Nightflyers en andere verhalen – George R.R.Martin

0
132

George R.R. Martin kennen we natuurlijk vooral van zijn Een Lied van IJs en Vuur reeks (wereldwijd vertaald naar het scherm als de razend populaire tv-serie A Game of Thrones), maar hij schreef en redigeerde daarnaast ook ontzettend veel korte verhalen en korte verhalenbundels. Deze verhalen waren voornamelijk in het horror- en sciencefictiongenre, zoals je bijvoorbeeld ook terug kunt vinden in de Wild Cards boeken.

In Nightflyers en andere verhalen zijn zes verhalen verzameld (1 horror, 5 sciencefiction), die tussen 1973 en 1980 zijn verschenen en nu opnieuw worden uitgegeven omdat het titelverhaal van de bundel binnenkort als serie op Netflix te zien zal zijn. In de verhalen ga je op reis naar de buitenste grenzen van het bekende universum, een speurtocht naar het onbekende vol technologie en de duisterheid van ons eigen menselijke brein.

De stijl van Martins verhalen is te herkennen aan zijn duistere, impactvolle stijl.

Verhalen

De bundel bevat zoals gezegd zes kortere werken, waarin zowel wetenschappers als soldaten als protagonist optreden. Wat deze verhalen gemeen hebben is de bekende duistere toon van Martins verhalen, die sterk doorklinkt. zo zal “Weekend in een oorlogzone” vooral de gamers onder ons kunnen aanspreken door de prachtige parallel die gelegd wordt en de visie van de protagonist die steeds meer verwrongen raakt.

De verhalen zijn allemaal goed opgebouwd, en maken ondanks hun korte vorm veel impact. Ze hebben een beginpunt waarin de situatie geschetst wordt en een eindpunt waarin het hoofdpersonage veelal tot een conclusie komt over zichzelf of over de keuzes in zijn leven. Qua schrijfstijl is het ook een fijn boek om te lezen. De vertaling door Eisso Post leest makkelijk weg, dus het vormt een ideale bundel als je met tussenpozen een verhaal wil lezen.

Tijdsgeest

De titel van het boek is voor het verhaal zelf wel naar het Nederlands vertaald als “Nachtvliegers“. Dat de verhalen zelf stammen uit de jaren zeventig is te merken in de thematiek, het gebruik van technologie en de fantasie daaromheen, maar ook in gepresenteerde feiten en de vergelijkingen die de personages in het boek trekken tussen de situaties waarmee ze geconfronteerd worden en kennis die ze hebben uit het verleden. Zo is er een ras dat vrijwillig zelfmoord pleegt, “zoals lemmings die zich over een klif werken” – een bekende trope vanuit eind jaren 50, begin jaren zestig, dat inmiddels wel bekend staat als niet helemaal correct. En zo zijn er meer inmiddels ontkrachtte feiten en weetjes die rond de jaren 70 nog als algemene kennis beschouwd werden. Leuk dus om terug te herkennen en deze te spotten.

De stijl van Martins verhalen is te herkennen aan zijn duistere, impactvolle stijl. Zijn verhalen zijn goed doordacht en tonen zwaktes en gebreken van de mens. Voor fans van Martin die het interessant lijken om eens te lezen hoe Martin deze genres aanvliegt, of gewoon fans van sciencefiction en horror is deze bundel zeker geschikt. En voor de kijkers van de serie van Nightflyers is dit uiteraard een must-have, om alvast voor te bereiden.

Nightflyers en andere verhalen Boek omslag Nightflyers en andere verhalen
George R. R. Martin
9789024582235