Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children

0
101

Omslag Chronicle

De grootvader van Jake heeft hem jarenlang hetzelfde verhaal verteld over de bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine. Vlak voor zijn dood geeft zijn grootvader Jake nog enkele aanwijzingen die hem leiden naar een mysterie dat de verhalen die Jake voor het slapengaan hoorde in een heel nieuw licht plaatst. Hij ontdekt het weeshuis van mevrouw Peregrine en gaandeweg leert hij steeds meer over de bijzondere gaven van de kinderen, over zijn grootvader en over zichzelf.

Maar gevaar schuilt in elk hoekje en de veiligheid van de kinderen is slechts een illusie. Duistere, verborgen krachten hebben het voorzien op mevrouw Peregrine en haar bijzondere kinderen, en het leven zoals ze het kenden staat op het punt te veranderen. Het is in ieders belang dat Jake leert wat zijn unieke gave is en wie hij zelf is om zichzelf en iedereen die hij liefheeft te redden.

Volwassen sprookje
Regisseur Tim Burton weet met zijn verfilming van het boek Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children opnieuw een wereld te creëren die net zozeer betoverend als beangstigend is. Deze film is veel moderner en minder kleurrijk dan bijvoorbeeld Alice in Wonderland, maar heeft een heel eigen sfeer. De wereld van het weeshuis is vrolijk en leuk, maar de echte wereld heeft een schaduwkant die de dreiging van de duistere, verborgen krachten magnifiek naar voren brengt. Verschillen of gelijkenissen met het boek kan ik zelf helaas niet opnoemen, maar ook voor wie het boek niet gelezen heeft, heeft de film toch een “bijzondere” aantrekkingskracht.

Dat duistere kantje zorgt er ook voor dat de film niet meteen geschikt is voor de jongere kijkers. De film zou hen wel eens een ‘er zit een monster in de kast’-syndroom kunnen opleveren. Een beetje zoals de originele versies van de sprookjes van de gebroeders Grimm. De slechteriken hebben een hoog boeman-gehalte met hun vreemde ogen, en hun nog vreemdere (en meestal) onzichtbare gezellen passen zo binnen de omschrijving van het monster in de kast. Voor de fantasy-fan die echter wel eens wil zien hoe dromen op een serieuze manier en met een griezelig randje tot leven komen, is Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children absoluut een goede keuze.

Natuurlijk dragen de acteurs hier ook voor een groot deel aan bij. Samuel L. Jackson is zeer overtuigend als slechterik, maar ook de kinderen slagen erin om de verschillende karakters van de personages naar voren te brengen. Hayden Keeler-Stone (Horace) is duidelijk de rationele en meest serieuze van het stel, en Rafiella Chapman (Claire) is zo schattig als het meisje met de mond in het achterhoofd. Cameron King (Millard) is duidelijk de grappenmaker, en ook al is hij onzichtbaar, toch komt het karakter van zijn personage goed over. Eva Green trekt als Miss Peregrine wel de aandacht naar zich toe in elke scène. Met haar zakhorloge en aparte manier van doen is zij vaak de bijzonderste persoon in de film.

Vrolijke noot
Een Tim Burton-film zou geen Tim Burton-film zijn als er geen humoristische noten in te vinden waren. Het zijn vooral de kleine dingen in de beelden die een glimlach op je gezicht toveren. De details zijn hiervoor van vitaal belang. Zo is het erg grappig om te zien dat er vissen wonen in de hoofden van de skeletten die nog steeds aan tafel zitten, ook al is hun schip al tientallen jaren vergaan. Vooral omdat ze net lijken te lachen en je zou bijna op ieder moment een ober verwachten die hun bestelling komt opnemen.

Het allergrappigste skelet is echter wel de chef-kok die met zijn koksmuts en hakmes in de aanslag ten strijde trekt. Een skelet heeft meestal weinig uitdrukking, deze chef-kok daarentegen wel en je kan niet anders dan erom lachen. De muziek van Michael Higham en Matthew Margeson draagt natuurlijk ook haar steentje bij om de scène de nodige hilariteit te bezorgen.

Producent: Twentieth Century Fox Film Corporation
Regisseur: Tim Burton
Cast: Eva Green, Samuel L. Jackson, Judi Dench, Asa Butterfield, Ella Purnell, e.a.