Rundvlees op Transsylvanische wijze in het Kookboek voor Geeks

0
107

Als een echte geek wil je je geekness integreren in je hele levenswijze. Dus wat is er dan beter dan een kookboek voor geeks? Ik was al meteen erg enthousiast over het idee van dit boek. Maar of dit enthousiasme ook bevestigd werd, lees je hieronder!

Vormgeving

Het eerste wat me opviel aan dit boek was het prachtige design. Het heeft een futuristische vibe die erg goed past bij het sciencefictiongenre. Het verhaal begint met leuk geschreven stukken door de auteurs Thibaud Villanova en Maxime Léonard, gevolgd door reacties op het boek van twee mensen die zelf ook in de geeky wereld zitten en een van de twee is daarnaast ook chef-kok. Die reacties hadden er persoonlijk van mij niet bij gehoeven. Dit was passend geweest op het einde of misschien er middenin, maar niet voordat je überhaupt bent begonnen het verhaal.

Het boek is duidelijk verdeeld in verschillende genres, namelijk sciencefiction, fantasy, manga, horror en comics. Onder deze genres zitten dan meerdere fandoms waarbij ieder een voor-, hoofd-, en nagerecht staan uitgelegd. Fandoms als Star Wars, Harry Potter, Dragonball en Thor komen onder andere aan bod. Wanneer je naar de instructies kijkt is er één ding dat meteen opvalt. De práchtige foto’s. Ik heb nog nooit eerder zulke mooie foto’s gezien van gerechten. Aan de ene kant is het ontzettend tof om te zien, aan de andere kant voelt het ook wel een beetje confronterend. Als beginnend kok is de kans klein dat de gerechten er net zo kunstzinnig uit gaan zien als ze op de foto staan.

Bij sommige pagina’s staat er een stukje waarop het gerecht is gebaseerd. Dit geeft het gerecht al meteen meer beleving, zelfs al zien de meesten er niet bepaald geeky uit. Dit is natuurlijk ook moeilijk, maar toch voelt het soms een beetje vergezocht. Een witte koepel van meringue wat de planeet Hoth van Star Wars moet voorstellen? En zo zitten er meer recepten tussen waarbij ik me afvraag of eerst het gerecht is bedacht voordat er een fandom aan gekoppeld is, in plaats van andersom. Maar gelukkig zitten er een paar tussen waarbij je dit wel meteen ziet, bijvoorbeeld bij het nagerecht van Lord of the Rings. Naast dat het er prachtig uitziet, zitten er een paar handige punten in die je ook nodig hebt als kok. De bereidingstijd, voor welk aantal personen het is en welk niveau het gerecht is. Dit is vooral fijn voor de geeks die nog beginnend zijn in het kookfandom.

Rundvlees op Transsylvanische wijze

Maar je kunt natuurlijk een kookboek niet alleen recenseren op het uiterlijk. Vandaar dan ik besloot een van de gerechten te gaan maken uit het kookboek. Ik ging voor het rundvlees op Transsylvanische wijze die, zoals je al verwacht, bij Dracula hoort. Dit gerecht leek me goed voor een kerstachtig gerecht. Daarnaast had hij niveau één, waar je nog niet heel veel skills hoeft te hebben. Wat goed uitkwam, want die heb ik ook niet. Een paar van de ingrediënten waren onbekend terrein voor me (student weetjewel), zoals saffraan, maar dit maakte het extra leuk om mee te werken.

Over het algemeen was het bereiden van dit gerecht erg leuk, en was het ook goed stap voor stap uitgelegd. Daarentegen had ik niet alles tegelijkertijd klaar, dus misschien iets duidelijker zijn in het tijdsbestek van bepaalde stappen was mogelijk handig geweest. Daarnaast heb ik het vlees ook iets anders gedaan dan wat in het kookboek stond, aangezien op de verpakking stond dat hij een stuk langer moest. Ik ben voor die tijd gegaan, en daar had ik ook geen spijt van. Hij was nog steeds mooi rood vanbinnen, maar wel met een mooie bruine rand.

Over het algemeen ben ik erg tevreden over dit boek. Er staan duidelijk uitgelegde recepten in en de niveau aanduidingen zijn ook zeker handig. Ik vond het boek op momenten niet specifiek heel geeky, maar dat verandert niks aan het feit dat het er allemaal wel ontzettend leuk uitziet. Nu hopen dat mensen ze ook daadwerkelijk zo mooi kunnen maken als de prachtig verbeelde foto’s die bij de gerechten staan. Maar met die duidelijke uitleg, moet dat vast wel lukken.

Kookboek voor geeks Boek omslag Kookboek voor geeks
Thibaud Villanova en Maxime Leonard
9789044753721
Kookboek
Deltas
oktober 2019
128 pagina's
Rosanna is altijd al een liefhebber geweest van alles in de geekdustry. Of het nou films/series kijken is of naar leuke geeky evenementen gaan of juist een goed fantasy boek lezen is. Zelf organiseert ze ook evenementen in deze industrie, zoals de cosplay conventie Dynamiccon in Eindhoven en andere evenementen. Hoe geekier, hoe beter is haar motto.