om zelf een scenario te schrijven voor een van onze tekenaars. Liefst iets in de SF-sfeer. Ik vind dat SF een veel te lage status heeft in Nederland, dat kan en moet veel populairder worden dan het nu is. Of dat nu manga is of een roman. De tijd is er klaar voor.

Zijn er al inkijkjes te geven in de toekomstplannen van Hanabi Publishers?

dragonballzHa nee, helaas. We zijn een paar nieuwe titels aan het ontwikkelen, maar het is nog te vroeg om daar ruchtbaarheid aan te geven.

Mocht iemand eens langs willen komen om de manga in levende lijve door te bladeren, waar zijn jullie de komende tijd te vinden?

We zijn net uit het conseizoen gekomen, dus op beurzen zul je ons minder vinden dan in de zomerperiode. Niet getreurd: onze manga liggen bij diverse stripwinkels en op www.hanabipublishers.nl kun je ze eenvoudig zelf bestellen. Met Hanabi en Pindakaas en Sushi is er voor Japanfans inmiddels veel leuks van eigen bodem te scoren!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.