Het Keizerrijk der Stormen 3: Bloed en Storm – Jon Skovron

0
278

De gebeurtenissen op Ochtendlicht hebben een diepe indruk nagelaten op de overlevenden. Vooral Hoop heeft het er moeilijk mee en zoekt naar een manier om opnieuw te ontdekken wat het betekent om een krijger te zijn die nooit meer een zwaard wil oppakken.

Rood leeft zich uit als keizerlijke spion, maar misschien is het toch een beetje te veel van het goede. Uiteindelijk stuurt zijn opdrachtgever, vrouwe Hempist, hem op die ene missie die hij altijd al wilde doen: Hoop en Brigga Lin rekruteren om de biospinners te kunnen stoppen en het keizerrijk van hen te bevrijden. Maar kan hij zijn loyaliteit behouden?

Zoektocht naar verlossing
Grim en Schaduw eindigde vrij bloederig met de strijd op Ochtendlicht en de zeeslag. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit een impact heeft op de hoofdpersonages. Het eerste deel van het boek is dan ook gewijd aan de persoonlijke moeilijkheden die onder andere Hoop en Brigga Lin ondervinden terwijl ze proberen de gebeurtenissen een plaats te geven en verder te gaan. Ook Rood moet aftasten en onderzoeken hoe hij nu het beste om kan gaan met de schaduw in zijn geest. Jon Skovron geeft zijn personages zo meer de mogelijkheid om te groeien en dat komt de verhaallijn ten goede.

Skovron slaat niets over en sluit zijn trilogie waardig af, waarbij de losse eindjes mooi afgewerkt worden.

Gezamenlijk doel
Eigenlijk hebben alle personages in Bloed en Storm hetzelfde doel voor ogen: de biospinners hun macht afnemen. Ze hebben allemaal zo hun eigen methodes en vooral vrouwe Hempist toont zich een ware strateeg, die weliswaar voornamelijk in de schaduwen werkt. Via haar komen vele verhaallijnen uit de hele reeks uiteindelijk bij elkaar. Skovron heeft duidelijk veel tijd aan haar gespendeerd om haar personage diepgang te geven. Vrouwe Hempist is dan ook een spilfiguur om het gezamenlijke doel van iedereen te doen slagen. Ze slaagt erin om ieders methode zo te gebruiken dat het nuttig is voor het keizerrijk. Je ziet de verschillende personages in een bepaalde richting bewegen en weet dat ze uiteindelijk samen zullen komen. De manier waarop is dan weer niet al te voorspelbaar, zodat het spannend blijft.

Stijgende climax
In het derde deel van het boek stijgt de spanning pas echt. De spelers zijn allemaal in een bepaalde richting geduwd en ze komen langzaam bij elkaar om het slotgevecht tegen de intriges van de biospinners aan te gaan. Skovron ratelt het einde ook niet af. Hij spendeert echt voldoende tijd om de verschillende aspecten van de strijd toe te lichten alsook de beschrijvingen erg beeldend te maken. Zo lijkt het alsof je mee wordt gesleurd door die laatste pagina’s. Deel drie verleidt je dan ook om te blijven lezen en zo bij de climax uit te komen. Skovron slaat niets over en sluit zijn trilogie waardig af, waarbij de losse eindjes mooi afgewerkt worden. Daarmee toont Skovron zijn schrijftalent.

In Bloed en Storm hebben we het einde van de trilogie over Het keizerrijk der stormen bereikt. Jon Skovron slaagt erin om zijn personages nog meer een persoonlijke groei te laten doormaken, zonder daarbij de spanning uit het verhaal te laten vloeien. Het sterk beeldende slotgevecht is degelijk uitgewerkt en weet de lezer te boeien tot het einde. Een sterk einde van deze trilogie.

Bloed en Storm Boek omslag Bloed en Storm
Het Keizerrijk der Stormen
Jon Skovron