Nimmernacht – Jay Kristoff

1
345

De kleine Mia is nog maar tien jaar oud als haar vader voor haar ogen wordt opgehangen en haar moeder en babybroertje worden opgesloten. Zelf weet ze op het nippertje te ontsnappen aan de dood, en op dat moment zweert ze dat ze wraak zal nemen op de mensen die haar gezin uit elkaar hebben gerukt. Aangezien haar vijanden machtige personen zijn, is dat echter makkelijker gezegd dan gedaan. Mia zal zelf een wapen moeten worden, een moordenaar, de dodelijkste die er is, en de beste plek om dat te bereiken is de Rode Kerk, een bijna mythische school waar de gevaarlijkste mensen ter wereld worden opgeleid.

De Rode Kerk zelf blijkt echter ook niet bepaald een veilige plek te zijn. Om de dodelijkste moordenaar te worden zal Mia eerst zelf een flink aantal keer aan de dood moeten ontsnappen. Om het nog maar niet te hebben over alle leugenaars, demonen en andere verschrikkingen die er op de school rondlopen. Maar gelukkig staat Mia er niet alleen voor. Ze heeft een geheim: een diep, duister, schimmig geheim dat ofwel haar redding zal zijn, ofwel haar ondergang zal betekenen…

Gedetailleerde, duistere wereld
In het Engels heeft Jay Kristoff al meerdere boeken op zijn naam staan (waarvan The Illuminae Files waarschijnlijk één van zijn bekendste series is), maar met de vertaling van Nimmernacht heeft uitgeverij Luitingh-Sijthoff besloten de Australische auteur ook eindelijk naar Nederland te halen. En dat is maar goed ook, want Nimmernacht is typisch zo’n boek dat je als fantasyfan niet wilt missen. Jay Kristoff heeft een wereld gecreëerd die uniek, duister en gruwelijk goed is. Het verhaal is wreed, rauw en hartverscheurend, waardoor Nimmernacht aanvoelt als een achtbaan die niet meer te stoppen is.

Het verhaal is wreed, rauw en hartverscheurend, waardoor Nimmernacht aanvoelt als een achtbaan die niet meer te stoppen is.

Mia’s verhaal speelt zich af in de republiek Itreya, een fantasiewereld die is gebaseerd op het oude Rome en Venetië en waar er drie zonnen aan de hemel staan, waardoor het bijna nooit echt nacht is, vandaar ook de titel: Nimmernacht. Itreya is een wereld vol corruptie en geweld, en het is dan ook niet bepaald een pretje om er te leven. Uit alles blijkt dat Jay Kristoff ongelooflijk veel aandacht heeft besteed aan zijn rauwe, duistere wereld. Itreya heeft zijn eigen geschiedenis, religies, gebruiken en legenden, en daar word je als lezer tijdens het lezen compleet in ondergedompeld. En ook Mia’s verhaal zelf zit goed in elkaar: als je goed oplet, merk je dat het verhaal vol aanwijzingen en puzzelstukjes zit, maar als tegen het einde al die puzzelstukjes in elkaar vallen, merk je pas hoe sterk dit boek in elkaar zit.

Zweinstein met een duister randje
Over het algemeen lijkt de Rode Kerk waar Mia uiteindelijk belandt behoorlijk veel op Zweinstein, met zijn magische gangen, betoverde bibliotheek, verschillende vakken en bizarre docenten. Je zou Nimmernacht qua sfeer daarom ook wel de grote, volwassen zus van Harry Potter kunnen noemen. En met volwassen bedoel ik ook echt volwassen, want dit verhaal vertelt misschien wel over een 16-jarig meisje op haar weg naar volwassenheid, maar het is zeker geen YA. In de Rode Kerk leren de studenten namelijk niet toveren, maar leren ze hoe ze mensen moeten bestelen, vergiftigen, verleiden en vooral vermoorden. Daarbij deinst de Rode Kerk er niet voor terug om zo af en toe een leerling uit de weg te ruimen (een sterke maag is zo nu en dan vereist), waardoor Nimmernacht niet bepaald geschikt is voor jonge lezers.

Geniale alwetende verteller
Het bijzonderste van dit verhaal is misschien wel Kristoffs schrijfstijl. Nimmernacht is een lijvig boek, maar dankzij de mooie, goed doordachte schrijfstijl, de vele plotwendingen en de mysterieuze gebeurtenissen blijft de spanning er goed in zitten en leest het verhaal erg vlot weg. Het verhaal wordt verteld door een alwetende verteller die met behulp van allerlei voetnoten de lezer inzicht geeft in de ietwat bizarre wereld waarin het verhaal zich afspeelt. Er worden allerlei kleine feitjes, gebruiken en details op je af geslingerd, die op het eerste gezicht misschien storend lijken, maar niets blijkt minder waar. De verteller heeft namelijk erg veel humor en haakt rechtstreeks in op de verhaallijn, waardoor zijn geniale voetnoten (die soms wel een halve pagina lang zijn) meestal perfect in het verhaal opgaan.

Met Nimmernacht heeft Jay Kristoff een wreed, duister en hartverscheurend goed verhaal geschreven. Zo op het eerste gezicht lijkt het misschien een lijvig boek en de vele voetnoten kunnen wat afschrikken, maar laat je daar niet door tegenhouden, want Kristoff bewijst met dit eerste deel in de serie dat hij een woordkunstenaar, een meesterlijke wereldbouwer en een geniale verteller is. Een echte aanrader voor iedereen die houdt van badass hoofdpersonages en duistere epische fantasyverhalen waarin je urenlang kunt verdwalen.

Nimmernacht Boek omslag Nimmernacht
Jay Kristoff
9789024577224