Het dodenhuis – Sarah Pinborough

0
109

Toby was een zorgeloze tiener, totdat zijn leven volledig veranderde door een bloedtest. Van de een op de andere dag wordt hij naar het Dodenhuis gestuurd. Hij is een van de Defecten, kinderen onder de achttien die in de gaten gehouden worden tot ze ziek worden, om daarna naar het sanatorium gebracht te worden. Om nooit meer terug te komen. Toby is de oudste van zijn slaapzaal, waardoor iedereen tegen hem opkijkt, maar hij heeft weinig interesse in degenen om zich heen. Toby heeft de hoop verloren en wacht af tot het zijn tijd is, wanneer er ineens nieuwe kinderen worden gebracht, waaronder Clara. Clara is vol energie en vastbesloten om door te blijven leven. Het exacte tegenovergestelde van Toby. Maar wat gebeurt er als zij steeds meer naar elkaar toe groeien?

Een meesteres van genres

Sarah Pinborough heeft al heel wat boekgenres op haar naam staan, maar deze dystopische drama kan ze ook weer van haar lijstje af strepen. Het is wel duidelijk dat de horror/thriller haar nabij staat, aangezien ook in dit boek hier weer elementen van voorbij komen die ervoor zorgen dat het kippenvel op je armen staat. De onheilspellende cover is hierdoor heel passend bij het verhaal, omdat het niet alleen het drama aspect laat zien, maar juist ook het thrillergehalte van het verhaal.

Drama zonder het dramatisch te maken

Hoewel er veel heftige thema’s behandeld worden, zoals de dood, angst voor het onbekende en omgaan met verlies, weet Sarah dit niet al te zwaar te maken, mede door dit ook af te wisselen met luchtige, of juist onheilspellende scenes met de emotieloze Moeder en de verplegers. De combinatie van zo veel verschillende genres, maakt dit een ontzettend sterk boek. Wel is het jammer dat je al zo snel doorhebt wat het geheim is dat Toby ontdekt. Het neigt naar cliché toe, wat toch zonde is, aangezien de rest van het verhaal dit totaal niet is.

Twee tegenpolen die elkaar aantrekken

Het hele verhaal draait om Toby, en door de terugblikken naar zijn verleden ontdek je meer over de Toby die hij was voordat hij in het Dodenhuis terecht kwam. Je komt meer te weten over zijn ouders en de normale tienerproblemen die hij had. Dit zorgt er ook voor dat je steeds meer met Toby meeleeft en zijn karakter steeds beter begrijpt. Naast Toby krijgt Clara toch wel de meeste diepgang. Op het begin is zij alles wat Toby niet is, vol leven en energie en niet klaar om op te geven. Dit botst, maar nadat ze wat ontdekken wat ze met elkaar gemeen hebben, groeien ze steeds dichter naar elkaar toe. Hierdoor leer je steeds meer over wie Clara nu echt is en wat ze voor plannen heeft. Over de andere kinderen in het huis kom je wel wat te weten, vooral over de jonge Will, de slimme Louis en de gelovige Ashley uit Toby’s slaapzaal, maar veel diepgang krijgen deze personages niet. Je komt alleen wat over ze te weten als ze iets meemaken samen met Toby en wat hij over hun bedenkt. Dit is voor het einde van het boek best jammer. Daarentegen is het einde van het boek zo sterk dat het ook weer geen heel groot gemis is.

Voor de liefhebbers van complottheorieën

Hoewel dit boek geen fantasy is, zorgt het onbekende van de Defecten voor veel stof tot nadenken. Door velen wordt dit boek dan ook als een sciencefiction beschouwd, mede omdat je geen idee hebt waar de kinderen zijn, wat überhaupt het sanatorium is en wat er gebeurt met de zieke kinderen die daar naartoe worden gebracht. Dat onbekende is juist ook de charme van het boek, omdat je zelf kan gaan bedenken wat er gebeurt.

Het Dodenhuis is weer een ontzettend sterk boek van Sarah Pinborough. Toby is een interessant personage waar je steeds meer voor gaat voelen naarmate het verhaal vordert. Het hele verhaal zit je op het puntje van je stoel, zelfs al gebeuren er nog niet eens zo veel spannende dingen. Toch zorgt het onheilspellende voor heel wat opwinding door het verhaal heen. Het enige echt jammere is dat je de grote onthulling mijlenver ziet aankomen. Het einde is daarentegen zo sterk dat je dat wel door de vingers kunt zien. Dit boek is perfect voor de mensen die wel van drama houden, maar ook van lekker wat spanning.

Het Dodenhuis Boek omslag Het Dodenhuis
Sarah Pinborough
9789000361670