De Drakenruiters en andere verhalen – Jack Vance

0
106

Fantasy met een vleugje sciencefiction: In deze bundel zijn drie korte en prijswinnende verhalen van de Amerikaanse schrijver Jack Vance verzameld, goed voor twee Hugo Awards, een Nebula Award en een Hugo nominatie. In alle drie de verhalen moet een groep mensen de strijd zien te winnen van andere wezens die erop zijn gebrand om de mensen uit te roeien. En alleen door listen en goede strategieën kunnen de helden hun volk en zichzelf redden van de vijand.

De Drakenruiters

In het eerste verhaal, De Drakenruiters, probeert Joan Banbeck zijn volk zelfs te redden van meerdere vijanden. Zo leeft aan de andere kant van het dal de verraderlijke Ervis Carcolo, die hem probeert uit te schakelen en de macht probeert te grijpen. Joan waarschuwt hem dat de Grondvormen, buitenaardse wezens die af en toe hun wereld bezoeken en de mensen uitmoorden of als slaven meenemen, zullen langskomen. Maar Carcolo slaat de waarschuwing in de wind en start een grote oorlog tegen Banbeck. Uiteraard landt het buitenaardse schip van de Grondvormen tijdens dit gevecht, en zo moet Joan zijn mensen zien te beschermen tegen het vijandige leger van Carcolo én tegen de aliens. Gelukkig staat hij er niet alleen voor. Deze aliens zijn draakachtige wezens en bij een vorige aanval hebben Banbeck’s voorouders een grote groep gevangen weten te nemen. Het resultaat: ze hebben nu draken die voor hun kunnen vechten. En dan zijn er nog de Sacerdotes, mensachtige wezens die wachten tot de originele mens is uitgemoord om hun plaats in te nemen. Zij bemoeien zich nergens mee, maar Banbeck heeft ontdekt waar zij zich schuilhouden. Er gebeurt genoeg!

Spiegeling

Ieder verhaal houdt een mooie spiegel voor, niet zozeer aan de lezer maar aan de vijand in het verhaal. In De Drakenruiters zijn het draakachtige wezens die mensen fokken tot rijdieren. Ze gebruiken de mensachtige wezens om voor hun te vechten en de verbazing is dan ook groot wanneer ze geconfronteerd worden met wezens die op hun lijken. De gefokte draken die bij Banbeck en Carcolo leven zijn anders. Ze denken anders, leven anders, en zien er anders uit. Ook in de andere twee verhalen komt dit thema weer boven. Twee partijen die in een strijd verwikkeld zijn proberen elkaar af te troeven en de ander aan zich te onderwerpen.

“Niet alleen geweld maar ook listen zijn nodig om de buitenaardsen te verslaan”

Zo heb je de Meks in Het Laatste Kasteel, wezens van oorspronkelijk buitenaardse afkomst die als slaaf worden gehouden door de mensheid. In dit verhaal zijn zij degene die in opstand komen. En de Eersten in De Wonderbaarlijke Verrichtingen Van Sam Salazar waren de oorspronkelijke bewoners van een planeet die later gekoloniseerd werd door de mensen. Ondanks dat er meer dan duizend jaar verstreken zijn voelen zij zich nog steeds de rechtmatige eigenaren van het land en ze zijn bereid om de mensheid uit te roeien als dat betekent dat zij de strijd winnen.

Op zijn Vance

De vertalingen die gebruikt zijn voor deze uitgave zijn nog de klassieke vertalingen van de jaren zeventig. Ze zijn geüpdatet, maar ik kan mij voorstellen dat het vooral voor jongeren nog niet modern genoeg is. Het zijn drie verhalen met relatief lange zinnen en soms wat lastigere wooorden. Diekeuze is verder niet raar. Als vertaling van een schrijver met een groot vocabulair is het een hele uitdaging om dezelfde sferen in het Nederlands op papier te krijgen. Dat is gelukt, maar wellicht verkleint het wel het publiek.

Verder zijn de drie verhalen klassieke voorbeelden van de stijl van Jack Vance. Verwacht de gewiekste helden met listen waar Vance zo bekend om staat. De korte verhalen zitten vol geschiedenis en dynastieën en het is een goede tip om dus een pauze te nemen tussen het wisselen van de verhalen. Door de vele geschiedenis die bondig wordt gepresenteerd zou je vermoeden dat de drie werken ieder een apart boek hadden kunnen zijn. Toch weet hij de verhalen netjes af te ronden zonder dat het afgeraffeld voelt.

De Drakenruiters is deel 12 van Het Verzameld Werk van Jack Vance, uitgegeven door Spatterlight. Voor liefhebbers van Vance, of mensen die geïnteresseerd zijn in de schrijfstijl van een van de grote namen in onze genrefictie, is deze bundel een must-have. Ook wanneer je op zoek bent naar kortere scifi/fantasy verhalen, houdt van buitenaardse invloeden, draken, of van mensen die niet alleen met geweld maar ook met listen moeten zien te overleven, dan is dit een prachtig boek om eens te lezen. Tip, het leest ook lekker in de zon, dus een leuke bundel om mee te nemen op vakantie?

De Drakenruiters en andere verhalen Boek omslag De Drakenruiters en andere verhalen
Het Verzameld Werk van Jack Vance
Jack Vance