Het Keizerrijk der Stormen 2: Grim en Schaduw – Jon Skovron

0
292

Hoop en Rood zijn van elkaar gescheiden geraakt door toedoen van de biospinners. Rood zit vast onder het toeziend oog van de biospinners en wordt langzaam omgevormd tot hun persoonlijke huurmoordenaar. Daarnaast raakt hij steeds meer betrokken bij de politieke spelletjes die in het paleis worden gespeeld en groeit hij uit tot persoonlijke vriend van de prins naast zijn rol als bodyguard. Gaandeweg weg beseft hij dat zijn nieuwe leven tussen de adel in het paleis net zo dodelijk kan zijn als in de sloppen van Nieuw Laven.

Hoop probeert intussen de biospinners het leven zuur te maken door de zeeën te terroriseren onder de naam van de piraat Torment Grim. Uiteindelijk stuit ze op een nieuw complot van de biospinners dat hun vorige wandaden in het niets doet verdwijnen en besluit ze om voorgoed een einde te maken aan de biospinners en hun praktijken.

Beiden proberen zich aan te passen aan hun nieuwe rollen en verantwoordelijkheden, maar veel tijd hebben ze niet. De biospinners versterken hun invloed op de keizer langzaamaan en het lot van het hele keizerrijk staat op het spel.

Knap staaltje zeemanschap
In een keizerrijk dat vooral gedefinieerd wordt door de omringende zeeën en de handel die op die manier gedreven wordt, zijn vooral de schepen van belang. Skovron is er op geweldige manier in geslaagd om de verschillende schepen met hun uitrusting en bemanning tot leven te laten komen. De details die hij verwerkt heeft in de beschrijvingen van het reilen en zeilen van zo’n schip zijn uitermate levendig. Ook weet hij op overtuigende wijze het onderscheid te maken tussen de marineschepen en Hoops piratenschip. Het is net alsof je mee op het schip bent gestapt en met hen meevaart.

Ook de verschillende manoeuvres die Hoop en haar bemanning uitvoeren in het boek getuigen duidelijk van een gedegen kennis over de zeevaart. Skovron heeft zich absoluut verdiept in de kunst van het varen en dat voel je op elk moment in het boek. Petje af!

Met Grim en Schaduw tilt Jon Skovron zijn wereld van het Keizerrijk der Stormen tot een hoger niveau.

Persoonlijke groei
Wat ook vooral opvalt in Grim en Schaduw is dat zowel Hoop als Rood een zeer geloofwaardige ontwikkeling doormaakt. In het eerste boek leek dat een beetje ondergeschikt te zijn aan de opbouw van de wereld met het speciale taalgebruik en de nood om de verhaallijnen te laten kruisen. Nu zijn ze allebei meer personages met diepgang die echt iets willen bereiken en daarbij op een hoop obstakels stuiten die niet zo makkelijk te overwinnen zijn. Skovron slaagt er nu dus beter in om zijn hoofdpersonages diepgang te geven en de onderlinge relaties beter tot zijn recht te laten komen.

Schaduwspelletjes
Hoop wil een revolutie ontketenen en zo de biospinners onderuit halen, maar op de weg daarnaartoe komt ze zichzelf een aantal keer tegen en moet ze een nieuwe manier vinden om verder te gaan. Ook Rood heeft een duidelijk doel voor ogen, maar komt er langzaam achter dat je wel iets kan willen, maar dat het daarom nog niet meteen op jouw manier loopt. Hij moet dus ook op zoek naar manieren om zich staande te houden.

Maar de biospinners spelen het spel niet altijd even netjes en veel van hun plannen zijn verborgen voor het oog. Zowel Hoop als Rood vecht in de schaduwen tegen de invloed van de biospinners en zo komen er uiteindelijk toch dingen aan het licht die ze misschien liever niet geweten hadden en die slechts een tipje oplichten van de enorme omvang van de dreiging die het keizerrijk boven het hoofd hangt. Skovron gooit onderweg dus nog voldoende visjes uit die de spanning in het verhaal houden en die de deur openen voor het vervolg.

Met Grim en Schaduw tilt Jon Skovron zijn wereld van het Keizerrijk der Stormen tot een hoger niveau en weet hij de verschillende aspecten van de levens van Hoop en Rood mooi te verwoorden. Hij slaagt er ook in om hun karakters geloofwaardig te laten ontwikkelen, maar het zijn vooral de levendige beschrijvingen van de scheepvaart die het geheel iets extra’s geven. De spanning blijft ook mooi in het verhaal en de visjes die Skovron uitgooit, houden het geheel boeiend en ze openen mooi de deur naar het vervolg, dat ongetwijfeld weer nieuwe onthullingen met zich mee zal brengen.

Grim en Schaduw Boek omslag Grim en Schaduw
Het Keizerrijk der Stormen
Jon Skovron
Fantasy
November 2017
480

Grim en Schaduw is het tweede deel van Jon Skovrons trilogie Het Koninkrijk der Stormen.

Rood wordt door de biospinners tegen zijn zin omgevormd tot een meedogenloze huurmoordenaar. Als persoonlijke vriend en bodyguard van de prins raakt hij steeds meer betrokken bij de politiek van het paleis, en daardoor leert hij al snel dat het leven tussen de adel net zo dodelijk kan zijn als dat in de straten van Nieuw Laven. Ondertussen terroriseert Hoop de schepen van het Keizerrijk terwijl ze zich voordoet als de gevreesde piraat Torment Grim. Als ze een complot van de biospinners op het spoor komt waarbij het bloedbad in het dorp van haar jeugd niet meer dan een spelletje lijkt, besluit ze eens en voor altijd een einde te maken aan de wandaden van de biospinners.

Hoop en Rood worstelen echter steeds meer met hun nieuwe rollen en verantwoordelijkheden, en nu de biospinners hun macht over de keizer versterken, begint de tijd te dringen. Niet alleen hun eigen lot staat op het spel, maar dat van het hele keizerrijk.