De Kronieken van Avantia 3: De grote veldslag – Adam Blade

0
137

Omslag De Kronieken van Avantia 3: De grote veldslag

In De verborgen mijnen, deel twee van de Kronieken van Avantia, zijn Willem, Gwen en Castor de twee stukjes van het Dodenmasker kwijtgeraakt aan de kwaadaardige generaal Gor. Ze zetten daarom alles op alles om ervoor te zorgen dat niet ook de laatste twee stukken in handen van de vijand vallen. Dat is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan, want de drie Uitverkoren Ruiters kunnen alleen elkaar en hun Beesten vertrouwen. De rest van Avantia staat onder de invloed van de verschrikkelijke Derzin en zijn legers. Maar de drie vrienden mogen de moed niet opgeven, want hoe meer stukjes van het lang geleden verscheurde masker de vijand in handen heeft, hoe machtiger hij wordt…

Dat zijn echter niet de enige problemen van de Ruiters en hun Beesten. Gwen rouwt nog steeds om haar tweelingbroer Gerard en Willem heeft het moeilijk omdat zijn vader lang geleden door Derzin is vermoord en zijn moeder door hem is meegenomen. Bovendien klikt het totaal niet tussen Willem en de nieuwe Ruiter Castor, en neemt Willem een beslissing die verschrikkelijke gevolgen kan hebben. Misschien kan de vreemde jongen met de magische krachten die ze in de Zuidelijke Grotten vinden de drie vrienden helpen met hun queeste?

Als je genoten hebt van de eerdere delen in deze serie, dan zal dit derde deel ongetwijfeld ook in de smaak vallen.

Spannend vervolg
De grote veldslag gaat verder waar De verborgen mijnen is geëindigd, en bevat net zo veel actie en avontuur als de vorige twee delen. Als je genoten hebt van de eerdere delen in deze serie, dan zal dit derde deel dus ongetwijfeld ook in de smaak vallen. We leren steeds meer over de Uitverkoren Ruiters, hun Beesten en het middeleeuws aandoende land Avantia: zo komen we erachter hoe Castor zijn Beest Nera heeft ontmoet en wordt al snel duidelijk dat de Beesten toch niet helemaal onkwetsbaar zijn. Ook is het fijn dat er nog wel het een en ander opnieuw wordt uitgelegd, want het is alweer een behoorlijke tijd geleden dat de vorige twee delen verschenen.

Wat het verhaal extra spannend maakt, is dat het einde van de serie in zicht begint te komen. De vrienden zijn op zoek naar het derde stukje van het Dodenmasker en worden steeds sterker. Tot nu toe heeft niemand ze kunnen verslaan, maar komt daar verandering in? Voor iets oudere lezers zal de verhaallijn van de serie misschien wat voorspelbaar zijn, maar voor lezers vanaf een jaar of negen is het boek vooral erg spannend en lekker makkelijk te volgen.

Actie en avontuur
Net als de vorige delen zit ook De grote veldslag weer bomvol geweld, actie en avontuur. Willem, Gwen en Castor zijn nog niet eens klaar met het ene gevecht, als het volgende zich al aandient. Het boek verveelt hierdoor nergens, maar je moet er wel een beetje een sterke maag voor hebben. Er vallen namelijk flink wat slachtoffers in het verhaal en Adam Blade heeft absoluut geen problemen met bloed, afgehakte ledematen en smerige lijken. Dit zorgt er echter wel voor dat de gevechten behoorlijk realistisch overkomen.

Aan de andere kant komen de personages juist wat minder realistisch over. De drie Ruiters zijn dol op gevechten en deinzen nergens voor terug, maar voor drie vrij jonge kinderen is dat soms best een beetje vreemd. Zelf zou ik er in elk geval flinke nachtmerries van krijgen! Maar Castor, Gwen en Willem hebben nergens last van en denken er nauwelijks over na. Ze blijven hierdoor, net zoals in de voorgaande delen, een beetje vlak en als lezer kom je er niet echt achter hoe ze zich voelen. Toch heeft Blade zijn personages in dit derde deel wel iets meer emoties meegegeven: Castor en Willem zijn bijvoorbeeld enorme tegenpolen, waardoor het regelmatig tussen ze botst. Ook lijkt het erop dat Castor en de nieuwe jongen, Rufus, een paar geheimen met zich meedragen… Zal het ze toch lukken om samen te werken en de vijand te verslaan?

Avantia
Doordat Willem, Gwen en Castor steeds verder door Avantia reizen, krijg je een goed beeld van de invloed die Derzin en Gor op het land hebben. Avantia leeft in angst en overal vallen slachtoffers. Het is dus niet moeilijk om je voor te stellen dat de laatste twee stukken van het masker niet in handen van Gor en Derzin mogen vallen, want dan krijgen ze de macht over alle Beesten in het land en zijn ze helemaal niet meer te stoppen. Maar als je het toch nog niet helemaal voor je ziet, dan zijn er natuurlijk nog de landkaart voor in het boek en de mooie, gedetailleerde tekeningen voor elk hoofdstuk, die Avantia en de drie Ruiters heel mooi tot leven laten komen.

De grote veldslag gaat vooral over spectaculaire gevechten en bloederige veldslagen, waardoor de personages een beetje vlak blijven en de verhaallijn hier en daar wat voorspelbaar is, maar dat neemt niet weg dat dit derde deel opnieuw een leuk en spannend verhaal is voor lezers vanaf een jaar of negen. Het leest lekker weg, zit vol actie en avontuur, en maakt erg nieuwsgierig naar deel vier, de grote ontknoping van deze serie. Daarin komen we hopelijk nog veel meer te weten over de personages, hun Beesten en de mooie fantasywereld Avantia.

[product_page sku=”9789044741162″]

De Kronieken van Avantia 3: De grote veldslag Boek omslag De Kronieken van Avantia 3: De grote veldslag
De Kronieken van Avantia 3