MeerMonster – Paul van Loon

0
187

Omslag MeerMonster

MeerMonster is alweer het vijftiende avontuur in de Dolfje Weerwolfje-reeks. En deze keer maken Dolfje en zijn vrienden wel iets heel spannends mee: ze gaan op reis naar Schotland! De vader van Dolfje heeft namelijk per ongeluk een Selkie van de visboer meegekregen in zijn emmer Schotse zalm. Een Selkie is een wezentje uit Schotland, en als Dolfje wil dat het blijft leven, zal hij het beestje zo snel mogelijk terug naar zijn meer in het hoge noorden moeten brengen. Dus besluit Dolfje samen met zijn vader, Timmie, Noura en Leo naar Schotland te vertrekken. Maar die reis blijkt niet zonder gevaren…

Schotland blijkt namelijk niet zomaar een land te zijn: het zit vol met mythen en sagen, griezelige begraafplaatsen en mysterieuze doedelzakspelers. En worden ze nou gevolgd door iemand, of haalt Dolfje zich dingen in zijn hoofd? Eén ding is in elk geval zeker: hun reis naar Schotland wordt één groot avontuur! Zal het ze lukken de Selkie veilig en op tijd terug naar zijn meer te brengen?

MeerMonster is iets spannender en griezeliger dan we van Dolfje gewend zijn, maar dat zorgt er alleen maar voor dat je dit verhaal in één ruk wilt uitlezen.

Spannend en soms best wel griezelig!
Al meteen vanaf het begin is te merken dat MeerMonster weer net zo leuk en spannend is als zijn voorgangers. Misschien zelfs wel nóg spannender! Dit verhaal over Dolfje en zijn vrienden kan af en toe namelijk behoorlijk griezelig zijn. Zo hoort Dolfje een vreemde stem in zijn hoofd en lijkt een spookachtige schim hem de hele tijd te achtervolgen. Ook brengen ze een bezoekje aan een begraafplaats, midden in de nacht! Dat is natuurlijk vragen om problemen! Gelukkig wordt het nergens in het boek echt nachtmerrie-eng, maar de spanning zorgt er wel voor dat je het verhaal zo snel mogelijk wilt uitlezen!

Naast spannend en griezelig is MeerMonster ook gewoon weer heel erg vrolijk, grappig en fantasievol. Het boek zit vol met bijzondere personages en weerwolfneef Leo, met zijn malle accent en zijn grappige zelfbedachte woorden, weet regelmatig de spanning een beetje te doorbreken.

Reisje naar Schotland
Zoals gewoonlijk zit ook dit boek over Dolfje Weerwolfje weer vol met mooie, sfeervolle tekeningen van Hugo van Look. En aangezien het verhaal af en toe best eng is, zijn de tekeningen dat ook! Ze zorgen ervoor dat je je precies kunt voorstellen wat Dolfje en zijn vriendjes meemaken. En dat is best fijn, want zo kom je er precies achter wat een Selkie nou eigenlijk is en zie je ook nog eens heel veel van Schotland. Bovendien zitten er achter in het boek ook nog eens foto’s van de reis die Paul van Loon zelf naar Schotland maakte, waardoor het net voelt alsof je zelf ook in Schotland bent. Zo bezoek je samen met Dolfje oude begraafplaatsen in Edinburgh, trek je door de ruige Schotse bergen heen en zie je weerwolven in kilts rondlopen!

Al met al is MeerMonster dus een erg leuk nieuw avontuur over Dolfje Weerwolfje en zijn vrienden. Iets spannender en griezeliger dan we van hem gewend zijn, maar dat zorgt er alleen maar voor dat je dit verhaal in één ruk wilt uitlezen. De sfeervolle tekeningen passen zoals gewoonlijk weer perfect bij het verhaal en zorgen ervoor dat je eigenlijk gewoon zelf op het vliegtuig naar Schotland wil stappen om op onderzoek uit te gaan naar al die geheimen en mysteries. Voor nu kunnen we dus alleen maar hopen dat er binnenkort ook een Selkie opduikt in één van onze emmers met Schotse zalm!

[product_page sku=”9789025866020″]

MeerMonster Boek omslag MeerMonster
Paul van Loon