Lockwood & Co 1: De Schreeuwende Wenteltrap – Jonathan Stroud

0
141

Omslag Lockwood & Co 1: De Schreeuwende Wenteltrap

Engeland heeft last van een geestenplaag, bekend als het Probleem. Hoe het Probleem begonnen is weet niemand. Overdag lijkt er niks aan de hand, maar als het nacht wordt beginnen de narigheden pas echt. Vandaar dat er overal bureaus zijn gevestigd die gespecialiseerd zijn in het jagen op geesten. Zo’n bureau wordt over het algemeen geleid door volwassenen, maar de jagers zijn tieners. Kinderen en tieners zijn namelijk de enigen die de geesten ook daadwerkelijk kunnen zien en horen. Er is echter één bureau dat geen volwassenen in dienst heeft: Lockwood & Co. Het is een klein bedrijfje waar maar drie personen werken. De volledige staf bestaat uit Anthony Lockwood, George Cubbins en de net nieuw binnengekomen Lucy Carlyle. Het is een zeer ongeorganiseerd bedrijf en absoluut niet het beste wat er in Londen te vinden is, maar toch krijgen ze een zeer grote en belangrijke opdracht…

Schrijfstijl
De avonturen worden beleefd door de ogen van Lucy. Zij is vanwege een misgelopen operatie met dodelijke gevolgen weggegaan bij het bureau waar ze werkte en vervolgens weggelopen van huis. In Londen aangekomen is ze haastig opzoek naar een nieuwe baan. Na meerdere afwijzingen komt ze bij Lockwood & Co terecht. Hier wordt ze wel aangenomen.

Ik kan niet zeggen dat je dit boek moet lezen. Als je dit boek pakt en openslaat, dan beleef je het!

Je ziet niet alleen alles door de ogen van Lucy, je voelt ook alles zoals zij dat voelt. Je leert de andere personages kennen zoals zij dat doet. Jonathan Stroud heeft hier veel aandacht aan besteed, dat is aan alles te merken. Als je eenmaal begint met lezen dan heb je gewoon het gevoel dat je daadwerkelijk Lucy bent! Jij weet dingen over Lucy die alleen Lucy weet. En omdat Lucy met bepaalde gebeurtenissen uit het verleden worstelt doe jij, als lezer, dat ook. Na een aantal pagina’s is het daarom ook niet Lucy die alle avonturen beleeft en die nieuwe mensen leert kennen, maar ben jij dat, als lezer van het boek.

De spanning wordt bij elk avontuur dat het drietal beleeft heel geleidelijk opgebouwd. De schrijfstijl die Stroud hierbij hanteert is zowel spannend als humoristisch. Stroud weet op een bepaalde manier zijn lezers zo te binden dat je het boek gewoon niet meer wilt wegleggen. Als je het boek pakt om even een paar pagina’s te lezen word je meteen aan het boek gebonden en kom je er al snel achter dat je veel meer gelezen hebt dan in eerste instantie de bedoeling was.

Ondanks dat het een detective is waar de nodige spanning in voorkomt, is het Jonathan Stroud gelukt om de nodige dosis humor toe te voegen aan zijn verhaal. Elk van de drie hoofdpersonen heeft zijn eigen type humor en ze komen alle drie goed uit de verf. Vooral het sarcasme van George is heerlijk geschreven.

Young Adult
De serie Lockwood & Co is gericht op de jongere lezers. Het is gekenmerkt als een Young Adult boek met een aanbevolen leeftijd van 13+. De woorden en uitdrukkingen die in het boek gebruikt worden, passen echter niet altijd even goed bij deze leeftijdscategorie. Dit boek is niet echt in een bepaalde leeftijdscategorie in te delen. Ergens is het wel een boek voor de jongere lezers, maar aan de andere kant is het ook wel weer gericht op het volwassen publiek. Het bevindt zich een beetje in een grijs gebied, waarschijnlijk is er daarom ook het label Young Adult op geplakt.

Lockwood & Co is zowel een detective als een fantasyboek, een combinatie die ik als fervent fantasylezer nog niet vaak ben tegengekomen. Het is echter ook een combinatie waar heel veel uit te halen valt en Jonathan Stroud weet de mix optimaal te benutten.

Hij bewijst met het eerste boek van Lockwood & Co dat hij een zeer begaafde schrijver is. De manier waarop hij dit boek geschreven heeft, is echt fenomenaal te noemen. Dat je als lezer zo door het personage overtuigd wordt, waardoor het lijkt alsof je het avontuur zelf beleeft, is echt bizar.

[product_page sku=”9789024567447″]

Lockwood & Co 1: De Schreeuwende Wenteltrap Boek omslag Lockwood & Co 1: De Schreeuwende Wenteltrap
Lockwood & Co 1