Undercover Missies op een Verre Planeet

0
48

Vier aardse wetenschappers zijn gestrand op een planeet en moeten de weg terug naar huis zien te vinden. Maar hoe doe je dat wanneer je alleen maar mag toekijken en je niet mag bemoeien met de bevolking? En erger, wat doe je als de vreedzame primitieve kolonie ineens niet zo vreedzaam of primitief blijkt te zijn?

Esther Wagenaar – Huis van de Roos

Deze maand is het tweede deel van de Terra 7 reeks uitgekomen. Een sciencefiction fantasy verhaal van de hand van onze eigen Nederlandse auteur Esther Wagenaar (lees hier ons interview met haar). Waar in het eerste deel “Het Groene Kristal” vooral de aardse dokter Virginia gevolgd werd, is het nu de beurt aan de aardse wetenschapper Conrad. Een verhaal vol actie, avontuur, ontdekkingstochten en gevoel. Waarbij morele vragen centraal staan: Want help jij je medemens of niet?

Even terug naar Het Groene Kristal

Het is de toekomst. De Aarde heeft vier van de beste wetenschappers op weg gestuurd naar Terra 7, een lang geleden door de Aardse mensen gekoloniseerde planeet. De planeet zou primitief en vredelievend moeten zijn, en de raket die het ruimteschip van de Aardse wetenschappers neerschiet komt dan ook totaal onverwachts.

Gestrand moeten Virginia, Redbod, Belia en Conrad een weg terug naar de Aarde zien te vinden. Ze komen hierbij in aanraking met de bevolking en leren beetje bij beetje de verschillende volkeren van de planeet kennen, ieder met zijn eigen cultuur en ieder met zijn eigen normen en waarden. En dan blijkt dat één van deze volkeren veel geavanceerder te werk gaat dan verwacht, en ook nog eens de anderen met ijzeren hand te willen overheersen.

Waar in boek 1 de hoofdrollen vervuld werden door de Aardse dokter Virginia, de inheemse Terrazone Zania, maar ook de Groene man genaamd Dion, zijn de hoofdrollen in deel twee weggelegd voor de Aardse technologiedeskundige Conrad, de Afraans-Nardse Bridget en de Afraanse edelman Duncan. Dit zorgt ervoor dat we als lezer een hele andere kant van Terra 7 te zien krijgen. De wisseling van karakters is verfrissend en went snel. Thema’s zoals cultuurverschillen, uitbuiting en strijd die in het eerste deel naar voren kwamen zetten zich voort in dit tweede deel. Net als de romantiek, die ook in dit tweede deel af en toe naar voren komt.

Ons bloed is rood, ongeacht de kleur van onze huid.

Conrad

Na de avonturen uit het eerste deel is het aan de Aardse Conrad om naar het Noordelijk Verzet te reizen. Zij kunnen hem helpen om de gecrashte ruimtecapsule te vinden. Die hebben ze nodig om contact te kunnen maken met de aarde. Bovendien willen ze dat de technologie uit handen blijft van de Afranen die bewezen hebben zich niet aan de regels van vrede te willen houden.

Tijdens zijn reis wordt hij vergezeld door Bridget, een inheemse met een Afraans-Nardse afkomst die zich heeft aangesloten bij het verzet om te strijden tegen al het onrecht om haar heen. Dat Bridget achtervolgd wordt door trauma’s uit het verleden is al snel duidelijk. Ze kan dan ook niet begrijpen waarom Conrad enkele van hun vijanden het leven spaart.

De dilemma’s uit het eerste deel zetten zich voort. Hoe komen ze in contact met de aarde en kunnen ze zich wel afzijdig houden van de problemen van de inheemse bevolking? Het antwoord lijkt lastiger en lastiger, zeker wanneer Conrad het leven spaart van de Afraanse Duncan en zij hem uiteindelijk terug naar huis helpen. Het blijkt een gouden zet. Maar het brengt wel complicaties met zich mee. Zo komt Conrad in contact met iemand waar hij verliefd op wordt en wil hij dan eigenlijk nog wel Terra 7 gaan verlaten?

Een verhaal over culturen, overheersing, vooroordelen en onrecht. Conrad heeft qua uiterlijk veel weg van een Afraan, en dat is dan ook de reden dat hij samen met Duncan op missies undercover wordt gestuurd tussen de Afranen. Het is mooi om te zien hoe langzamerhand personages met ieder verschillende achtergronden iets van zichzelf in elkaar beginnen te herkennen. Want is dit een kwestie van cultuurverschil? Of speelt iemand een vies politiek spel op de achtergrond? Een gevoelige man zoals Conrad, een sterke vrouw zoals Bridget, en een onschuldige jongen zoals Duncan, ze vormen een fijne combinatie om de lezer meerdere kanten van Terra 7 te laten ontdekken en het is lastig om niet verliefd te worden op minstens één van de karakters.

De scènes waarin Conrad undercover gaat tussen de Afranen, de heldhaftigheid van Bridget maar ook de LHBTI+ elementen die hierbij boven komen, de plot met Redbod en Belia, en de Romeo & Julia-achtige aspecten die op de achtergrond van het derde deel van het boek plaatsvinden, het werkt allemaal. En daarom kan ik nu al bijna niet wachten tot het derde en laatste deel uitkomt. Hoe gaat Esther dit laten eindigen?

Net als bij Het Groene Kristal zorgt Esthers vrouwelijke blik op zaken voor een frisse wind in een voor lange tijd door mannelijke schrijvers gedomineerd genre. Terra 7 en Esthers schrijftalent zijn een mooie aanwinst voor de Nederlandstalige sciencefiction/fantasywereld. Op naar deel 3!

NB: In de tussentijd hebben we ook een kortverhaal van Esther Wagenaar op de site, die zich afspeelt in dezelfde reeks.

Het Huis van de Roos Boek omslag Het Huis van de Roos
Terra 7
Esther Wagenaar
9789493158092
Celtica Publishing
2019
349
Vanne
Vanne is recensent, cosplayer, fervent D&Der en geocacher. Ze heeft met haar kostuums 6 prijzen in de wacht gesleept, model gestaan voor striptekenaars, geld ingezameld voor goede doelen en gejureerd. Ze is de officiële Elsje (van de stripverhalen door Gerben Valkema en Eric Hercules). Ze spaart boeken geïnspireerd door de werken van Jane Austen. Verder probeert ze al jaren af te kicken van de cosplay, maar is inmiddels een cosplay mama.