Het Levend Zwart 1: De Scrypturist – Paul Evanby

0
21

Omslag Het Levend Zwart 1: De Scrypturist

In De Scrypturist volgen we de absint drinkende Mauric Dystergroeve die een van de meest getalenteerde scrypturisten van Revantijn is. Net zoals andere mensen die zijn vak beoefenen gebruikt hij de scryptuur, een magisch schrift, dat zowel voor goede als duistere zaken gebruikt kan worden. In de Schering, een virtuele wereld die door scrypturisten is ontdekt en wordt gebruikt, merkt Mauric dingen op die normaal gesproken niet zouden mogen gebeuren. Hij lijkt echter wel de enige te zijn die dit ziet. Wanneer hij in contact komt met een vreemdeling, start hij met hem een zoektocht om te achterhalen wie de niet toegestane veranderingen, die zowel de Schering als Revantijn in gevaar brengen, in werking doet treden.

Afstand
Paul Evanby kan van sommige lezers veel verlangen. Zijn schrijfstijl komt ietwat archaïsch en verheven over, waardoor Evanby een zekere vorm van afstand tussen het boek en de lezer creëert. Hierdoor kunnen deze lezers moeite hebben om door het begin – of zelfs het gehele boek – te komen.
Zowel in microstructuur (het woord, de zin) als in de macrostructuur (het verhaal) is de kunde van Evanby’s schrijven te zien. Evanby’s woordkeuze is niet alleen in functie om de zinnen “mooi” neer te zetten, maar ze is ook zorgvuldig afgewogen en functioneel voor het verhaal. De woorden dragen bij tot een geheimzinnige, vage sfeer, die – ondanks de afstand – voelbaar is. Zijn woorden vormen de personages, de werelden, de magie.

Uitgediepte personages
In De Scrypturist is Evanby heel zorgvuldig omgesprongen met de uitwerking van de personages. Het lijkt alsof hij voorzichtig en doelbewust voor bepaalde zaken en/of voor een bepaald personage heeft gekozen, waardoor deze een diepere laag krijgt. Evanby weet de personages leven in te blazen. Als lezer kan je ze duidelijk zien ontwikkelen. De gedachtegangen van personages zijn zeer toegankelijk en worden op een – hoe complex ze soms ook zijn – eenvoudige manier geschetst. Desondanks kunnen voor sommige lezers de personages als koele kikkers overkomen, waardoor echt “inleven” er voor hen niet in zit.

Doordacht
Evanby heeft een sterk, onvoorspelbaar verhaal neergezet. Hij reikt de lezer puzzelstukjes aan, waardoor hij/zij een steeds duidelijker beeld krijgt van wat er nu werkelijk aan de hand is. De vaagheid waarin Evanby de lezer helemaal in het begin wentelt, wordt steeds duidelijker. De plotwendingen zijn doordacht neergezet en dwingen de lezer constant met al zijn aandacht bij het verhaal te blijven. Even afgeleid zijn resulteert bijna altijd in het opnieuw lezen van de paragraaf, of – in sommige gevallen – zelfs het gehele hoofdstuk.

Je houdt er (niet) van
Evanby is erin geslaagd om een zeer sterk plot neer te zetten. In vergelijking met sommige andere boeken in het fantasygenre heeft hij alle fundamentele zaken van een verhaal op een zeer hoog niveau behandeld en uitgewerkt. De Scrypturist is – kwalitatief gezien – een zeer goed geschreven boek met sterke personages en een zeer doordachte verhaallijn. Het enige minpunt dat er misschien aan toegekend kan worden is de hoge drempel van toegankelijkheid van het verhaal dat vooral door smaakafhankelijke factoren bepaald zal worden. Hierdoor is De Scrypturist een boek waarbij dezelfde redenen als argumenten kunnen worden gebruikt om het boek de hemel in te prijzen of naar de hel te verwijzen.

Het Levend Zwart 1: De Scrypturist

Paul Evanby | Boekerij | 2009

Mauric Dystergroeve is een van de beste Schrijvers in Revantijn. Op bestelling schrijft hij hele werelden, grootse spreuken of een simpele bescherming. Dan komt er een vreemdeling de stad binnen met een onbekend schrift op zijn huid, op de vlucht voor een donker verleden. Zijn wanhopige zoektocht naar een geheim boek maakt Mauric één ding duidelijk: niets zal ooit nog hetzelfde zijn – zelfs al kunnen ze de onvoorstelbare ramp die de wereld bedreigt voorkomen.