Het gouden harnas 1: Zefa de reuzeninktvis – Adam Blade

0
19

Omslag Het gouden harnas 1: Zefa de reuzeninktvis

Zefa de reuzeninktvis is het zevende deel van Adam Blades Monsterjacht-serie en tegelijkertijd het eerste deel van de nieuwe zesdelige serie Het gouden harnas. Het verhaal gaat verder waar de vorige serie is geëindigd: zwarte tovenaar Malvel is verslagen en Tom en zijn vriendin Elenna vieren feest in het paleis van de koning van Avantia. Maar niets is wat het lijkt: Malvel blijkt nog te leven en zint op wraak. Hij heeft een magisch gouden harnas uit het paleis gestolen en het in zes stukken over heel Avantia verspreid. Elk deel van het harnas wordt bewaakt door een verschrikkelijk monster. Toms avontuur is nog lang niet voorbij: zal het hem lukken heelhuids alle stukken van het harnas terug te vinden?

Spannend verhaal
Zefa de reuzeninktvis is een spannend verhaal, boordevol actie en avontuur. Gelijk al op de eerste bladzijde blijkt dat het gevaar nog niet is geweken en dat de kwade tovenaar Malvel nog heel wat in petto heeft voor Tom en Elenna. Gelukkig zijn de twee niet bang voor een beetje avontuur: ze springen meteen op Toms paard Storm en gaan, geflankeerd door Elenna’s wolf Zilver, op zoek naar het eerste deel van het gouden harnas. Dankzij de magische kaart van tovenaar Aduro, die precies laat zien waar de delen van het harnas zich bevinden, duurt het niet lang voordat Tom en Elenna iets op het spoor zijn. Maar er blijkt iets vreselijk mis te zijn in het dorpje waar de kaart de twee kinderen heen leidt. Het is allemaal de schuld van iets wat in het water leeft… Maar wat is het? En zal het Tom en Elenna lukken het te verslaan?

Het verhaal van Tom en Elenna leest erg snel en verveelt geen minuut. Op elke bladzijde gebeurt wel iets spannends, wat de vaart er absoluut in houdt. De verhaallijn is vrij simpel en goed te volgen voor de wat jongere lezers. Ook het taalgebruik past perfect bij de doelgroep, met veel korte zinnen die ervoor zorgen dat het verhaal zich als een film afspeelt in je hoofd. Dit maakt Zefa de reuzeninktvis een erg spannend verhaal voor stoere jongens en meisjes die wel van wat actie en avontuur houden.

Serie binnen een serie
Het lijkt misschien ingewikkeld dat Zefa de reuzeninktvis het eerste deel van de serie Het gouden harnas is en tegelijkertijd ook nog eens het zevende deel van de Monsterjacht-serie is. Dat valt gelukkig reuze mee. Met Het gouden harnas begint Adam Blade namelijk weer een totaal nieuw verhaal dat ook prima te volgen is als je de vorige zes delen van de Monsterjacht-serie niet hebt gelezen. Natuurlijk is wat voorkennis leuk, want het verhaal gaat verder waar het zesde deel is geëindigd en Tom en Elenna komen geregeld personages uit de vorige delen tegen. Toch is het absoluut geen probleem als je de vorige delen niet hebt gelezen, omdat er precies genoeg wordt uitgelegd om het hele verhaal goed te kunnen volgen.

Ook de andere Avantia-serie die in het Nederlands is verschenen hoef je niet gelezen te hebben om dit verhaal te begrijpen. De verhalen lijken wel een beetje op elkaar (in De kronieken van Avantia gaat Willem op zoek naar delen van een masker die over Avantia zijn verspreid), maar hebben verder niets met elkaar te maken en spelen zich alleen in dezelfde wereld af.

Mooie illustraties
Wat erg leuk is aan Zefa de reuzeninktvis is dat het boek vol staat met mooie tekeningen, die het verhaal nog spannender en beeldender maken dan het al is. Ze zijn erg gedetailleerd en vullen het verhaal van Tom en Elenna perfect aan. Zo is het geen enkel probleem om je de griezelige monsters voor te stellen die in de hele serie opduiken en leer je tegelijkertijd Avantia wat beter kennen!

Zefa de reuzeninktvis is een erg leuk begin van de serie Het gouden harnas. Het leest lekker weg, grijpt je meteen vast en laat je pas los wanneer je het uit hebt. Het verhaal zit boordevol spanning en actie en zorgt ervoor dat je eigenlijk het liefst meteen door wilt lezen. Gelukkig is dat mogelijk, want deel twee en drie, Klauw de griezelaap en Soltra het eenogige monster, zijn tegelijkertijd met deel een verschenen.