De Kinderdief – Brom Brom

0
13

Omslag De Kinderdief

Peter is op zoek naar kinderen die het niet meer zien zitten en die nergens meer heen kunnen. Hij neemt ze mee naar zijn magische rijk Avalon, waar niemand ooit volwassen wordt. De veertienjarige Nick is één van deze kinderen. Zijn vader is overleden en zijn moeder houdt geen rekening met hem. Bovendien wordt Nick zelf op de hielen gezeten door een drugsbende. Op een dag ontmoet hij Peter, die hem aanbiedt om naar een andere wereld te gaan, waar alleen plezier wordt gemaakt. Nick kan geen kant op en pakt deze kans met beide handen aan.

Eenmaal aangekomen in Avalon blijkt er echter iets anders aan de hand te zijn. Het eens zo mooie Avalon is stervende. Het wordt bedreigd door de Vleeseters, een bende bloeddorstige volwassenen, die alle magie uit Avalon willen verdrijven. Peter is bezig een leger te creëren van alle verloren kinderen en Nick wordt zonder dat hij het weet meegesleept in een oorlog die al jaren woedt. Nu moet hij zijn keuze maken: volgt hij Peter en helpt hij hem te strijden voor Avalon, of geeft hij toe aan het duistere in zijn hart?

Rauwe versie van Peter Pan
De Kinderdief is een bittere, duistere versie van het verhaal van Peter Pan. Brom legt in zijn nawoord uit dat hij de andere kant van het sprookje wilde neerzetten. Iedereen kent Peter Pan als een zoetsappig, eind-goed-al-goed Disney-verhaal, maar volgens Brom heeft auteur James Barrie dit helemaal niet zo bedoeld. Het oorspronkelijke verhaal van Peter Pan was een stuk bloederiger en wreder. Brom zag het als zijn taak om deze duistere Peter Pan verder uit te werken, en dat is hem goed gelukt. Er hangt constant een duistere sfeer in De Kinderdief, waardoor er spanning wordt opgebouwd. Alles kan gebeuren en er wordt nergens voor teruggedeinsd. Brom zorgt voor een rauwe werkelijkheid die erg geloofwaardig overkomt. De Vleeseters zien de duivelse kinderen als het kwaad, terwijl de kinderen juist de volwassenen als het slechte zien. En dan heb je nog Nick, die niet goed weet of Peter ook bij het kwade hoort. Door perspectiefwisselingen worden alle kanten belicht, wat het verhaal ontzettend sterk maakt.

Een voorbeeld van de duisternis in De Kinderdief is het lot van de verloren en gestolen kinderen van Peter, ook wel de Duivels genoemd. In hun eigen wereld hadden ze het al zwaar: ze werden mishandeld, uitgebuit en verkracht, maar in Avalon hebben ze het niet veel beter. Overal huist gevaar en veel van de kinderen sterven een verschrikkelijke dood. Ook Peter is absoluut niet zoals in het sprookje. Hij vindt het geweldig om met ingewanden te jongleren en deinst er niet voor terug om wat kinderen te laten sterven om zijn doel te bereiken.

Wereld vol legenden
Uiteraard heeft Brom niet alleen Peters verhaal in een nieuw daglicht gezet. Hij heeft het verhaal gecombineerd met andere mythen, legenden en sprookjes. Zo komen verschillende Keltische goden en zelfs Koning Arthur terug in De Kinderdief. Brom creëert zo een intrigerende wereld vol legenden. Langzaam maar zeker kom je samen met Nick steeds meer te weten over Avalon en komt deze wereld voor je ogen tot leven. Doordat je af en toe ook door de ogen van Peter kijkt, kom je ook veel over zijn geschiedenis te weten. Hoe is hij de jongen geworden die hij nu is? En waar vecht Peter echt voor?

Gemakkelijke schrijfstijl, maar niet bedoeld voor kinderen
De Kinderdief leest erg gemakkelijk en bevat weinig moeilijke woorden en zinsconstructies. Voor het grootste stuk is het dan ook geschreven vanuit het perspectief van twee tieners: Peter en Nick. Echter is dit verhaal over Peter Pan zeker geen kinderboek. Er wordt behoorlijk met bloed gestrooid en af en toe vliegen de ingewanden in het rond. De Kinderdief is daarom niet geschikt voor mensen met een zwakke maag.

Fantasievolle tekeningen
Naast schrijver is Brom ook kunstenaar en bij De Kinderdief heeft hij een aantal tot de verbeelding sprekende platen getekend. De tekeningen passen perfect bij het boek: ze zijn rauw en duister en zetten de hoofdpersonen precies zo neer als ze zijn. Zonder de tekeningen zou dit boek ook al sterk zijn, maar de platen geven het net iets extra’s.

Spannend en vol plotwendingen
Tegen het einde wordt dit boek een klein beetje voorspelbaar, maar door spannende plotwendingen is de uiteindelijke uitkomst alsnog niet te voorzien. Dit duistere en realistische sprookje houdt je vast tot het eind.

De Kinderdief

Brom Brom | WB Fantasy | 2009
Originele titel: The Child Thief

Stil als een schaduw dwaalt Peter door de straten van New York: hij is op zoek naar kinderen die hem willen volgen naar zijn magische rijk, waar niemand ooit zal opgroeien. Maar hij vertelt er niet bij dat er ook vreselijke gevaren wachten…

De veertienjarige Nick wordt van een stel drugsdealers gered door Peter, een charismatische, wilde jongen. Peter vraagt Nick om hem te volgen naar het magische eiland Avalon, een geheime plaats vol avonturen. Hoewel Nick op zijn hoede is voor de bizarre verhalen over elfen en monsters, gaat hij mee. New York City is immers niet langer veilig voor hem, en wat heeft hij te verliezen?

Er is altijd iets te verliezen… Nick volgt Peter naar Avalon. Dit eens zo weelderige, feeërieke paradijs wordt bedreigd door bloeddorstige volwassenen en zonder het te weten wordt Nick ingezet in een oorlog die al eeuwen woedt. Samen met de Duivels, Peters wilde groep van verloren en gestolen kinderen, moet Nick leren vechten voor zijn leven om de magie van Avalon te redden.

Subgenres: , Trefwoorden: ,