Hof van doorns en rozen 3: Hof van vleugels en verwoesting

0
338

Na de spetterende finale van Hof van mist en woede is Feyre terug in het Lentehof. Dat is niet geheel vrijwillig, maar Feyre weet dat dit een buitenkansje is. Zij is in de positie om informatie te verzamelen die zij en haar vrienden in het Nachthof maar al te hard nodig zullen hebben in de komende strijd tegen Hybern. De koning van Hybern is namelijk bezig met een plan om heel Prythian omver te werpen en de mensen achter de muur als slaven te gaan gebruiken. Het wordt dus tijd voor de hoven om voor het eerst sinds Onder de berg samen te werken. Ze zullen hun verschillen en vetes aan de kant moeten schuiven, want zij zullen de eersten zijn die anders ten onder gaan.

Voor Feyre is het vreselijk om weer te moeten doen alsof ze van Tamlin houdt, vooral omdat ze nog steeds niet weet hoe het met haar zussen, Azriel en Cassian gaat. Ze heeft nauwelijks contact met Rhys uit angst dat Tamlin ontdekt dat Feyre maar een spelletje speelt. Ook zal ze weer moeten doen alsof ze vriendinnen is met de verderfelijke Ianthe. De hogepriesteres speelt misschien nog wel een smeriger spelletje dan Tamlin en Feyre kan moeilijk stilzitten terwijl Ianthe het Lentehof naar haar hand probeert te zetten. Dit laatste deel van deze fantastische serie is er eentje vol spanning en sensatie, romantiek, en natuurlijk een flinke dosis dreiging. Ben jij er klaar voor om te lezen hoe deze serie eindigt?

Knallende afsluiter
Nou, ik was er helemaal niet klaar voor om deze serie uit te lezen. Maar toch, ik kon het boek nou ook weer niet laten liggen, want ik moest en zou weten hoe het verhaal verder zou gaan. We vallen meteen weer in het plot en dat voelt ook echt als thuiskomen. Feyre is wederom de badass waar we zo van zijn gaan houden. Het enige jammere is dat we even op Rhys en de rest uit het Nachthof zullen moeten wachten.

We leren meer over Prythian en de hoven, ontmoeten allerlei interessante nieuwe personages en blijven van begin tot eind gegrepen door de mooie schrijfstijl van Maas en door het ongelooflijk spannende avontuur dat onze geliefde personages meemaken.

In dit laatste deel gebeurt er zo mogelijk nog meer dan in het vorige boek. Omdat Hof van vleugels en verwoesting zo vol actie zit, is het vrijwel onmogelijk om te voorspellen welke wending het verhaal zal nemen en wat de personages te wachten staat. In dit boek zien we daarnaast ook nog veel meer van de prachtige wereld die Maas heeft weten te creëren. We leren een hoop meer over de andere hoven en over Hybern. De eindstrijd is bloedstollend spannend en vooral ook heel lang. Lees dit boek vooral niet in de trein, want je rijdt zo je station voorbij!

Personages blijven zich ontwikkelen
Tot aan de laatste letter blijven de personages zich ontwikkelen. Zo herken je de Feyre uit Hof van vleugels en verwoesting niet meer terug als de Feyre die we leerden kennen in Hof van doorns en rozen. Niet alleen zij, maar ook iedereen om haar heen is veranderd sinds het moment dat we ze ontmoetten. Dan hebben we het nog niet eens alleen over de veranderingen die ze mentaal doormaken, maar ook over fysieke veranderingen. Maas weet heel goed hoe ze deze veranderingen zo realistisch mogelijk weer kan geven, en ook de relaties tussen de personages worden zo realistisch beschreven dat je het idee hebt dat je deel uitmaakt van de vriendengroep. Wat we wel weten is dat hoewel het verhaal misschien aan zijn eind is, de personages nog lang niet zijn uitgegroeid!

Over en uit?
Net als je denkt dat het allemaal klaar is, en je dus zal moeten gaan afkicken, blijkt dat er nog meer moois naar ons op weg is! Zo schrijft Maas nu aan een novelle die zich afspeelt na Hof van vleugels en verwoesting en die in het Engels in mei 2018 zal uitkomen. Ook zijn er een aantal andere boeken aangekondigd, dus de echte fans kunnen hun hart weer ophalen! Ik kan zelf in ieder geval niet wachten!

Hoewel er nog wel wat taalfoutjes te vinden zijn in de Nederlandse vertaling van Hof van vleugels en verwoesting, wat waarschijnlijk veroorzaakt is door het snelle uitgeefproces, stelt dit deel zeker niet teleur. We leren meer over Prythian en de hoven, ontmoeten allerlei interessante nieuwe personages en blijven van begin tot eind gegrepen door de mooie schrijfstijl van Maas en door het ongelooflijk spannende avontuur dat onze geliefde personages meemaken. Al met al hebben we dus zeker te maken met een waardige afsluiter. En wees niet getreurd dat het nu allemaal afgelopen is, want er zijn nog nieuwe boeken op komst!

[product_page sku=”9789000349869″]

Hof van doorns en rozen 3
Sarah J. Maas