Bert en Bart en de zoen van de zombie – Tjibbe Veldkamp

0
79

Omslag Bert en Bart en de zoen van de zombie

Bert en Bart en de zoen van de zombie gaat over twee normale jongens, de broers Bert en Bart. De broers houden enorm veel van lezen, maar ze lezen niet zomaar alle boeken; ze houden vooral van zombieverhalen. Nu lijkt hier niets mis mee – zoveel kinderen lezen immers graag zombieverhalen – maar Viola, de moeder van Bert en Bart, vindt dat al dat lezen wel degelijk kwaad kan. Ze wil dat haar zoons twee sportieve jongens worden die altijd willen winnen. Dit is absoluut niet wat Bert en Bart zelf voor ogen hebben. Zij willen slechts lezen in hun spannende stripboeken. Om haar zoons dan toch om te vormen tot winnaars, huurt Viola dokter Dwangman, de hersenperser, in. De twee jongens gaan allerlei wedstrijden aan met hun moeder en Dwangman, maar ze verliezen keer op keer. Dan hebben ze een plan: ze roepen een zombieslavin op! En als de zombieslavin hun moeder en dokter Dwangman zoent, dan worden ze allebei zombies. Van twee zombies moeten de broers toch wel kunnen winnen?

Spanning, hilariteit, Bert en Bart
Bert en Bart en de zoen van de zombie is een heerlijk, vlot geschreven kinderboek. Er wordt geen tijd besteed aan lastige zinsconstructies of moeilijke woorden. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 6 en is perfect om voor te lezen aan wat oudere kleuters en groep 3-ers, al moeten dat dan wel een beetje stoere jongens of meiden zijn natuurlijk. Vanaf groep 5 kan het boek door het kind zelf ook erg goed opgepakt worden en in groep 4 zal dit voor een aantal kinderen ook lukken. Door de vele grappen in het boek is het verhaal voor bijna elke leeftijd leuk; de voorlezende ouder zal er evenveel plezier aan beleven als de kinderen. De flauwe grappen waar het verhaal mee doorspekt is, beginnen namelijk al op de kaft van het boek, waarop te lezen is dat het boek meer dan 46 zombies bevat!

Dit avontuur van Bert en Bart gaat over zombies en dat is, hoewel het verhaal luchtig en komisch geschreven is, natuurlijk erg spannend. De zombies vormen op een gegeven moment een echte plaag. Hoe pakken Bert en Bart dat aan? En zullen ze met al die problemen Dwangman en Viola nog kunnen verslaan? Genoeg vragen die beantwoord moeten worden, dus aan motivatie om door te lezen geen gebrek! Bert en Bart zijn als hoofdpersonen ook erg leuk. Ze zijn twee stoere jongens die van zombiestrips houden en nog helemaal niets te maken willen hebben met meisjes, en zeker geen zombiemeisjes! Hierdoor is het erg gemakkelijk voor jongens om zich met Bert en Bart te identificeren. Het verhaal zal daarom ook vooral jongens aanspreken, maar er zullen ook zat stoere meiden smullen van de avonturen van Bert en Bart.

Illustraties
De illustraties van Kees de Boer passen perfect bij het verhaal. Het boek staat vol met een aantal prachtige, vrolijk gekleurde illustraties, zoals je die vaker ziet in kinderboeken. Maar waar de kracht van dit boek echt in zit, zijn de wat duisterdere illustraties die er soms tussen zitten. Dit zijn precies de illustraties die je in een spannend verhaal verwacht, met veel grijs- en blauwige tinten. Deze afwisseling geeft ook de twee kanten van het verhaal mooi weer. Aan de ene kant is het een verhaal over het oproepen van zombies en uiteindelijk ook over het verslaan van deze zombies, maar aan de andere kant is het natuurlijk ook gewoon een verhaal over twee jongens die in opstand komen tegen hun moeder en die haar moeten verslaan tijdens allerlei gekke wedstrijden.

Tjibbe Veldkamp
Tjibbe Veldkamp schrijft veel voor kinderen en vult met zijn werk een leegte in de kinderboekenwereld. Vooral in de prentenboeken is er een tekort aan boeken over stoere jongens. Prentenboeken zijn erg vaak lieve boeken over lieve vissen die hun schubben met alle andere vissen delen. Er is niks mis met die boeken, maar het is wel allemaal erg zoet. Met boeken als Tim op de Tegels en Temmer Tom van Tjibbe Veldkamp worden er eindelijk ook prentenboeken geschreven voor stoere jongens (en meiden natuurlijk!). Er zijn uiteraard wel prentenboeken voor jongens, maar vaak zijn dit voetbalboeken. Veldkamp schrijft boeken over jongens die ijsberen temmen en die van alles meemaken, en in deze stijl schrijft hij ook voor wat oudere kinderen. Hoewel er voor groep drie en hoger wel meer stoere boeken zijn, zijn Bert en Bart toch een echte aanwinst voor de kinderboekenwereld.

Bert en Bart en de zoen van de zombie is een heerlijk boek om voor te lezen aan kinderen vanaf een jaar of 6 en om zelf te lezen vanaf een jaar of 8. Het is een aanrader voor alle kinderen die houden van lezen en voorgelezen worden. Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer hebben een geweldig verhaal neergezet, vol grappen en prachtige illustraties, waar elk kind dat diep in zijn of haar hart een zombiejager is, van zal smullen. Het is nu alleen nog wachten op het volgende avontuur van Bert en Bart.