Superhelp! – Benny Lindelauf

0
10

Omslag Superhelp!

Immo is de zoon van superhelden Vriesvrouw en Magneetman. Zelf is hij supersterk, ziet hij ontzettend scherp en kan hij zichzelf zo plat als een dubbeltje maken. Maar hij weet nog niet wat zijn geheime superkracht is. De meeste superkinderen krijgen hun geheime superkracht rond hun achtste verjaardag, maar Immo is al bijna elf en zijn superkracht laat nog steeds op zich wachten. Zou Immo wel een geheime superkracht hebben? En nog belangrijker: wil Immo wel een superheld zijn? Op een dag gaat er iets mis. Alle superhelden lijken te verdwijnen en Immo’s ouders krijgen het ineens heel erg druk. Heeft Immo’s nieuwe juf Honey Suikerstof er misschien iets mee te maken? Want sinds zij verschenen is, gebeuren er allemaal vreemde dingen in de klas. Immo’s groep is in gevaar en Immo moet er alles aan doen om ze te redden. Maar help! Dat durft hij helemaal niet!

Grappig superverhaal
Het verhaal van Superhelp! is erg leuk geschreven. Het is sowieso al grappig dat Immo een superheld is die geen superheld wil zijn, maar de gesprekken die hij voert met zijn ouders en klasgenootjes maken het verhaal nog leuker. Vooral zijn nieuwe klasgenootje Tink is een bijdehandje. Tink wil graag journalist worden en is erg nieuwsgierig. Het duurt dan ook niet lang voordat ze achter Immo’s geheim komt. Maar gelukkig vertelt ze niet verder dat Immo een superheld is en wil ze hem zelfs helpen hun klas te redden van het kwaad.

Immo maakt het ene avontuur na het andere mee en zowel Immo als de lezer hoeft zich niet te vervelen. Zijn verhaal zit vol spanning en actie, ook al zit Immo daar zelf niet op te wachten. Zijn vriendinnetje Tink echter wel, waardoor hun avonturen alleen maar spannender worden. Het verhaal van Immo en Tink wordt ondersteund door mooie zwart-wit tekeningen van Wouter Tulp, die voor een goede afwisseling tussen tekst en beeld zorgen. Er gebeuren namelijk behoorlijk veel rare dingen in Immo’s leven en het is af en toe best fijn om dat te zien, in plaats van te lezen.

Lastige superwoorden
Immo’s leven staat bol van de superhelden en superwoorden. De namen zijn soms een beetje moeilijk, maar vooral erg grappig. Schietschijf Sally, Moord-Mandy en het Siddersyndicaat maken de stad onveilig, terwijl juf Suikerstof moet invallen omdat juf Nachtgraf ziek is. En dan is er nog professor Quadvalerius, die het Geheime Handboek voor de Superheld heeft geschreven, en het Supersonische Gevaaralarm, dat afgaat als er iets aan de hand is in de stad. Behoorlijk veel lastige woorden om zelf te lezen, maar wel erg grappig als het voorgelezen wordt.

Superhelp! is erg leuk voor kinderen vanaf een jaar of zeven, maar is dus nog wel moeilijk om zelf te lezen. Er worden naast de superwoorden best veel andere lastige woorden gebruikt, waardoor jonge lezers in de knoop kunnen raken. Ook de verhaallijnen in het boek zijn ingewikkeld. Zo wordt het verhaal van Immo afgewisseld met de verhalen van verschillende superhelden die in nood raken. Dit kan soms best verwarrend zijn.

Spannend en vol actie
Superhelp! is een spannend verhaal, dat vol actie en avonturen zit. Het is grappig geschreven, maar soms wel een beetje ingewikkeld om zelf te lezen. Dit boek is daarom erg leuk om voor te lezen aan kinderen vanaf zeven jaar en is goed zelf te lezen door kinderen vanaf een jaar of negen.

Superhelp!

Benny Lindelauf | Querido | 2011

Immo is de superzoon van Magneetman en Vriesvrouw. Hij kan vliegen, is oersterk en ziet zo scherp als een arend, maar hij weet nog niet wat zijn geheime superkracht is. En Immo heeft een groot probleem: hij weet niet of hij wel superheld wil zijn! Het liefst leidt hij een zo gewoon mogelijk leven. Als Immo op school een nieuwe juf krijgt, gebeuren er opeens allerlei gevaarlijke dingen. Immo moet nu in actie komen om zijn klas te redden. Maar durft hij dat? Help! Driedubbel help!

Subgenres: , Trefwoorden: ,