Slaves: Raven 2 – Miriam Borgermans

0
52

Het is winter in het jaar 2558. De slavin Raven zit nog steeds opgesloten in een Reservaat, nadat ze beschuldigd werd van de moord op haar Meester, Ghassan Aboud. De torenhoge muren van prikkeldraad maken het onmogelijk te ontsnappen en met de winter voor de deur wordt overleven steeds moeilijker. Raven vindt wel steun bij Lewin, maar als het steeds meer moeite kost om warm te blijven en eten te vinden, groeien de spanningen in de hele groep. Ook haar relatie met Lewin verloopt steeds moeizamer. Dan is er ook nog Seamus die zint op wraak nu hij weet dat ze nog leeft. Is het de prikkeldraad buiten of de onderlinge relaties die het dodelijkst zullen blijken voor het einde van de winter?E

Emotionele stress

In Raven 2 keert Miriam Borgermans terug naar de wereld van SLAVES vanuit de beleving van Raven. We weten intussen al wat meer over de intriges achter de moord op Ghassan Aboud en de rol van Seamus daarin, maar Raven staat eigenlijk nog steeds even machteloos als daarvoor. Nu het winter is, ligt de focus van het verhaal dan ook op de overleving van de groep in zijn geheel en hoe de onderlinge relaties van alle personages daar een invloed op hebben.

Miriam Borgermans stuurt haar personages op een emotionele achtbaan die de lezer meesleurt in verwarring en onmacht.

Raven was eigenlijk niet toegelaten tot de Ass en wilde daarom duidelijk maken dat het ook mogelijk was om in de Dump de winter door te komen. Niet iedereen is het daarmee eens en langzaam maar zeker wordt alles wat ze opgebouwd hebben, afgebroken. Borgermans illustreert Ravens innerlijke strijd erg gevoelsmatig. Je voelt haar frustratie en onmacht, want ze kan het niet tegenhouden of er iets aan veranderen. Lewin is daar een spilfiguur in; hij heeft de leidersrol zo goed als overgenomen door de ziekte van Wolfrik en probeert met nieuwe regels een nieuwe soort samenleving te bouwen, waarbij iedereen kan overleven. Sommige dingen die hij doet zijn heel erg lief en daar voelt Raven zich goed bij, maar dan gebeurt er weer iets waardoor ze zich in de steek gelaten voelt en als lezer word je meegesleurd in die maalstroom aan gevoelens totdat je zelf, net als Raven, niet meer goed weet wat je moet maken van de situaties. Borgermans slaagt er erg goed in die emotionele stress over te brengen.

Vriend of vijand

Zoals eerder aangehaald, draait het verhaal vooral om overleven, koste wat kost. De personages hebben geen andere keus natuurlijk. Tussen de hoofdstukken door zitten er ook nu weer korte stukjes die de gedachtegang van Seamus weergeven, en daarmee creëert de schrijfster een onderliggende dreiging waarvan je weet dat die Raven en haar vrienden op een bepaald moment zwaar zal treffen, al weet je niet op welke manier en wanneer dat zal gebeuren.

Intussen is het ook duidelijk dat er in het Reservaat zelf van alles misloopt en dat iemand hen saboteert. De beschuldigingen vliegen in het rond en de eerste de beste roddels worden zomaar geloofd. Wie is nu de vriend en wie de vijand? Raven worstelt met die vraag, maar Lewin en de rest duidelijk ook. Dat zorgt voor spanning, want je wilt zo graag weten wie er nu achter zit. Heel veel actie zit er echter niet in het verhaal, daarvoor lijdt iedereen te veel kou, maar die dreiging houdt je wel geboeid. Uit de stukjes van Seamus blijkt al dat er aan die kant van het verhaal veel gebeurt waar we nu nog geen weet van hebben, dus je wordt wel geprikkeld om het vervolg te lezen.

SLAVES Raven 2 is een ware overlevingsstrijd, niet alleen tegen de elementen maar ook tegen elkaar. Miriam Borgermans stuurt haar personages op een emotionele achtbaan die de lezer meesleurt in verwarring en onmacht. De grenzen vervagen en het is niet meer duidelijk wie nu de vriend is en wie de vijand. Hoewel de actie beperkt is, houdt Raven 2 de lezer geboeid en maakt het verhaal erg nieuwsgierig naar het vervolg.

Raven 2 Boek omslag Raven 2
Slaves
Miriam Borgermans