Ransom Riggs schrijft weer als vanouds in De samenspraak van de vogels

0
136

Dit is alweer het vijfde deel van de reeks De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine. Deze serie van Ransom Riggs was ooit begonnen als trilogie, maar na het succes van de eerste boeken (deel 1 werd zelfs verfilmd door niemand minder dan Tim Burton), kwam er een vervolgtrilogie die feilloos aansloot op de eerste drie delen. Het eerste deel daarvan heette Kaart der Dagen, dit is het vervolg daarop (dus in principe deel 5 uit de serie).

Het einde der tijden lijkt nabij. Als Jacob Portman een eeuwenoude profetie mag geloven, spannen duistere krachten opnieuw samen om de bijzondere wereld te vernietigen. Hun macht lijkt steeds groter te worden, maar misschien is het nog niet te laat. Samen met zijn vrienden en mevrouw Peregrine zet Jacob alles op alles om Noor Pradesh uit de klauwen van het kwaad te houden. Het meisje heeft nog maar net kennisgemaakt met de bijzondere wereld, maar ze lijkt cruciaal voor de redding ervan. Met hulp van zijn vrienden weet hij haar veilig terug naar de Devil’s Arc te brengen. Maar Noor moet nog wel wat wennen aan al die bijzondere kinderen en volwassenen.

Stijl

Ransom Riggs blijft in dezelfde schrijversflow als zijn eerdere boeken, hoewel de hoofdfiguren van de eerste drie delen nu wat meer op de achtergrond treden en er veel nieuwe, rare en uitzonderlijke ‘bijzonderen’ ten tonele verschijnen. Nu we bekend zijn met de wereld waarin deze wonderlijke begaafden zich schuilhouden en verstoppen in lussen voor normale mensen maar ook voor hulsels, heeft Riggs de tijd genomen voor wat meer diepgang. Jacob’s opa was bijzonder, en daar gaat deze nieuwe reeks wat dieper op in. Dankzij de hulp van vrienden van zijn opa weet Jacob zich in een nieuw avontuur te storten. Eentje waarbij zijn relatie met Emma wordt uitgedoofd en geleidelijk aan zijn interesse verschuift naar de nieuwe Noor. Eentje waarin Jacob worstelt met de vernielingen die hij heeft aangericht en de manier waarop zijn vrienden hierop reageerden (dat hij geen favoriet is bij een heleboel mensen na het instorten van de lus is logisch). Maar ook eentje die hoop biedt, want al is er een voorspelling voor het einde van de wereld, er is er ook een over iemand die alles nog kan redden: Noor. En dit boek begint op het goede pad met de bevrijding van Noor. Nu hoeven ze haar alleen nog maar naar de juiste Ymbryne te brengen, toch?

Wat fijn is aan dit deel is dat Riggs terugvalt op zijn schrijfstijl van de eerste delen en wat minder focus lijkt te gooien op populaire cultuurfenomenen. Iets waar ik mijn wenkbrauwen eerder bij ophaalde waren o.a. de cosplay referenties in een vorig deel die voor mij niet strookte met de realiteit die ik gewend ben en waarvan ik voelde dat ze er onnodig ingepropt waren om een grotere doelgroep te trekken. Dat is niet nodig, en gelukkig heeft Riggs dat in deze nieuwe delen door. Hij gaat weer zoals vanouds verder in zijn duistere sfeer, beladen met sarcasme. Als je van de vorige delen houdt dan zal je ook smullen van deze.

Het is alweer eventjes geleden dat het vorige deel uitkwam en vanwege de vele personages en afkortingen van namen is het aan te raden eerst nog een keer het vorige deel te lezen zodat je er gelijk in zit. De sfeer van het ouderwetse gemixt met het hedendaagse, de soms wat griezelige Bijzonderen en hun talenten, is dan weer zoals vanouds. Kortom, je dompelt je weer heerlijk onder in de wereld die deze reeks van Riggs zo intrigerend maakt. Inclusief foto’s die de tekst begeleiden en een veelbelovende cliffhanger voor het volgend deel.

De samenspraak van de vogels Boek omslag De samenspraak van de vogels
De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine
Ransom Riggs
9789044838350
Clavis Young Adult
2020
360
Tine Poesen
Vanne
Vanne is recensent, cosplayer, fervent D&Der en geocacher. Ze heeft met haar kostuums 6 prijzen in de wacht gesleept, model gestaan voor striptekenaars, geld ingezameld voor goede doelen en gejureerd. Ze is de officiële Elsje (van de stripverhalen door Gerben Valkema en Eric Hercules). Ze spaart boeken geïnspireerd door de werken van Jane Austen. Verder probeert ze al jaren af te kicken van de cosplay, maar is inmiddels een cosplay mama.