Het Keizerrijk der Stormen 1: Hoop en Rood – Jon Skovron

0
207

Omslag Het Keizerrijk der Stormen 1: Hoop en Rood

Wat doe je als je ouders overlijden en je als wees achterlaten in een wereld waar zeeën steden van elkaar scheiden en overleven in je eentje een zeldzaam goed is? Niet bijster veel zonder wat hulp van een barmhartige Samaritaan of iets dergelijks. IJle Hoop wordt vernoemd naar haar dorp wanneer ze als enige de biospinner-aanval op haar dorp overleeft en ze bij de Vinchenorde afgezet wordt door een koopvaardijschip. Hier krijgt ze in het geheim dezelfde training als de andere monniken en zo wordt ze de eerste vrouwelijke Vinchenkrijger, maar dan wel eentje met het oog op wraak…

Tegelijkertijd komt een jongen als wees in Nieuw Laven op straat terecht. Hij wordt geadopteerd door een van de beruchtste vrouwen uit de onderwereld, krijgt de naam Rood, en wordt opgeleid tot dief en zwendelaar. Op het eerste gezicht hebben de twee totaal niets met elkaar gemeen, totdat hun werelden met elkaar in botsing komen. Wat eerst lijkt op een gewone bendeoorlog, verandert in een strijd op leven en dood voor alle inwoners van de sloppenwijken van Nieuw Laven. Hoop en Rood leren gaandeweg dat ze elkaars vaardigheden nodig hebben om de biospinners te verslaan en zo de sloppenwijken te redden van een vreselijk lot. Maar niet alles is wat het lijkt…

Hoop en Rood neemt je mee in een nieuwe wereld met vooral een heel erg speciaal taalgebruik van de onderste sociale klassen, waar je ofwel aan went ofwel horendol van wordt.

Kleurrijk
Het taalgebruik in een boek is van enorm belang voor de beleving van het verhaal. Jon Skovron heeft duidelijk zijn best gedaan om het taalgebruik van zijn personages enorm kleurrijk en apart te maken (laten we vertaalster Karin Breuker niet vergeten). De woorden zorgen er ook voor dat je anders kijkt naar de wereld van Hoop en Rood en geven ook de personages een bepaalde kijk op de wereld, die je gedurende het verhaal steeds beter begint te begrijpen.

Hoop en Rood heeft zo’n expliciete afwijking van het normale taalgebruik dat er twee mogelijkheden zijn: je houdt ervan of je houdt er juist helemaal niet van. Wat jullie ervan vinden weet ik natuurlijk niet, maar voor mij was het wel even wennen. Hoe dan ook, het is zeker en vast een verrijking van je woordenschat. De meeste betekenissen van woorden als Smies, Tom, Molly en Imp kun je ook gewoon afleiden uit de context, maar mocht je er echt niet meer uit komen, dan zit er achter in het boek een soort verklarende woordenlijst. Al zal je de intro van de lijst veel beter begrijpen als je eerst het boek gewoon uitleest. En even een kleine waarschuwing: het taalgebruik is misschien wel een verrijking, maar toch zou ik de woorden niet al te veel in het openbaar tegen vreemden gebruiken: je zou wel eens vreemde blikken kunnen krijgen.

Vier delen
Skovron heeft zich in ieder geval niet ingehouden tijdens het schrijven: Hoop en Rood is een dik boek van 544 pagina’s, verdeeld in vier delen. Zoals gebruikelijk is, krijg je in de eerste twee delen veel achtergrondinformatie en leren Hoop en Rood veel over zichzelf, maar ze leren vooral overleven in een bikkelharde wereld. Een vrouwelijke Vinchenkrijger in een mannenwereld en een dief en zwendelaar met een creatief trekje en wiskundig inzicht. Zeg nu zelf, echt helemaal passen ze niet in het standaard plaatje van de gemiddelde krijger en de gewetenloze dief.

Het eerste en tweede deel kunnen misschien wel een beetje saai overkomen. Er gebeurt namelijk nog niet zoveel: Hoop en Rood groeien voornamelijk op en leren steeds meer vaardigheden die hen later goed van pas zullen komen. Als je echter de tweede helft van deel 3 en heel deel 4 bereikt, dan wordt het pas echt moeilijk om het boek weer neer te leggen. De situaties volgen elkaar in een hoog tempo op en de actie zorgt ervoor dat je wilt blijven lezen. Net als je denkt: ‘Ha! Nu hebben ze de slechterik!’ gaat het zo snel dat het einde je overvalt en doet uitkijken naar het vervolg.

Enkel de groei in de relatie tussen Hoop en Rood als hun wegen elkaar eindelijk kruisen, blijft een beetje aan de vlakke kant. Dat ze elkaar wel mogen had je wellicht wel verwacht, maar de evolutie loopt nogal snel en de gevoelens die je normaal als lezer wel voelt doorschemeren in hun woorden zijn niet zo pakkend. Het staat er allemaal wel, maar het gaat zo vlot dat het erg oppervlakkig aanvoelt. Gelukkig is er genoeg actie om het verhaal spannend te houden.

[product_page sku=”9789024573721″]

Het Keizerrijk der Stormen 1: Hoop en Rood Boek omslag Het Keizerrijk der Stormen 1: Hoop en Rood
Het Keizerrijk der Stormen 1