Talon Saga 5: Inferno – Julie Kagawa

0
322

Ember, Riley en Garret moeten zichzelf klaar maken voor de strijd tegen de Oudste Draak. Deze draak is er namelijk op uit om de oorlog aan te gaan met de mensen, om zo over de hele wereld te kunnen heersen. Het leger van de Oudste Draak wordt groter en gevaarlijker, terwijl de Orde van St. Joris vernietigd is. Ember en haar vrienden gaan het Amazonewoud in, waar een geheimzinnige figuur hen wellicht verder kan helpen. Dit moet alleen snel gebeuren, aangezien de Oudste Draak binnen korte tijd de strijd wil aangaan. Mocht het Ember en haar team niet snel lukken de draak tegen te houden, dan is het gedaan met de hele wereld…

Spectaculair slotdeel met genoeg actie
Hoewel de vorige delen in de Talon Saga wat in herhaling vielen, is Inferno juist een boek dat barst van de spanning. De Oudste Draak kan haar plannen bijna in werking stellen, waardoor de hele wereld vernietigd kan worden. Ember en haar bondgenoten moeten snel handelen, aangezien er dan geen hoop meer is voor de mensheid. Je merkt nu pas echt dat de actie een climax gaat bereiken, want de laatste stappen voor de strijd met de Oudste Draak worden gezet. Deze hoge spanning maakt het boek heel episch, waardoor je het haast niet weg kan leggen!

De hoge spanning in Inferno maakt het boek heel episch, waardoor je het haast niet weg kan leggen!

De schrijfstijl van Julie Kagawa is al aangenaam om te lezen, maar ze weet ook goed de meerdere perspectieven in het verhaal te verduidelijken. Elk personage heeft zijn of haar eigen stem en je kruipt goed in de huid van je favoriete draken. Hierdoor volg je alle kanten van het verhaal, waardoor je een uitgebreid beeld krijgt van deze grote strijd. Daarbij zijn de personages goed op elkaar ingespeeld. Ember, Riley en Garret hebben een sterke band opgebouwd en kunnen daardoor samen heel veel bereiken. De romantiek staat daardoor ook op een laag pitje, helemaal omdat de liefdesdriehoek al een afsluiting heeft gekregen.

Een spannend einde, maar alsnog een lichte herhaling en voorzichtige aanpak
Het slot van Inferno weet de spanning naar een hoger niveau te brengen. Actieliefhebbers kunnen genieten van een spannende veldslag, maar de fans van Julie Kagawa die meer van haar hebben gelezen zullen opmerken dat Kagawa het einde op bepaalde vlakken niet sterk heeft neergezet. Bepaalde acties die aan het einde gebeuren zijn dingen die je ook in andere series van Kagawa tegenkomt. Hierdoor komen sommige stukken aan het einde van Inferno niet origineel over, wat wel afbreuk doet aan de serie als geheel.

Daarbij heeft Kagawa opnieuw gekozen voor een voorzichtige aanpak. Offers worden wel gemaakt, maar deze zijn niet zo schokkend en zullen je hart niet breken. De meeste hoopvolle verwachtingen die je hebt zullen waarschijnlijk uitkomen, waardoor je als lezer niet verrast wordt. Ook worden de grote problemen die de hele serie al aanwezig zijn snel opgelost in de laatste hoofdstukken. Het einde was wat voorspelbaar en ook vrij cliché, waar je als lezer zeker van zou kunnen balen. Maar goed, misschien is het ook wel fijn om een boekenserie niet te beëindigen met een gebroken hart?

Inferno is een mooi slot van een spannende drakenserie. Er was veel spectaculaire actie en veel spanning, waarbij de personages goed op elkaar zijn ingespeeld. De laatste verbanden worden gelegd en de grote strijd wordt gestreden, waar je zeker van kan smullen. Helaas weet Kagawa het verhaal op een vrij voorzichtige manier af te sluiten, wat niet echt past bij de setting van het verhaal. Julie Kagawa is alweer bezig met een volgende serie genaamd Schaduw van de Vos, waarin zij hopelijk een heel andere structuur voor haar verhaal zal toepassen, waarin ze iets harder mag zijn voor haar personages. Deze serie is in ieder geval op aangename wijze afgesloten, waardoor je deze drakenserie met een fijn gevoel kan beëindigen.

Talon Saga 5: Inferno Boek omslag Talon Saga 5: Inferno
Talon Saga
Julie Kagawa