Het gouden harnas 3: Soltra het eenogig monster – Adam Blade

0
119

Omslag Het gouden harnas 3: Soltra het eenogig monster

In Soltra het eenogig monster zijn Tom en zijn beste vriendin Elenna al weer toe aan het derde deel van hun jacht op de onderdelen van het gestolen gouden harnas. Deze keer brengt de reis hen naar Toms geboortedorp Errinel, waar het volgende deel van het harnas verstopt is. Maar natuurlijk wordt het weer beschermd door een gruwelijk monster en het duurt niet lang voordat Tom en Elenna doorhebben wat dit monster aan kan richten: Soltra het eenogig monster kan alles wat ze tegenkomt verstenen met haar blik. Zal het Tom lukken de inwoners van zijn dorp te beschermen en het derde onderdeel van het magische gouden harnas te bemachtigen?

Het verhaal gaat verder…
Soltra het eenogig monster is het vervolg op Zefa de reuzeninktvis en Klauw de griezelaap en is daarmee het derde deel van de serie Het gouden harnas. In elk deel bemachtigt Tom weer een nieuw onderdeel van het harnas, wat hem sterker maakt en hem helpt in zijn gevechten tegen de monsters die de kwaadaardige tovenaar Malvel over Avantia heeft verspreid. Zo kreeg Tom in het eerste deel een gouden helm, waarmee hij ontzettend ver kan kijken, en kreeg hij een gouden maliënkolder toen hij Klauw de griezelaap versloeg. Ook deze maliënkolder komt hem goed van pas, want het maakt hem moedig en minder bang.

Wat erg leuk is aan Soltra het eenogig monster is dat Tom en Elenna deze keer terechtkomen in Toms geboortedorp. Hier maak je kennis met Toms familie en zie je waar Tom is opgegroeid. Ook wordt wat meer nadruk gelegd op Toms verdwenen vader, die zelf ook op monsterjacht ging. Hopelijk komen we hem in één van de vervolgen nog een keer tegen! Het bezoek aan Toms geboortedorp maakt het verhaal bovendien nóg spannender dan de vorige delen, omdat Tom er natuurlijk alles voor over heeft om zijn familie en zijn dorp te beschermen.

Herhaling
Alle drie de delen in de serie Het gouden harnas zijn ongeveer hetzelfde opgebouwd: Tom en Elenna kijken op de kaart waar ze heen moeten, gaan op pad, ontdekken wat er aan de hand is en worden uiteindelijk geconfronteerd met een monster. Deze opbouw zit goed in elkaar en zorgt voor heel wat spanning, maar het geeft ook veel herhaling in de serie. Er gebeuren weinig onverwachte dingen en sommige zinnen worden vaak herhaald. De zin “Zolang er bloed door mijn aderen stroomt, zal ik alles doen om…” komt in dit boek bijvoorbeeld minstens twee keer voor en is ook in de voorgaande delen al vaker gebruikt. Een beetje herhaling in de serie is natuurlijk niet verkeerd en waarschijnlijk juist fijn voor jonge lezers, maar hopelijk brengt Adam Blade toch ook weer wat nieuwe elementen in de volgende delen van Het gouden harnas.

Bijzondere monsters
Wat erg leuk is aan deze serie is dat Tom elke keer weer moet strijden tegen een nieuw monster dat op zijn eigen manier bijzonder en angstaanjagend is. De titels van de boekjes verklappen Toms vijanden natuurlijk al een beetje, maar in elk boek komt ook weer een ‘oud’ monster voor, dat Tom en Elenna in de vorige Monsterjacht-serie zijn tegengekomen. Daarbij blijven de monsters erg origineel, wat heel nieuwsgierig maakt naar wat voor monsters Adam Blade nog meer weet te creëren!

Soltra het eenogig monster is een leuk en spannend vervolg, waarin je Tom wat beter leert kennen. Het verhaal is weer vlot geschreven en leest net als zijn voorgangers erg gemakkelijk weg. Wel lijkt het boekje behoorlijk op de voorgaande delen, maar het maakt zeker nieuwsgierig naar de volgende delen in de serie Het gouden harnas, die helaas nog niet vertaald zijn naar het Nederlands.

[product_page sku=”9789044736830″]

Het gouden harnas 3: Soltra het eenogig monster Boek omslag Het gouden harnas 3: Soltra het eenogig monster
Het gouden harnas 3