De Vampierclub – Paul van Loon

0
83

Dit boek is een vervolg op Bang Voor Vampiers en speciaal voor jonge lerende lezers. Kees en Gijs, die we kennen uit het vorige boek, gaan nu een stapje verder en hebben hun eigen vampierclub gevormd. Ze proberen de engste en gemeenste vampiers te zijn, totdat ze Hugo tegenkomen. Hugo heeft een spierwit gezicht en hele lange hoektanden. Kees en Gijs doen ’s avonds gewoon hun vampiertanden weer uit. Maar die van Hugo lijken wel echt!

In het boek proberen de twee vrienden om Lot te laten schrikken. Hierbij krijgen ze hulp van Hugo. Maar uiteraard gaat niet alle zoals gepland, zoals we kennen van een boek van Paul van Loon. Aan het eind is er ook nog een mooi nawoord van de auteur, want Vampiers bestaan gelukkig niet echt, toch?

“Mag ik jou even bijten?”

Thema’s van het boek

Paul van Loon staat bekend om zijn boeken over griezels. Zijn werk is vaak in te delen in de luchtigere en duistere verhalen. Dolfje Weerwolfje en Foeksia de Miniheks hebben vaak een luchtige toon, maar zijn Griezelbus reeks is bijvoorbeeld een heel stukje spannender. De Vampierclub behoort ook tot die latere groep. Zo willen Kees en Gijs de engste vampiers zijn, de bloederigste bloedzuigers en de bijtigste bijters. Ze zijn in het boek ook meerdere kinderen aan het pesten.

De echte held van het boek is dan ook Lot. Zij weet zich al snel te verdedigen tegen de twee. En Kees en Gijs krijgen een koekje van eigen deeg wanneer Hugo ontdekt dat ze alleen maar spelen dat ze vampier zijn. Want Hugo beweert dat hij een echte is.

AVI M4

De Vampierclub van Paul van Loon is een goed leesbaar AVI M4 boek, met een groot en makkelijk leesbaar lettertype. Het verhaal is versierd met mooie illustraties van Hugo van Look. De zinnen hebben een mooie lengte en zijn goed opgebouwd voor het AVI leesniveau. Een leuk verhaal voor kinderen in groep vier of net ietsjes later. Voor oudere kinderen alweer te simpel, maar daarvoor dienen Pauls series van Foeksia, Dolfje Weerwolfje of de Griezelbus.

Het kan zijn dat het verhaal je bekend voorkomt. Dat kan, want dit is een herziene uitgave. Een leuk boek voor kinderen die houden van verhalen over vampiers of die dol zijn van Paul van Loon in het algemeen.

De Vampierclub Boek omslag De Vampierclub
Paul van Loon
9789025874575