Goddelijk 1: Vervloekt – Josephine Angelini

0
449

Omslag Goddelijk 1: Vervloekt

De 16-jarige Helen Hamilton woont met haar vader op het eiland Nantucket. Wanneer de familie Delos daar een gigantisch huis koopt, verandert alles. Eén van de knappe zonen, Lucas, maakt een enorme woede in Helen los. Hoewel ze elkaar niet kennen, koesteren ze een diepe haat voor elkaar. Dit blijkt allemaal het gevolg te zijn van een eeuwenoude vete die begonnen is bij de Griekse Goden, waar Lucas en Helen weer van afstammen. Het wordt allemaal nog ingewikkelder wanneer de twee opeens andere gevoelens voor elkaar beginnen te ontwikkelen, die een veel ernstigere gevolgen zullen hebben dan hun haat…

Mythologie en speciale krachten
Je kent ze misschien wel: de Griekse Goden die leefden op de berg Olympus en alle mythische figuren daaromheen. Denk bijvoorbeeld aan Helena en Paris, die de Trojaanse Oorlog op hun geweten hebben. In dit boek komt het allemaal terug, maar dan in een ander jasje. De gezinsleden van de familie Delos zijn namelijk Telgen: afstammelingen van de Goden. En Helen is er ook één. Net als haar moeder trouwens, maar die heeft Helen en haar vader Jerry verlaten toen Helen nog maar een baby was. Het boek is natuurlijk extra leuk als je al bekend bent met Griekse mythologie, maar Angelini geeft genoeg achtergrondinformatie zodat iedereen het kan volgen.

In het begin zit er daarom nogal veel uitleg in het boek, en is het een beetje afwachten wat er nu gaat gebeuren. Helen komt er dankzij de familie Delos achter dat zij ook een Telg is en daarom speciale krachten bezit. Zo kan ze vliegen en is ze ontzettend sterk. Ze had altijd al wel door dat er iets niet helemaal klopte, maar begreep natuurlijk niet wat de oorzaak daarvan was. Ze moet daarom flink trainen om alles zo snel mogelijk onder controle te krijgen. Er zijn namelijk mysterieuze vrouwen op het eiland die Helen achtervolgen, en ook duikt één van de moordlustige neven van de familie Delos op. Hij lijkt het deze keer op Helen gemunt te hebben. Toch wil Helen niet trainen, want daar heeft ze namelijk helemaal geen zin in. Persoonlijk vond ik dat Helen dan nogal zeurderig overkomen, want het is stiekem best gaaf als je kan vliegen, lijkt me.

Perfecte personages
In dit boek komen dus veel halfgoden voor. Omdat zij afstammen van de Griekse Goden zijn ze allemaal erg knap, sterk en sportief. Hoewel ze hem in eerste instantie haat, voelt Helen zich toch aangetrokken tot de súperknappe Lucas. En Helen heeft blijkbaar de bijnaam ‘Hemelse Hamilton’, wat ook weer genoeg zegt over haar uiterlijke verschijning. Toch is ze niet populair op school, al is ze dus superslim, heel erg mooi en ook nog eens goed in sport. Ik vond het dan ook lastig om me te identificeren met alle perfecte personages die verder weinig diepgang hadden. Verder lijkt Helen nogal egoïstisch en zeurderig, en daar begon ik me toch wel een beetje aan te ergeren. De geheime liefde tussen Helen en Lucas is op zich wel spannend, maar Lucas is stiekem ook best een gladjanus, waardoor het zwijmelgehalte voor mij in ieder geval aan de lage klant bleef.

De plotwendingen aan het eind van het verhaal roepen genoeg vragen op om uit te kijken naar een vervolg.

Een eerste boek
Verder kon ik goed merken dat dit het eerste boek van Angelini is. Meestal wordt het verhaal verteld vanuit Helens perspectief, maar dit kan onaangekondigd wisselen naar een ander personage. Dit is gewoon verwarrend. Daarnaast vond ik niet alle gebeurtenissen even logisch, soms iets té toevallig, en was Angelini’s schrijfstijl wat te omschrijvend. Dit zijn allemaal aspecten die met wat oefening makkelijk verbeterd kunnen worden. Aangezien dit boek in het Engels al in 2011 uitgekomen is, ga ik ervan uit Angelini’s volgende boeken (waaronder haar nieuwe serie) op dit punt zeker verbeterd zijn.

Een goed concept met een wat minder sterke uitwerking. De Telgen zijn interessant, maar hier en daar wat te vlak, en ook hoofdpersonage Helen mag wel eens wat optimistischer zijn. Toch vond ik dit boek leuk, en de plotwendingen aan het eind van het verhaal roepen genoeg vragen op om uit te kijken naar een vervolg.

[product_page sku=”9789024569267″]

Goddelijk 1: Vervloekt Boek omslag Goddelijk 1: Vervloekt
Goddelijk 1
Josephine Angelini
9789024569267
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.