Krabbel & Nies en de Grote Kattengriezel – Pieter Feller

0
82

Krabbel en Nies zijn broer en zus. Ze woonden ooit bij een man in huis, maar nadat ze iets te fanatiek aan zijn dure meubels hadden gekrabd, sloot de meneer ze op in een kamer en besloten Krabbel en Nies ervandoor te gaan. Nu zijn ze zwerfkatten, maar dat vinden ze totaal niet erg. Ze hebben namelijk erg veel vriendjes: IJtje de ekster, buurhondje Buster, de Engelse kater Bowie en de siamezen Truffel en Bonbon. En ze slapen in de kelder van een leegstaand huis. Er is alleen één probleem: er komen nieuwe mensen in het huis wonen…

Krabbel en Nies beginnen zich zorgen te maken: kunnen ze nu nog wel in hun kelder wonen? En alsof dat nog niet erg genoeg is, vertelt Bowie de twee katten over de Grote Kattengriezel. Niemand weet precies wie of wat het is, maar één ding is zeker: je moet er héél erg bang voor zijn!

Nieuwe vriendjes en oude bekenden
Krabbel & Nies en de Grote Kattengriezel is alweer het tweede boek over de zwerfkatjes Krabbel en Nies en al hun vriendjes en vriendinnetjes. Voor iedereen die het eerste boek heeft gelezen, is het erg leuk om alle oude bekenden weer terug te zien, maar ook voor nieuwe lezers is dit tweede deel een erg leuk boek. Dankzij een kleine inleiding en schutbladen met illustraties van de hoofdpersonen is dit tweede boek namelijk prima zelfstandig te lezen.

Dit tweede boek over Krabbel en Nies is een echte must-read voor jonge lezers en kattenliefhebbers van alle leeftijden.

Daarbij komen er niet alleen oude bekenden in dit boek voor, maar maken Krabbel en Nies ook weer allerlei nieuwe vriendjes. Of je nou een kat, een hond of een vogel bent, de twee katjes kunnen het met iedereen vinden (behalve met de grote, zwarte kater Poelie de Verschrikkelijke dan) en dat is misschien dan ook wel het belangrijkste thema van het boek: vriendschap. De twee katten staan voor iedereen klaar en iedereen helpt elkaar, wat van Krabbel & Nies en de Grote Kattengriezel een hartverwarmend voorleesboek maakt.

Korte verhaaltjes met bijzondere thema’s
Net als het eerste boek is dit tweede deel eigenlijk één groot verhaal dat uit meerdere korte verhaaltjes bestaat. Elk hoofdstuk vormt een klein, los verhaaltje met een eigen spanningsboogje, wat dit boek erg geschikt maakt om voorgelezen te worden. En in die kleine verhaaltjes worden soms nog best wel grote thema’s aangesneden. Zo komen er bijvoorbeeld dingen als homoseksualiteit, racisme en rouw voorbij, maar niet op een aanwezige, zware manier. De thema’s worden heel kort even aangestipt zonder dat er verder op ingegaan wordt. Op die manier overheersen ze nergens het verhaal, maar bieden ze wel een mooie opening om er op door te gaan met bijvoorbeeld jonge lezertjes.

Pareltje vol schattige katjes
De boeken over Krabbel en Nies zijn echte must-haves voor kattenliefhebbers. Met zijn vlotte taalgebruik en levendige, vaak grappige dialogen zorgt Pieter Feller er wederom voor dat de katjes in zijn verhalen voor je ogen tot leven komen. Ze gedragen zich echt als katten en beleven de wereld op hun eigen, katachtige manier. Daarbij hebben de meeste personages ook nog hun eigen karaktertjes en trekjes, waardoor het niet moeilijk is om alle hoofdrolspelers uit elkaar te houden. Maar mocht je daar nou toch nog moeite mee hebben: het boek wordt wederom ondersteund door de prachtige en sfeervolle illustraties van Marieke Nelissen, die het verhaal perfect aanvullen. Soms zijn ze grappig, soms zijn ze verdrietig, maar ze zorgen er vooral voor dat Krabbel & Nies en de Grote Kattengriezel een pareltje vol schattige katjes is dat je in je boekenkast wilt hebben staan. Het enige echte minpuntje aan dit boek? Ik had toch graag nog wel íéts meer willen weten over die mysterieuze Grote Kattengriezel…

Krabbel & Nies en de Grote Kattengriezel is een prachtig, zelfstandig leesbaar vervolg dat ongetwijfeld vele kinderharten zal veroveren. De verhalen zijn spannend, lezen lekker weg en zijn vooral erg grappig. Daarbij worden er een paar grote thema’s aangestipt en maken de vrolijke tekeningen van Marieke Nelissen van dit boek een plaatje om naar te kijken. Dit tweede boek over Krabbel en Nies is dan ook een echte must-read voor jonge lezers, en natuurlijk voor kattenliefhebbers van alle leeftijden. Laten we hopen dat onze favoriete zwerfkatten nog veel meer avonturen gaan beleven!

Krabbel & Nies en de Grote Kattengriezel Boek omslag Krabbel & Nies en de Grote Kattengriezel
Krabbel & Nies
Pieter Feller