Nimmernacht van Jay Kristoff

Nimmernacht is het eerste deel van Jay Kristoffs trilogie over Mia Corvere, een van de dodelijkste leerlingen op een school voor huurmoordenaars. Mia is nog maar tien jaar oud als ze haar eerste les in de dood krijgt. Zes jaar later zet ze haar eerste stappen om een belofte waar te maken die ze zichzelf deed op de dag dat ze alles verloor.

Maar als ze wraak wil nemen, moet Mia eerst zelf een wapen worden. Ze moet zichzelf bewijzen tussen de dodelijkste jongens en meisjes van haar opleiding aan de Rode Kerk. Een school waar moordenaars, leugenaars en demonen de dienst uitmaken, en zelfs de leraren het op je voorzien hebben. Gelukkig is Mia niet zomaar een student, en krijgt ze hulp van een wel heel bijzondere kat.

Wij spraken auteur Jay Kristoff over zijn inspiraties, angsten en natuurlijk de schaduwkat Meneer Goedhart.

Je ziet niet vaak sterke, onafhankelijke meisjes als Mia in de hoofdrol in een fantasy-roman. Vertel!
Het is gek, die vraag krijg ik heel vaak. Maar dan vraag ik me vooral af of die vraag ook gesteld zou worden als ik het verhaal had geschreven met een mannelijk personage met hetzelfde karakter. Hoofdrolspelers zijn negen van de tien keer sterk en onafhankelijk – er zijn maar weinig mensen die een verhaal willen lezen over een slappeling die in andermans schaduw leeft.

Waar kwam je inspiratie vandaan voor Mia?
Mia is gebaseerd op mijn vrouw, mijn vriendinnen, mijn zussen, mijn moeder, mijn lezers en een hele hoop toffe vrouwen/meisjes die ik heb ontmoet in mijn leven.

Maar het laat ook zien wat voor persoon zij is – in haar beleving is de moord mooi en poëtisch, en de seks mechanisch en lelijk.

In een van de eerste scènes uit het boek pleegt Mia niet alleen haar eerste moord, maar heeft ze ook haar eerste seksuele ervaring. Een erg mooi contrast. Hoe kwam je op dit idee, en waarom wilde je het verhaal ermee beginnen?
De dood en seks zijn altijd een beetje verbonden in de kunst van het verhalen vertellen – de een is de kunst van vernietiging en negativiteit, de ander (ogenschijnlijk) een van creatie, of op zijn minst positiviteit en geluk (als je het goed doet). Beide bevatten een ongelofelijke kracht. Door Mia bloot te stellen aan beide handelingen in het eerste hoofdstuk, krijg je een mooi contrast en zie je wat voor kracht zij uitstraalt in het verhaal en in haar eigen leven. Maar het laat ook zien wat voor persoon zij is – in haar beleving is de moord mooi en poëtisch, en de seks mechanisch en lelijk.

Mia heeft meer dan één vaderfiguur in het verhaal. Is de dood van haar echte vader van groot belang voor haar persoonlijke ontwikkeling – misschien in negatieve zin, aangezien ze nu een huurmoordenaar is? Wat zou er anders zijn als haar vader nog zou leven?
Ik weet niet of ‘groei’ het juiste woord is – Mia is emotioneel gezien nog vrij onvolwassen. Maar haar vaders dood heeft haar wel gevormd, ja. De vernietiging van haar familie heeft bij haar van alles in gang gezet: ze is er onherroepelijk door veranderd. Of dat ten goede of ten slechte is, moet de lezer maar bepalen. Als haar vader niet was vermoord, als zijn opstand was geslaagd, dan was Mia, als dochter in een van de machtigste adellijke families in de wereld, nu waarschijnlijk uitgehuwelijkt aan een van haar vaders bondgenoten, en leefde ze een comfortabel, hetzij ongelukkig leven.
Maar ze is ook een donkerling. Dus ik weet niet zeker hoe dat zou zijn afgelopen… 🙂

Wordt Mia’s schaduwkat, Meneer Goedhart, gevormd door haar eigen wereld?
Absoluut. Passagiers (schaduwwezens, red.) worden (deels) gevormd door de mensen met wie ze zijn verbonden. Meneer Goedhart is cynisch en intelligent, geneigd tot kritiek en sarcasme. Maar Eclips, de passagier van heer Cassius, is veel botter, meer geneigd tot geweld, omdat Cassius die karaktertrekken ook bezit. Maar passagiers zijn ook onderdeel van een groter geheel. Daar zal je meer over te weten komen in de volgende boeken.

Godsgraf is een combinatie van Venetië en Rome, mijn twee favoriete steden in de hele wereld.

Hoeveel van je vaderland Australië is terug te vinden in Nimmernacht?
Niet heel veel, als ik eerlijk ben. Voor de Republiek van Itreya heb ik me met name laten inspireren door mijn tijd in Italië. Godsgraf is een combinatie van Venetië en Rome, mijn twee favoriete steden in de hele wereld. Mijn vrouw en ik zijn getrouwd in Rome, dus de stad heeft een speciaal plekje in mijn hart. Het politieke systeem en de sociale structuren zijn gebaseerd op de Romeinse republiek. Ik kan echt uren praten over Romeinse geschiedenis – die bestudeer ik al jaren.

De Rode Kerk is niet te vergelijken met wat voor school of kerk dan ook. Waar kwam je inspiratie vandaan?
De middelbare school! 🙂

Hoe zou jij reageren als je leraar je zou vergiftigen op je eerste schooldag?
Ik zou waarschijnlijk snel sterven – ik ben nooit echt een kei geweest in het maken van antigif. Mia is een stuk rustiger en beheerster dan ik. Bovendien heeft zij het voordeel dat een passagier (Meneer Goedhart, red.) al haar angsten wegneemt, dus ze is niet snel onder de indruk. Ik zou waarschijnlijk een paniekaanval krijgen en dood op de grond vallen binnen een paar minuten. 🙁

Welke vakken zou een school voor huurmoordenaars vandaag de dag moeten aanbieden?
Ik heb algebra en trigonometrie altijd bijzonder dodelijk gevonden. Ik haat wiskunde.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here