Allerzielen 3: Het boek des levens – Deborah Harkness

0
145

Omslag Allerzielen 3: Het boek des levens

Het boek des levens is het laatste boek in de Allerzielen-trilogie. Diana en Matthew zijn terug in het heden beland, maar dat betekent niet dat het gevaar geweken is. Dat Diana zwanger is, mag een hemels wonder heten. Alleen is niet iedereen het daarmee eens. Matthew en Diana proberen de zwangerschap geheim te houden voor de Congregatie, die de vermenging van soorten verbiedt. De ongeboren kinderen lopen constant gevaar om ontdekt en vernietigd te worden. Maar er zijn ook mensen die graag willen weten hoe het mogelijk is dat een heks en een vampier zich kunnen voortplanten, en daar zelf mee gaan experimenteren. Alsof dat niet genoeg dreiging is, moet Diana haar krachten nog onder controle krijgen en ontdekken wat ze allemaal in haar mars heeft. Lukt dit haar op tijd?

Diana heeft niet veel tijd om bij Emily’s dood aan het einde van boek twee stil te staan. Al mist ze haar geliefde tante zeer, ze moet meteen het hoofd bieden aan Peter Knox en de andere heksen van de Congregatie. Daarnaast moet ze haar plek vinden en verdedigen binnen de De Clermont-familie. Gelukkig heeft ze Matthew om op te steunen. Ondanks alles is ze ervan overtuigd dat ze met Matthews hulp het verloren manuscript, waarin alle geheimen rondom het ontstaan van de soorten staan, kan terugvinden. Maar hoe gaan ze het vinden als ze niet eens weten waar ze moeten zoeken? Daarnaast zijn er nog tig van mensen op zoek naar dit boek, en het zou rampzalig zijn als zij het eerder in handen krijgen. Het welzijn van alle soorten schepsels ligt in hun handen!

Het boek des levens is een zeer goede afsluiting van de serie, die spannend, leerzaam en boeiend is.

Een van de sterkste punten van de trilogie, de historische setting, wordt gelukkig ook in Het boek des levens voortgezet. De vele historische feiten en settings maken het verhaal wederom erg realistisch en maken het gemakkelijk om je in te leven in de gebeurtenissen. Dat je er ook nog eens wat van opsteekt is ook een fijne meevaller. Ondanks dit is het geen droge kost of een gedwongen geschiedenisles. Het boek leest gemakkelijk weg en blijft tot op het einde spannend. Dit is best knap, aangezien het in de vorige boeken niet helemaal lukte om 600 bladzijden lang mijn aandacht vast te houden. Het slot zal voor sommigen wat weghebben van een anticlimax omdat het leestempo wat langzamer wordt en de eindconclusie niet is wat velen denken, maar ik vind het erg passend. De meeste raadsels hebben immers toch een simpel antwoord.

Wat voor de verzamelaars onder ons een nadeel kan zijn, is de omslag van het boek. Deze is namelijk wit, terwijl de eerdere delen donkerblauw waren. Zij die deze trilogie vanaf het begin op de voet hebben gevolgd zullen dus een andere kleurschakering zien. Dit omdat er inmiddels een nieuwe druk is verschenen, waarbij de vorige twee boeken opeens een witte omslag hebben gekregen. Dit zal voor velen geen probleem zijn, maar er zullen mensen zijn die zich even op het achterhoofd krabben bij het zien van het witte boek in hun kast.

Het verhaal wordt wederom vanuit het perspectief van Matthew en Diana verteld, maar soms vertelt ook een van de andere personages een stuk van het verhaal. Dit levert leuke dingen op en geeft zicht op hoe deze personages in elkaar zitten. Zo blijkt Isabeau nog sluwer in elkaar te zitten dan verwacht. Het is ook erg fijn om eens wat meer te weten te komen over personages als Isabeau en Gallowglass. Maar het blijft prettig om veel via Diana’s en Matthews ogen te bekijken. Hun persoonlijke groei zet zich voort. Waar Matthew redelijk onveranderd bleef in de vorige boeken, moet hij zich nu toch echt aanpassen. Hij moet zijn bloeddrift onder controle krijgen en de juiste balans vinden in zijn leven voordat zijn kinderen geboren worden.

Ook Diana moet wennen aan alle nieuwe rollen die ze krijgt. Ze is nog vrij onwetend over haar gaven en krachten, en als een echte wetenschapper staat ze stil bij de ethische en morele kanten van haar acties. Mag ze wel anderen verwonden of zelfs doden? Haar krachten zijn nog wat onberekenbaar waardoor ze snel twijfelt aan haar kunnen. Naargelang het verhaal vordert word ze steeds sterker en handiger. Haar magie is op den duur niet eng of onbekend meer voor haar. Dit is voor zowel haar als de lezer een geruststelling. Daarnaast moet ze een leidersrol op zich nemen, iets waar ze zich aanvankelijk niet prettig bij voelt. Het is mooi om te lezen hoe deze verandering in haar tot stand komt.

Het boek des levens is een zeer goede afsluiting van de serie, die spannend, leerzaam en boeiend is. Het is een hele kluif, maar je vliegt erdoorheen. Voor je het weet heb je het uit. De personages maken veel ontwikkeling door en het is leuk om ook eens andere personages aan het woord te zien. Het slot is kalm maar bevredigend. Eén advies: lees dit boek thuis, want het is zo’n dikkerd dat je hem niet voor je plezier mee de trein in sleept. Maar als je het niet kunt laten, houd ik je natuurlijk niet tegen. Het boek is er sowieso spannend genoeg voor.

[product_page sku=”9789022564325″]

Allerzielen 3: Het boek des levens Boek omslag Allerzielen 3: Het boek des levens
Allerzielen 3