Boeken Boekrecensies Dodelijk kat-en-muisspel in Slaves 5: Raven 3 van Miriam Borgermans

Dodelijk kat-en-muisspel in Slaves 5: Raven 3 van Miriam Borgermans

-

Na alle ontberingen in het Reservaat heeft Raven al veel geleden, maar voor Seamus is het spel nog niet over. Hoewel hij het Reservaat verwoest heeft en Lewin vermoord heeft, zint hij nog steeds op wraak en wil hij Raven koste wat kost in handen krijgen. Maar zijn praktijken blijven niet onopgemerkt en hij trekt zelfs de aandacht van Alfa. Bovendien is Raven al lang niet meer de Delicatus van vroeger en het willoze slachtoffer is veranderd in een overlevingsexpert dankzij haar tijd met Chasters en de kooivechters in het Reservaat.

Overlevingsstrijd

In dit vijfde deel in de dystopische serie SLAVES van Miriam Borgermans keren we nogmaals terug naar het perspectief van de slavin Raven. Ze is dan wel ontsnapt uit het Reservaat, maar toch is ze nog steeds niet vrij en ook de anderen zijn in handen van Alfa beland. Het verhaal sluit net zoals de voorgaande delen mooi aan op het einde van deel drie, dat ook in het perspectief van Raven werd verteld. Al snel in het verhaal weet Raven te ontsnappen en dat is waar de nieuwe strijd voor haar losbarst.

In het vorige deel was er vooral veel verwarring en een gevoel van onmacht dat bij alle personages voelbaar was, omdat het leven dat ze in het Reservaat hadden opgebouwd steeds verder afbrokkelde door onzichtbare machten. Nu is Raven eigenlijk vooral op zichzelf aangewezen, de anderen zijn afgevoerd door Alfa en Raven is alleen in de Buitenkom. Het gevoel van onmacht maakt plaats voor vastberadenheid en hoop. Overleven in de buitenwereld met Grazers en Seamus zijn wraak in haar kielzog, is hard en dat voel je wel als lezer. Borgermans schrijft ook nu weer erg beeldend en filmisch en neemt je mee in de verlaten woestenij. Je voelt dat Raven niet meer het onwetende Delicatusslavinnetje is en haar kennis echt in de praktijk weet om te zetten. Elke dag is voor Raven een strijd om te overleven en om haar doel te bereiken.

Kat en muis

Veel interactie tussen personages is in dit deel niet aan de orde. Raven is voornamelijk alleen en moet proberen om alles wat Seamus haar voor de voeten werpt, zien te overleven. Zo ontstaat een dodelijk kat-en-muisspel tussen Raven en de pionnen van Seamus. De Hunters die hij achter haar aanstuurt zijn net bloedhonden. Elke stap die ze zet, moet ze weloverwogen doen en misstappen worden onmiddellijk afgestraft. Hoewel er dus weinig directe interactie is tussen de personages is de spanning steeds voelbaar, want soms zijn ze erg dichtbij en moet Raven al haar verworven kennis en kunde aanwenden om niet ontdekt te worden. Vooral als blijkt dat de laatste Hunter die Seamus stuurt wel erg veel middelen ter beschikking krijgt en al haar stappen lijkt te weten.

Seamus mag dan niet zelf achter haar aan komen, door de korte stukjes tussen de hoofdstukken krijg je ook nu weer een goed inzicht in de doortraptheid en manipulatieve geest van Seamus. Een kat in het nauw kan rare sprongen maken, maar Seamus weet zich toch telkens weer in machtsposities te wurmen. Als je dan weet dat het eigenlijk alleen is om Raven in handen te krijgen dan spat het psychopathische er gewoon af, zelfs al zijn het maar een paar zinnetjes doorheen heel het boek. Het is een tweede kat-en-muisspel dat de vaart in het verhaal houdt en leidt tot inventieve en vindingrijke keuzes van Raven, die zich staande probeert te houden ondanks alle tegenslag en vraagtekens. Waarschijnlijk zal het vervolg in het perspectief van Dante wel weer een hoop verduidelijken.

Onmacht en verwarring maakt plaats voor vastberadenheid in SLAVES Raven 3. Een dodelijk kat-en-muisspel begint en dwingt Raven om al haar nieuw verworven kennis aan te wenden om te overleven en uit handen te blijven van de Hunter die Seamus achter haar aanstuurt. Hoewel er minder interactie is tussen verschillende personages, blijft het verhaal wel boeien en laat het einde uitkijken naar het vervolg.

Slaves 5: Raven 3 Boek omslag Slaves 5: Raven 3
Slaves
Miriam Borgermans