Out There 2: De Gordiaanse Kloof – Manon Spierenburg

0
164

Door het afscheid van twee leden van het reisgezelschap, moet de groep de mysterieuze dimensie genaamd Out There verder gaan verkennen. Deze dimensie is heel divers en onheilspellend en zit vol verrassingen. Iedereen wil maar al te graag naar huis, maar dit zal nog erg moeilijk worden. Ze moeten dwars door de Gordiaanse Kloof om de Bron van Herelingh te vinden, die hopelijk genoeg antwoorden kan geven over de terugweg naar hun eigen wereld. Maar zullen de antwoorden op hun vragen genoeg zijn om terug naar huis te keren?

Een bijzonder vervolg, maar vrij chaotisch
De Gordiaanse Kloof sluit goed aan op De Kristallen Sleutel, waarbij het reisgezelschap meteen met hun avontuur verder gaat. Bon Jon en Jan hebben de doorgang betreden, maar was dit wel zo’n goed idee? De groep komt meer te weten over Out There en de vele universums die er wel niet kunnen zijn. Ook al heb je het eerste deel een tijd geleden gelezen, Manon Spierenburg weet snel de draad weer op te pakken waardoor je meteen weer in het verhaal zit. Haar schrijfstijl is erg toegankelijk en de perspectiefwisseling is uitstekend gedaan, waardoor je binnen een korte tijd kan overstappen op een ander personage.

Manon Spierenburg weet snel de draad weer op te pakken waardoor je meteen weer in het verhaal zit.

Hoewel je goed in het verhaal komt en meer te weten komt over Out There, heeft het verhaal wel een bepaalde mate van chaos. Het verhaal komt op bepaalde momenten vrij onsamenhangend over. Dit kan komen door de complexiteit van de dimensie-theorieën, maar ook andere aspecten van het verhaal zijn nog vrij onduidelijk. Er worden veel referenties gemaakt naar klassieke boeken, maar de logica hierachter is haast niet te vinden. Dit is erg jammer, omdat je als lezer geen duidelijk beeld hebt van waar het verhaal heen gaat. Je krijgt namelijk geen echte houvast of zekerheid over het verhaal, waardoor het soms van de hak op de tak kan gaan.

Divers gezelschap met een fantasierijke omgeving
De groep van Out There is ook in dit deel weer erg bijzonder. Elk personage verschilt veel van de rest, waardoor je iedereen met gemak uit elkaar kan halen. Je krijgt beetje bij beetje informatie over elk van de personages, maar dit gebeurt in kleine porties zodat je nieuwsgierig blijft naar het einde van het verhaal. Olivia, mevrouw Van Dam, Willem, Bon Jon en Erdim weten je meer te vertellen over hun verleden, waardoor de personages veel realistischer worden. Zo is mevrouw Van Dam op het eerste gezicht een grote kletstante, maar door dit boek zie je dat ze veel meer kanten heeft. Ook zorgt de dynamiek in de groep voor interessante taferelen, omdat iedereen wel andere ideeën heeft over Out There en hoe ze hieruit willen ontsnappen. Het nieuwe avontuur van Bon Jon is ook erg beklemmend en het avontuur dat hij in zijn eentje meemaakt zal veel vragen bij je oproepen.

Out There wordt in dit deel ook afgebeeld als een magische, bijzondere, maar ook wat onsamenhangende wereld. Zo zijn er meerdere wezens die een introductie maken in dit boek, maar kom je ook in aanraking met wezens die je kent uit De Kristallen Sleutel. Out There is een plek waar je je ogen kan uitkijken, maar heeft ook veel mysteries en gevaren. Deze complexe wereld is erg intrigerend en kan nog veel meer uitgewerkt worden in het slotdeel van deze trilogie.

De Gordiaanse Kloof is een bijzonder tweede deel van Out There, maar kan nog verbeterd worden als het gaat om de logica van het verhaal. Het boek bevat een grote opsomming van onduidelijkheden waardoor elke gebeurtenis voor de lezer weer een verrassing is, maar deze chaos kan ook een enorm struikelblok zijn. Desondanks weet Manon Spierenburg je erg nieuwsgierig te maken naar de hele uitleg over dimensies en kijk je als lezer zeker uit naar het slotdeel van Out There.

Out There 2: De Gordiaanse Kloof Boek omslag Out There 2: De Gordiaanse Kloof
Out There 2
Manon Spierenburg
9789024573455
November 2017
288

De 12-jarige Olivia is met vijf anderen in Out There beland, een dimensie waar je na de dood terecht kunt komen. De enige mogelijkheid om Out There te verlaten is via de Exit, die alleen te openen is met je persoonlijke kristallen sleutel. Na de verdwijning van twee leden van het gezelschap trekt de rest verder. Ze proberen de geheimen van Out There te ontrafelen, maar elk antwoord dat ze vinden lijkt vooral meer vragen op te roepen. Zijn ze voor altijd gevangen of kunnen ze ontsnappen aan deze nieuwe, beangstigende en bizarre wereld?