BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Mooi kinderverhaal over vrienden maken in De Snuffels bakken een taart

Mooi kinderverhaal over vrienden maken in De Snuffels bakken een taart

0
30

Steffie is pas verhuisd en had daar helemaal geen zin in, maar door het cadeautje dat ze van haar oma kreeg had ze het toch naar haar zin in het nieuwe huis, zo lazen we in deel 1. Ze kreeg een prachtig theekophuisje met vier speelgoedkonijntjes er in, de familie Snuffel. De Snuffels bestaan uit vader Gabriël, moeder Bo en de kinderen Sally en Pip. Steffie is dol op haar theekophuisje en was dan ook erg geschrokken toen ze vaderkonijn Gabriël kwijt raakte. Gelukkig heeft ze hem weer gevonden, al snapt Steffie niet helemaal hoe dat allemaal kon gebeuren.

Wat Steffie niet weet is dat wanneer zij niet in de buurt is, de familie Snuffel tot leven komt. Het is dan ook geen toeval dat ze Gabriël weer gevonden had. In het eerste boek van de serie staan de avonturen die de familie Snuffel beleefde voordat vader Gabriël weer veilig thuis was. In dit tweede boek geven Steffie en haar moeder een tuinfeestje om kennis te maken met de nieuwe buren. Samen met haar moeder bakt ze een grote taart met prachtig paars glazuur erop.

Taarten bakken

Wanneer Sally en Pip dit zien, besluiten ze ook een taart te bakken om hun ouders te verrassen. En om hun taart helemaal af te maken willen wat van de mooie glazuur van de taart van Steffie gebruiken. Daarvoor moeten ze het theekophuisje verlaten en op pad gaan terwijl er mensen rondlopen die hen kunnen zien. Iets dat door hun ouders absoluut verboden is. Maar aangezien Steffie hun ouders meegenomen heeft naar de tuin zien ze hun kans schoon. Stiekem gaan ze in de keuken op weg naar de taart om wat glazuur te bemachtigen. Dit klinkt makkelijk, maar dat is het niet wanneer je maar een piepklein konijntje bent in een enorme keuken.

Ondertussen maakt Steffie in de tuin kennis met de buren en hun kinderen. Steffie vindt dat best een beetje eng. Grappig is dat ze zich er aan ergert dat volwassenen haar verlegen noemen maar zelf gewoon vindt dat ze wat meer tijd nodig heeft om aan nieuwe mensen te wennen. Nog stommer vind Steffie het dat haar moeder en de buren besluiten dat ze maar vriendinnen moet worden met het buurmeisje. Alleen omdat ze even oud zijn en naast elkaar worden. Het moge duidelijk zijn voor de lezers dat ook Steffie weet dat ouders weliswaar lief zijn maar ook behoorlijk lastig. Het meisje lijkt niets van Steffie te willen weten en gedraagt zich stug. Steffie weet niet goed wat ze hiermee moet en is bang dat het meisje misschien wel een pestkop is.

De illustraties in het boek zijn vrolijk en ondersteunen het verhaal perfect.

Daarna gaan er twee verhalen door elkaar heenlopen. Het verhaal van Steffie, dat gaat over vrienden maken en hoe zij en haar buurmeisje elkaar heel langzaam aardig gaan vinden. Dat het buurmeisje het theekopjeshuis van Steffie geweldig vindt, helpt daarbij flink mee. Een lief verhaal over kennismaken met elkaar en verlegen zijn. Op de illustraties is dit ook prima te volgen. In het begin staan Steffie en het buurmeisje uit elkaar en kijken wat donker. Dan zie je ze samen kletsen en uiteindelijk zitten ze samen onder een boom vrolijk te genieten van een stuk taart.

Het verhaal van Sally en Pip gaat over het bakken van een taart en hoe dat in z’n werk gaat. Jonge kinderen bakken vaak graag met een volwassenen dus dit zal ze vast aanspreken. Daarnaast is te lezen wat een avontuurlijke onderneming het voor Sally en Pip is om de taart op tijd af te krijgen maar vooral om het glazuur te bemachtigen. Ze moeten allerlei slimme plannen verzinnen en acrobatische toeren uithalen om dat voor elkaar te krijgen. En dan moeten ze nog zorgen dat de mensen ze niet zien. Dit levert grappige situaties op die door de vrolijke en kleurrijke illustraties nog versterkt worden.

Uiteindelijk heeft Steffie een vriendin gevonden met wie ze taart eet en eten de Snuffels, nadat ze weer bij elkaar zijn, van hun eigen mini taartje met glazuur. Een lief verhaal dat perfect ondersteund wordt door de vrolijke en sprekende illustraties. Toch waren de avonturen in het eerste boek nog net wat spannender en specialer dan wat er in dit boek gebeurd.

De illustraties in het boek zijn vrolijk en ondersteunen het verhaal perfect. De Snuffels bakken een taart is een verhaal over hoe het is om verlegen te zijn en moeite te hebben met vrienden maken. De Snuffels zorgen met hun capriolen om een taart te bakken voor humor in het verhaal. De twee verhaallijnen lopen goed in elkaar over en vertellen samen een lief verhaal over samen bakken en over vrienden maken. Achterin het boek staat als extraatje het recept van de taart.

Theekophuisje 2 - De snuffels bakken een taart Boek omslag Theekophuisje 2 - De snuffels bakken een taart
Theekophuisje
Hayley Scott