Station Perdido – China Tom Miéville

0
12

Omslag Station Perdido

Het verhaal opent met een Garoeda, een mensachtige met de kop van een roofvogel, genaamd Yagharek. Zijn volk heeft hem als straf zijn prachtige vleugels afgezaagd en hij hoopt dat de wetenschapper Isaac Dan der Grimnebulin, een expert op het gebied van de Crisis Theorie, hem kan helpen om weer te vliegen. In ruil voor een grote som geld neemt Isaac de taak op zich.

Voor zijn onderzoek verzamelt hij, op niet geheel legale wijze, zoveel mogelijk gevleugelde wezens. Tijdens deze verzameling weet hij ook een felkleurige larve te bemachtigen. Deze larve groeit uiteindelijk uit tot een gevaarlijk gevleugeld wezen. Eenmaal volgroeid ontsnapt het en gaat het op jacht in de stad. Hierdoor ontstaat er grote angst en paniek en zijn opeens alle ogen van de grote machthebbers van de stad, zowel die van de regering als van de onderwereld, op Isaac gericht.

Station Perdido speelt zich af in Nieuw Crobuzon, een gigantische stad in de fictieve wereld Bas-Lag. Net als alle grote wereldsteden is dit een plek waar allerlei rassen bij elkaar leven. Mensen, Garoeda, Khepri, Vodyanoi en nog vele anderen. En net als in alle grote steden heeft ook deze zijn wijken van stand, criminele wijken, hoerenbuurten en achterstandswijken, elk met zijn eigen cultuur en zijn eigen problemen. De auteur laat ze allemaal aan bod komen en weet dat vloeiend in het verhaal te verwerken. Hierdoor krijgt de stad een eigen gezicht en gaat de stad voor je leven.

Boven de stad lopen treinrails vanuit diverse richtingen naar het centrum, waar het omvangrijke Station Perdido ligt. Nog hoger dan de rails zweven de luchtschepen van de Militie. Een politiemacht in dienst van de overheid om het volk in toom te houden.

Goed uitgewerkte personages
Station Perdido betekende voor de auteur zijn internationale doorbraak. Het boek heeft enkele prijzen gewonnen, waaronder de British Fantasy Award en de Arthur C. Clarke Award en was bovendien genomineerd voor beste roman tijdens de Nebula Award en de Hugo Award. Het boek is het eerste deel van een drietal verhalen dat zich afspeelt in de wereld Bas-Lag. Het boek heeft een afgerond verhaal en het vervolg, Armada, is slechts losjes verbonden met dit verhaal.

De auteur heeft een zeer gedetailleerde wereld gecreëerd, waarin hij alle in het verhaal voorkomende rassen en de voor het Steampunk genre zo kenmerkende technieken, erg uitgebreid en geloofwaardig weet over te brengen aan de lezer.
Binnen dit verhaal is er weinig ruimte voor tweedimensionale karakters. Ondanks dat de belangrijkste karakters geen van allen erg sympathiek zijn, ga je ze toch waarderen. Dit komt misschien wel juist omdat ze zo menselijk zijn. Niemand in het verhaal is de perfecte redder in nood.

Naast de hoofdlijn neemt de auteur ook de tijd om de politieke strubbelingen en de onvrede van het volk in Nieuw Crobuzon toe te lichten. Ook komt de ruzie tussen de verschillende rassen en de sociaal niet geaccepteerde relatie tussen Isaac en Lin ruim aan bod. Dit zorgt ervoor dat de wereld erg geloofwaardig aanvoelt.
Het boek is opgedeeld in acht delen. Het eerste hoofdstuk van het boek en de hoofdstukken aan het eind van ieder deel heeft de auteur geschreven in de gedachtegang van de Garoeda Yagharek. Deze hoofdstukken zijn zeer poëtisch beschreven en geven een mooi beeld van Yagharek’s emoties door de loop van het verhaal.

Sterk en origineel verhaal
Het boek is absoluut geen doorsnee fantasie of sciencefiction verhaal. Het is een diepgaand en origineel verhaal, waarin de auteur je regelmatig op het verkeerde been zet. Vanwege de soms wat poëtische omschrijvingen ligt het algehele tempo vrij laag, maar de auteur weet op de juiste momenten te choqueren of te ontroeren. Miéville is namelijk niet bang om geweld en seksuele handelingen in detail te beschrijven. Juist vanwege het lage tempo en de diepgaande omschrijvingen zal het boek niet voor iedereen toegankelijk zijn. Het is namelijk een boek waar je wel je volledige aandacht bij moet houden. Ben je hiertoe wel bereid, dan wordt je beloond met een sterk en origineel verhaal dat je van begin tot eind blijft boeien.

Station Perdido

China Tom Miéville | Uitgeverij M | 2000
Originele titel: Perdido Street Station

Nieuw Crobuzon. Een stad zo groot, divers en complex dat het een universum op zichzelf is. Een stad rijk van de handel en vol verbazingwekkende architectuur. De bevolking bestaat uit een vreemde mengeling van rassen en volken, arbeiders, spionnen, kunstenaars, hoeren, wetenschappers, revolutionairen en misdadigers, onder het waakzame oog van de Militie, die de orde handhaaft namens het Parlement.

Isaac Dan der Grimnebullin is een getalenteerd en excentriek wetenschapper die zijn leven gewijd heeft aan de ontoegankelijke wetenschap der Crisis Theorie. Op een dag wordt Isaac benaderd door een Garuda – half vogel, half mens – wiens vleugels door zijn eigen volk als straf zijn verwijderd. Hij wil dat Isaac een manier vindt om hem weer te laten vliegen.

Isaac stort zich enthousiast op het onderzoek, dat hem naar onverkende en onvermoede hoeken van de wetenschap en alchemie voert. Tijdens zijn experimenten stuit hij op een larve van een onbekende soort, die zich voedt met een zeldzaam hallucinogeen. Wat Isaac niet weet is dat deze larve afkomstig is van een geheim overheidsexperiment en gestolen is door een van de machtigste onderwereldfiguren in Nieuw Crobuzon.

Het vliegend monster dat uiteindelijk uit de zijden cocon tevoorschijn komt, doet heel Nieuw Crobuzon op zijn grondvesten schudden en brengt een gewelddadige politieke crisis teweeg. Iedereen lijkt nu achter Isaac aan te zitten: de onderwereld, de Militie, de revolutionairen, zelfs het vliegende monster – en dat terwijl zijn vriendin Lin spoorloos is verdwenen…