De augurschool – Thur Breukers

0
150

Peter Taylor is een veertienjarige jongen die speciale gaven heeft om uit zijn lichaam te treden en rond te reizen. Zijn droom is om die gaven te mogen gebruiken om anderen te beschermen of gelukkig te maken. Dit valt allemaal te leren op de augurschool, waar Peter dan ook met alle liefde heen gaat.

Wanneer hij daar aankomt voor het toelatingsexamen komt hij Anya tegen. Zij is een meisje uit India en ondanks dat ze elkaar nog nooit in het echt gezien hebben kent Peter haar al via zijn gave. Anya heeft de gave om te weten of iemand de waarheid spreekt en is verrast dat Peter haar al eens eerder gezien heeft. Als ze dan besluiten samen de toelatingstest te doen, blijkt dat hun gebundelde krachten hen een krachtig koppel maakt.

Schrijfstijl

Thur Breukers heeft een prettige schrijfstijl en het is makkelijk om je in de jongeren in te leven. Dat er op de achterflap van het boek staat dat hij ooit dokter geweest is, komt wel enigszins in zijn werk naar voren. Veel mysterieuze gebeurtenissen en de werking van de gaven worden bijvoorbeeld gekoppeld aan breinactiviteit en op die manier ‘uitgelegd’. Dit brengt wat wetenschappelijks in de fantasievolle wereld dat een afspiegeling is van de onze en wat mij betreft werkte dat heel aardig.

Een verhaal over goed en kwaad, parallelle werelden en vriendschap.

Door zijn wetenschappelijke en biologisch verklaringen weet Thur een fantasy te schrijven zonder tovenarij of magie. Want al kunnen de leerlingen zich teleporteren, hypnotiseren of zelfs naar parallelle werelden reizen, het is geen kwestie van tovenaarsstokjes of elfjespoeder. De gaven zijn veelal te linken aan wat wij kennen uit het paranormale. Dat geeft het boek meteen zijn charme en onderscheidt het van bijvoorbeeld boeken zoals Harry Potter. En toch weet het een Harry Potter gevoel met zich mee te brengen (en niet alleen omdat er een Lucius is meespeelt). Het gaat ook over vrienden met speciale talenten die elkaar ontmoeten op een bijzondere school en die tegen het kwaad moeten strijden.

Parallelle werelden

Vriendschap en samenwerking zijn hoofdthema’s in het boek. Het grootste deel behandelt de personages die hun talenten ontdekken en gaan oefenen. Dit zorgt ook voor leuke verrassingen. Zo kunnen Anya en Peter, wanneer ze samenwerken, naar parallelle werelden reizen waar ze hele nieuwe avonturen beleven. Het is knap dat Thur dit allemaal in dit ene boek heeft weten te vatten.

Houd je van boeken over kinderen met bijzondere gaven, middelbare school-boeken die net een tikkeltje fantasie bevatten, tijdreizen of paranormale gaven, dan zal je smullen van De Augurschool.

De Augurschool Boek omslag De Augurschool
Thor Beukenis