Ninja Timmy en de reis naar Sansoria – Henrik Tamm

0
178

Omslag Ninja Timmy en de reis naar Sansoria

Timmy en zijn vrienden beschermen nog steeds de stad Elyzandrium tegen boeven en ander gespuis. Met de hulp van Alfred, een speelgoedmaker die ook wat magie kent, kunnen ze de stad een stuk veiliger maken. Op een dag vinden de vrienden een brief voor Alfred. De brief komt van mevrouw Vinderfelt, zijn oude lerares toen hij magie bestudeerde. Ze heeft dringend zijn hulp nodig! Het eiland Sansoria is onder de invloed van een vloek en alleen Alfred en de vrienden kunnen deze misschien opheffen. Er is haast bij, want de vloek kan zich uitbreiden en dan is niemand ter wereld meer veilig!

De reis naar Sansoria is niet zonder gevaar. De zee tussen Elyzandrium en Sansoria staat bekend om zijn vreselijke stormen en zeemonsters, om van de gevaarlijke piraten maar te zwijgen. Door de stormen is vliegen ook geen optie, tot grote teleurstelling van Flores. Maar ze heeft een idee: als ze nu eens een onderzeeër bouwen? Maar misschien is dat wel makkelijker gezegd dan gedaan.

Eenmaal in Sansoria merken de vrienden dat er iets niet klopt. Er hangt een vreemde mist over het eiland en er loopt niemand op straat, terwijl het eiland vol zou moeten zitten met studenten, docenten, kunstenaars en musici. Waar is iedereen? De eens zo vriendelijke keizer blijkt nu heel streng te zijn en staat niet toe dat mensen nadenken. Hij heeft namelijk in een boek gelezen dat het veel beter is als iedereen netjes de regels volgt en daar geen vragen of opmerkingen over heeft. Bij de minste overtreding volgt een zware straf. Maar is dat eigenlijk wel goed voor iedereen op Sansoria?

Een passend vervolg
Ninja Timmy en de reis naar Sansoria is een goed vervolg op Ninja Timmy en de gestolen lach. Waar het eerste boek eindigt met de vonst van een mysterieuze brief, begint het tweede boek met Alfred die de brief krijgt en hem ontcijfert. Zo lopen de boeken naadloos in elkaar over, terwijl het eerste deel toch een gesloten einde heeft. Het verhaal is spannend en kan naar het einde toe een beetje eng worden, maar het zal niet snel té eng zijn. Wel is dit boek voor een iets oudere doelgroep, namelijk 10+, maar ik denk dat kinderen vanaf 8 jaar het ook zullen waarderen.

Ook dit boek staat vol met prachtige tekeningen en het verhaal leest vlot weg. Toch vind ik het eerste deel net iets sterker, omdat Ninja Timmy en de reis naar Sansoria af en toe iets te snel gaat en daardoor warrig kan worden. Het boek geeft wel een belangrijke boodschap mee: het is belangrijk om creatief te zijn, voor jezelf te denken en eigen beslissingen te nemen – iets wat we allemaal misschien wel eens vergeten. Ook dit boek heeft weer een redelijk gesloten einde, al vermoed ik dat het derde boek uitleg gaat geven over de mysterieuze sleutel die Timmy aan het einde vindt.

Het is een prima boek om voor te lezen of zelfstandig te lezen, waarbij dat laatste stiekem ook voor ouders geldt.

Timmy is nog steeds het hoofdpersonage, al moet hij de spotlights soms met iemand delen. Hij is al een stuk zelfverzekerder geworden, maar heeft nog wel zijn onzekerheden. Vooral als het over Flores gaat. De slimme vliegtuigbouwster is het niet altijd met hem eens, waardoor ze wel eens ruzie hebben. Dat vindt Timmy vreselijk, want eigenlijk is hij een beetje verliefd op haar. Maar de liefde laat ook Simon niet koud. Deze charmeur moet misschien wel zijn meerdere erkennen als hij een meisje ontmoet dat hem zonder moeite om haar vinger windt, maar voor de rest niets van hem wil. Of misschien toch wel?

Ninja Timmy en de reis naar Sansoria is een fijn vervolg op het eerste boek. Het is wederom een prima boek om voor te lezen of zelfstandig te lezen, waarbij dat laatste stiekem eigenlijk ook voor ouders geldt. Het verhaal is iets warriger dan zijn voorganger, maar laat dat de pret niet drukken. Het is nog steeds een sterk verhaal met een moraal en het blijft uitnodigen om te lezen. Op naar boek drie!

[product_page sku=”9789044826036″]

Ninja Timmy en de reis naar Sansoria Boek omslag Ninja Timmy en de reis naar Sansoria
Henrik Tamm