Lyonesse 1: De tuin van Suldrun – Jack Vance

0
174

9781619472822In een tijd voor Koning Arthur wordt er in de koninklijke familie van Lyonesse, een van de bakkeleiende koninkrijken die samen de mythische archipel der Oude Eilanden vormen, een prinses geboren. Prinses Suldrun groeit op tot een ietwat dromerig meisje aan wie noch de complexe hofintriges, noch de uithuwelijkingsplannen van haar ambitieuze vader, koning Casmir, besteed zijn. Wanneer Suldrun naar een vergeten deel van de paleistuin verbannen wordt, begint een weergaloos avontuur waarin grootmeester Jack Vance ons op zijn unieke manier meeneemt van de kerkers van kasteel Haidion naar het betoverde Woud van Tantrevalles met zijn scharen halflingen, heksen, trollen en menseneters; van de wispelturige elfen van de Thripsey Schoei naar de landhuizen van wedijverende magiërs en het onneembare kasteel Tintzin Fyral.

Sterk opgebouwde wereld
De tuin van Suldrun is het eerste deel van de Lyonesse-trilogie van Jack Vance en maakt deel uit van de reeks Het Verzameld Werk van uitgeverij Spatterlight, die het hele oeuvre van Jack Vance vernieuwd uitgeven. Dat deze trilogie het magnum opus van Vance wordt genoemd kan je wel begrijpen, zeker als je de kaarten op de eerste pagina’s van het boek bekijkt. Hoewel deze niet in de originele uitgave zaten, zijn deze kaarten enorm uitgebreid en het helpt wel om af en toe eens te kijken waar de personages precies zitten. De druk is echter vrij klein, dus het is af en toe wel even zoeken naar een plaatsnaam.

De tuin van Suldrun heeft enorm veel potentieel, maar lost de verwachtingen niet helemaal in.

De uitgebreide kaarten en de inleiding scheppen wel een wereld die goed opgebouwd is en waar geschiedenis (en ook legendes) een prominente rol spelen. Hoewel de inleiding en kaarten misschien wel die indruk geven, is dit geen andere versie van de boeken van Marion Bradley. Hoewel de tijdsgeest van het boek op het eerste gezicht erg dicht aan lijkt te leunen bij de leefwereld van Bradley en de personages gelijkenissen vertonen, komen de personages van Vance op de een of andere manier net wat minder tot leven en sleuren ze je niet zo mee in hun verhaal. De gebeurtenissen komen vlot achter elkaar dus het verhaal zelf gaat wel vooruit. Alleen voelde ik niet de magische aantrekkingskracht van de personages.

Dat is op zich wel jammer, want het verhaal heeft enorm veel potentieel. Het is duidelijk waarom Jack Vance een belangrijke rol heeft gespeeld op het vlak van epische fantasy met de Lyonesse-trilogie. Alle elementen zijn aanwezig: de overambitieuze koning Casmir die over heel het eiland wil heersen en daar alles voor overheeft; de jonge prinses Suldrun die gevangen zit dankzij haar vader; de dappere jonge prins Aillas (niet op een wit paard spijtig genoeg) die de wereld afreist en voor allerlei gevaren komt te staan, voordat hij zijn doel bereikt. Het is er allemaal en toch was ik lichtjes teleurgesteld.

Hoofs verhaal
Vance had blijkbaar ook een heel eigen manier van schrijven, waarbij hij het niet al te nauw nam met grammaticale regels en dergelijke. Het verhaal leest in het begin nogal stroef vanwege het archaïsche woordgebruik, maar als je er eenmaal aan gewend bent is het oké en zijn het hoofse taalgebruik van de personages en de omschrijvingen uiterst passend binnen een middeleeuwse context. De personages spreken over het algemeen heel formeel en wollig, en gebruiken veel woorden om iets heel simpel te zeggen. De tijdsgeest van het verhaal vraagt wel om zulk taalgebruik dus je leert het appreciëren. Het karakter van de personages en hun ontwikkeling lijken echter van minder belang en zijn dus minder uitgewerkt. Suldrun is eerst naïef en leert daarna wel om te vechten voor wat ze liefheeft, maar kan dit niet volhouden. Casmir is niet de slinkse koning die we al in andere verhalen hebben gezien, hij lijkt bijna te mokken als iets niet meteen lukt. Aillas is ook best goedgelovig en leert gaandeweg meer en meer op eigen benen te staan. Er is dus wel iets van verandering op te merken, al heb ik dit al beter uitgewerkt gezien. Als introductie tot een hoofs taalgebruik kan het wel goed leesmateriaal zijn. Het is makkelijker dan Van den vos Reynaerde in zijn oorspronkelijke vorm voorgeschoteld te krijgen of een van de oude Koning Arthur-verhalen.

Vance heeft met zijn opbouw van het verhaal er ook voor gezorgd dat niet alles meteen duidelijk is. In de meeste gevallen werd pas een heel eind verder in het verhaal of zelfs op het einde pas duidelijk waarom een bepaald hoofdstuk ertussen stond. De ene keer is het maar één hoofdstuk en soms zijn het er verschillende. Meestal spendeert Vance meerdere hoofdstukken, tot zelfs hele grote stukken van het boek, aan een van de personages om dan de lijn voor een hele tijd links te laten liggen. Dit was niet altijd even gemakkelijk, want je vergeet dan al snel wat er gebeurd is en hoe dat eventueel in verhouding stond tot de gebeurtenissen bij een ander personage. De meeste zaken komen gelukkig wel samen op het einde, waardoor de rest van de puzzelstukjes van het boek op hun plaats vallen.

[product_page sku=”9781619472822″]

Lyonesse 1: De tuin van Suldrun Boek omslag Lyonesse 1: De tuin van Suldrun
Lyonesse 1