Het Lege Graf is een waardige afsluiting van Lockwood & Co door Jonathan Stroud

0
38

Het Lege Graf is het vijfde en laatste deel van de Lockwood & Co serie. Deze allerlaatste opdracht van Lockwood en zijn vrienden zal de wereld compleet op z’n kop zetten. Ze moeten namelijk inbreken bij het graf van de beroemde Marissa Fittes, het boegbeeld van de wereld van spokenjagers. Het was Marissa Fittes die het grootste bureau van spokenjagers heeft opgezet, en al vele spoken heeft verslagen. Dit belooft dus weer een fantastisch verhaal te worden.

Jonathan Stroud heeft met de eerste vier delen van de serie al bewezen dat hij een zeer getalenteerd schrijver is, die zijn lezers wegsleurt uit de dagelijkse realiteit en meeneemt in het verhaal. Ook het vijfde deel laat dit weer succesvol zien. Eenmaal begonnen met de eerste pagina ben je als lezer vertrokken uit de realiteit en zit je vol in het spookachtige Londen. De wereld die hij beschrijft is zo ongelooflijke levendig, de personages zijn verre van “plat” en maken veel ontwikkeling door.

Persoonlijk ben ik geen fan van boeken die vanuit een enkel persoon geschreven zijn, maar Lockwood & Co is hier zeker een uitzondering op. Stroud neemt je ook in dit vijfde deel weer mee vanuit het perspectief van Lucy en haar interessante gesprekken met de schedel. Als ik dan toch een puntje van kritiek moet noemen is het de leeftijd van de personages. Ondanks dat het jongeren zijn, lijkt het grote delen van het verhaal alsof het volwassenen zijn. Bepaalde aspecten zijn zeker wel beschreven vanuit het oogpunt van een jongere, maar de manier van doen en praten laat ze ouder overkomen. Dit kan natuurlijk ook komen door het feit dat de problemen in de boeken veel van ze vragen en de jongeren daardoor heel veel meemaken op zeer jonge leeftijd. Dit aspect kan er natuurlijk voor zorgen dat de kinderen en jongeren snel volwassen zijn qua gedrag.

De verhaallijn is verder niet heel erg verrassend, net als de rest van de serie is het deels wel redelijk voorspelbaar. Door de manier van schrijven die Stroud hanteert is dit echter helemaal niet storend en heb je ook niet de neiging om het boek weg te leggen. Stroud betovert je als lezer gewoon met zijn schrijfstijl. Ondanks dat het een boek is voor de jeugd, is het voor volwassenen zeker goed te lezen.

Het Lege Graf is een waardige afsluiting van de serie. Alle vragen die je als lezer hebt naar aanleiding van de vorige delen worden hierin netjes beantwoord. Alle open eindjes worden in dit deel netjes afgewerkt, het is dus echt af. Dit is voor de meeste lezers altijd erg bevredigend. Geen losse eindjes, geen persoonlijke theorieën over hoe het eventueel nog verder kan. Nee de wereld van Lockwood & Co is na dit deel afgesloten. Ten goede of ten kwade? Dat laat ik in het midden. Het moet uiteraard wel leuk blijven om het boek te lezen. Zal Jonathan Stroud het type schrijver zijn dat het kwade durft te laten overwinnen? Of is het een typisch gelukkig einde? Dat kom je alleen te weten door het boek te lezen. Ik kan dat alleen maar van harte aanbevelen.

De conclusie van deze recensie laat zich niet zo moeilijk raden. Ik ben groot fan van Jonathan Stroud en zijn Lockwood-serie. Ergens ben ik blij en tevreden dat de serie nu afgerond is, maar aan de andere kant ga ik Lockwood, Lucy en George toch ook wel erg missen. Dit boek is zeker een aanrader en het zal je als lezer niet teleurstellen.

Verder ben ik erg benieuwd naar wat Jonathan Stroud nog meer in zijn mars heeft. Kan hij nog z’n meeslepende serie schrijven? Hij heeft in ieder geval de lat hoog gelegd met de Lockwood serie. Hopelijk dat de Lockwood tv-serie dit niveau enigszins kan benaderen!

Het lege graf Boek omslag Het lege graf
Lockwood & Co 5
Jonathan Stroud
9789024580514
Augustus 2018
399 pagina's
Richard is geïnteresseerd geraakt in fantasy door Harry Potter en de Kronieken van de Drenai. De voorkeur van Richard gaat voornamelijk uit naar heroïsche fantasy en high fantasy met als favoriete schrijvers David Gemmell en Raymond E. Feist.