Iron Fey 3: De IJzerkoningin – Julie Kagawa

0
8

Omslag Iron Fey 3: De IJzerkoningin

Meghan en Ash zijn verschoppelingen, verbannen uit Nimmernimmer. Toch is er ook in New Orleans voor hen geen rust, want spoedig na hun aankomst in de gewone wereld blijkt dat de valse IJzerkoning Meghan nog altijd te pakken wil krijgen. Opgejaagd door de IJzerfae, probeert Meghan zichzelf en Ash veilig te houden, haar vader te redden en haar magie onder controle te krijgen. Uiteindelijk beseft ze dat het antwoord op al deze wensen eenvoudig is: naar het IJzerrijk afreizen en de valse koning verslaan. Maar kan Meghan wel voorkomen dat de IJzerfae Nimmernimmer vernietigen? En hoe hoog is de prijs die ze daarvoor moet betalen?

De IJzerkoningin is het derde deel in de Iron Fey-saga van Julie Kagawa. Net als in de vorige delen volgen we de ik-persoon Meghan op haar zoektocht naar haar bestemming als de dochter van de koning van de Zomerfae, Oberon, en een menselijke moeder. Wat voornamelijk opvalt ten opzichte van de vorige delen is dat Meghan in dit deel ineens een stuk volwassener is geworden. Haar keuzes zijn overtuigender en ze lijkt een stuk sterker in haar schoenen te staan, juist nu alles verloren lijkt. Ook Ash heeft een metamorfose doorgemaakt. In plaats van de hautaine, koele edelman die hij was is hij nu soms vrolijk of zelfs speels. Het is een opvallende verandering, maar wel een die beide personages de hoognodige verdieping geeft.

Achtergrond
Iets anders dat in dit deel ineens veel meer naar voren komt, is Meghans achtergrond. Ze heeft inmiddels beseft dat de briljante pianist die ze bij Leanansidhe heeft ontmoet, haar vader is: Charles, haar echte vader, de man die haar heeft opgevoed. Langzaam leert ze hem beter kennen en zo komt ook de lezer meer over Meghan te weten. Charles is een intrigerend personage: hoewel zijn rol niet van grote betekenis is, heeft hij iets sympathieks dat je als lezer bij blijft gedurende het verhaal.

Magie
Een ander deel van Meghan dat tot bloei komt in dit deel, is haar magie. Aan het einde van De IJzerprinses werd de blokkade van Meghans magie door koningin Mab opgeheven. Toch heeft ze nog altijd problemen met haar magie. Ze is deels Zomerfae, maar haar Zomermagie lijkt niet de enige kracht die ze bij zich draagt. Pas tijdens Meghans zoektocht in het IJzerrijk begint ze te beseffen hoe ze haar problematische magiegebruik kan oplossen – maar de prijs is hoog.

Bloedstollend einde
Die hoge prijs is precies waar het in de laatste hoofdstukken van het boek om draait. Hoewel er zoals tot dusver in deze serie wederom een boel drama aanwezig is, is het einde enorm spannend. De vaart is hoog en de gebeurtenissen hebben een hoge impact.

Tot op de laatste bladzijden is niet precies duidelijk waar het verhaal heengaat en wat er gaat gebeuren. De afsluitende scène tussen Meghan en Ash zou Romeo en Julia niet onwaardig zijn geweest en het is dan ook met name het einde dat ervoor zorgt dat je als lezer moeilijk kan wachten op het volgende (en laatste) deel.

De IJzerkoningin is wederom spannend en meeslepend. De romance tussen Meghan en Ash staat nog altijd centraal, maar liefhebbers van actie komen in dit deel ook niet veel te kort. De vaart zit er goed in en het einde van het boek is zo spannend, dat het wachten op het vierde en laatste deel van de serie een hele opgave wordt.

Iron Fey 3: De IJzerkoningin

Julie Kagawa | HarperCollins Holland | 2011
Originele titel: The Iron Queen