BoekenBoekrecensiesLockwood & Co 4: De Vlammende Geest - Jonathan Stroud

Lockwood & Co 4: De Vlammende Geest – Jonathan Stroud

-

Het is vier maanden nadat Lucy ontslag heeft genomen van Lockwood & Co en ze voor zichzelf is begonnen als freelancer. Ze wordt voornamelijk ingehuurd door andere bureaus en is op een persoonlijke queeste om haar talent te ontwikkelen en te stabiliseren. Al haar klussen doet ze samen met Schedel, waar ze een soort haat-liefde verhouding mee heeft. Lucy houdt tegen beter weten in vol dat ze geniet van de vrijheid van het freelancen, maar is eigenlijk diep ongelukkig. Ze mist haar vrienden…

Ineens staat Lockwood weer voor haar deur om haar in te huren voor een klus. Natuurlijk grijpt Lucy die mogelijkheid meteen aan! Daarna komt het groepje in een stroomversnelling van gebeurtenissen terecht. Zo wordt Lucy beroofd van Schedel en wordt ze daarna ook nog eens achterna gezeten door moordlustige types. Daarom wordt ze gedwongen wordt om nog intensiever samen te werken met Lockwood & Co. Genoeg avonturen dus voor een nieuw boek in de Lockwood & Co serie!

Schrijfstijl

De vlammende geest is weer geschreven vanuit het oogpunt van Lucy. Het was daarom ook niet heel erg schokkend dat Lucy weer in aanraking zou komen met Lockwood & Co. Zo gebeuren er wel meer dingen die enigszins voorspelbaar zijn, maar Jonathan Stroud heeft een zeer vlotte en aanstekelijke manier van schrijven waardoor je je daar helemaal niet aan ergert. Door zijn heerlijke manier van schrijven wil je elk deel opnieuw het boek meteen uitlezen.

Je leert in dit vierde deel van de serie allerlei nieuwe dingen over de verschillende personen. Stroud heeft wat dat betreft weer genoeg aandacht gegeven aan de ontwikkeling van de personages. Het rare van deze serie is dat, ondanks dat het meerdere malen benoemd word, je niet het idee hebt dat kinderen de hoofdrol hebben. Als niet benoemd zou zijn dan zouden de hoofdpersonen ook prima (jong)volwassenen kunnen zijn. Ergens is dit ook wel goed, want anders zou het boek misschien te kinderlijk zijn.

Ondanks ik van origine vooral epische fantasyboeken lees ben ik echt vanaf het allereerste deel van Lockwood & Co een groot fan van Jonathan Stroud. De vehalen zijn ieder boek weer spannend en origineel. Het is niet voor niets dat er ook een tv-serie hiervan wordt gemaakt.

Waardering

Jonathan Stroud heeft weer een heerlijk boek afgeleverd. Zijn vlotte manier van schrijven, de leuke personages en het originele verhaal zorgt ervoor dat je dit boek niet meer wil wegleggen. De Vlammende Geest heeft ook een heerlijk einde waardoor je nog nieuwsgieriger bent naar het volgende deel en wat dat te bieden heeft.

Lockwood & Co 4: De Vlammende Geest Boek omslag

Lockwood & Co 4: De Vlammende Geest

Lockwood & Co 4