Kaart der Dagen – Ransom Riggs

0
140

Na de eerste trilogie over de Bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine zetten hun avonturen zich nu voort in dit vierde deel van de reeks. Dit is ook meteen het eerste deel van een nieuwe trilogie, die in principe ook op zichzelf staand te lezen is. De sfeervolle foto’s die Ransom Riggs altijd vond voor zijn verhalen zijn in dit boek voor het eerst in kleur.

Het verhaal

Na de heftige avonturen uit de vorige drie delen is Jacob Portman weer terug bij zijn ouders in Florida. Zij staan op het punt om hem naar een inrichting te brengen wanneer zijn bijzondere vrienden ineens voor de deur staan. Er is iets wonderlijks gebeurd met de lussen waardoor mevrouw Peregrine en de kinderen onder haar hoede nu buiten de lussen om kunnen reizen zonder versneld ouder te worden. Ze zijn vastbesloten om de andere bijzondere kinderen te helpen en de verschillende lussen in kaart te brengen.

Jacob wil ze graag helpen, maar al snel blijkt dat zijn ouders niet te overtuigen zijn. Sterker nog, ze willen niets met hun zoon en zijn bijzondere gaven van doen hebben. En dan is er nog de geheime bunker van zijn opa waar ze een schrift vol informatie vinden over andere hulseljagers en bijzondere kinderen die gered moesten worden. Als vervolgens de Raad van Ymbrynes saaie taakjes uitdeelt aan het groepje vrienden besluit Jacob om het heft in eigen handen te nemen. Want wat zijn opa kon, dat kan hij ook!

Schrijfstijl

Net als de vorige boeken van Ransom Riggs zit dit verhaal vol met oude foto’s (nu dus in kleur), bijzondere personages, en een zoektocht die langs verschillende lussen leidt. De sfeer uit de eerste drie delen zet zich zo voort, met als grote verschil dat de personages niet meer vastzitten in het verleden maar in het heden beland zijn. Dit zorgt voor grappige situaties wanneer de bijzondere kinderen moeten leren hoe het is om normaal te zijn en wanneer ze voor het eerst in aanraking komen met moderne technische snufjes.

Veel van de humor in het verhaal wordt gebracht in de vorm van sarcastische opmerkingen van de kinderen. Opmerkingen die in het Engels vaak een dubbelzinnige betekenis kunnen hebben en ietwat van hun charme verliezen in de vertaling. Desalniettemin blijft het verhaal vermakelijk. Waar het eerste boek om de oude foto’s heen lijkt te zijn geschreven, voelt het aan of dit deel uit zichzelf is voortgevloeid en de foto’s er pas later bij zijn gezocht. Het voelt anders, maar wel vertrouwd.

Nieuwe trilogie

Ransom Riggs schreef zelf dat het de bedoeling was dat de reeks van De Bijzondere Kinderen Van Mevrouw Peregrine een trilogie zou blijven. Toch is er een vierde deel gekomen die zich voortzet in een nieuwe trilogie. Veel van de oude vertrouwde personages komen weer ten tonele en speurtochten uit het verleden worden voortgezet. Er wordt veel gereisd en de focus ligt echt op Jacob en Emma, en de relatie tussen de twee. Want Jacob wil bijzondere kinderen gaan redden. Maar wil hij dat doen uit de goedheid van zijn hart of om indruk te maken op Emma? Want dat Emma zijn opa Abe vroeger leuk vond, dat zit hem toch wel dwars. En dat die liefde voor Abe er nog steeds is blijkt wel uit de eerste hoofdstukken van het verhaal. Ziet Emma hem voor wie hij is? Of vindt ze hem leuk omdat hij haar aan zijn opa doet denken? Meer aandacht dus voor de gevoelens en emoties tussen deze twee personages.

Vond je de eerdere delen ook zo lekker lezen? Dan mag je dit vierde boek zeker niet missen. Het heeft dezelfde interessante sfeer en humor en laat je weer helemaal meeleven met de kinderen. Hierna komen er nog twee delen, dus er is voorlopig genoeg om je op te verheugen.

De Kaart Der Dagen Boek omslag De Kaart Der Dagen
De Bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine
Ransom Riggs